Peste 90 la sută dintre cele 387.200 de carduri de asigurări de sănătate au ajuns la asiguraţi, iar aproape 37.000 au fost deja activate, urmând ca, de la 1 mai, folosirea acestora să devină obligatorie. În posesia documentului electronic au intrat toate persoanele plătitoare de contribuții la Sănătate, indiferent de vârstă sau afecțiune. Totuşi, oricâte îmbunătăţiri ar aduce în sistem, utilizarea cardului de asigurări de sănătate s-ar putea dovedi o problemă dificilă pentru unii pacienţi, în special pentru cei în vârstă. Mulți dintre sucevenii care beneficiază de servicii medicale sunt bătrâni, cu pierderi de memorie specifice vârstei înaintate, iar unii ar putea să nu rețină codul PIN de patru cifre pe care trebuie să îl tasteze în momentul în care se prezintă cu cardul de sănătate la medic.
Şi persoanele cu anumite afecţiuni psihice s-ar putea confrunta cu o situaţie la fel de neplăcută, care le-ar întârzia accesul la servicii medicale. Că aşa stau lucrurile a confirmat şi un minisondaj în rândul pacienţilor suceveni, care a arătat că mulţi dintre asiguraţi, în general persoane în vârstă, se tem să nu-şi uite codul PIN de la noul card de sănătate, format din patru cifre. Tot bolnavii, uneori şi la recomandarea medicilor de familie, au venit şi cu soluţia care să-i scoată din încurcătură: îşi vor alege anul naşterii drept cod PIN. O parte dintre doctori au fost deja informaţi despre intenţiile asiguraţilor înscrişi pe liste şi au anunţat că pe fişa bolnavilor vor consemna alături de celelalte date şi codul de acces al cardului.
Cardul se blochează dacă PIN-ul este introdus greşit de cinci ori consecutiv
„Noi ducem o conversaţie cu pacientul în care încercăm să-l lămurim că trebuie să-şi aleagă un număr uşor de ţinut minte, nişte cifre care să însemne ceva pentru el, cum ar fi anul de naştere al lui sau al copilului sau ziua şi luna în care s-au născut. Aici ne revine nouă rolul de a-l ghida puţin pe asigurat. Nu le impunem nimic pacienţilor, doar îi ajutăm”, spune secretarul Colegiului Judeţean al Medicilor Suceava, dr. Irina Badrajan.
Iar bolnavii nu au nimic împotrivă: „Nu mă tem că o să-l uit. O să-mi treacă anul naşterii. Pe ăsta îl ţin minte”, spune Silvia Buzilă, pensionară.
Potrivit normelor în vigoare, cardul primit de asigurat este inactiv. Persoana asigurată care a intrat în posesia cardului îl poate prezenta la prima vizită la medicul de familie, unde cardul va fi activat. Documentul electronic ajunge la pacient cu un PIN de transport (000). În momentul în care cardul este introdus pentru prima oară în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui PIN personalizat, compus din patru cifre, la fel ca la cardul bancar. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de pacient şi nu trebuie divulgat nimănui. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămâne în stare inactivă şi nu poate confirma serviciile medicale în sistem. Această personalizare reprezintă activarea cardului, iar PIN-ul va fi introdus doar de asigurat, la primirea fiecărui serviciu medical pentru validare (şi ulterior pentru decontarea din fondul asigurărilor sociale de sănătate).
În cazul în care PIN-ul personalizat este introdus greşit de cinci ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie, pacientul va suna la centrul de asistenţă din CNAS (nr. de telefon 021 2026995) şi va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui să furnizeze operatorului datele sale de identificare. După deblocare, pacientul va tasta un nou cod PIN.
Dr. Irina Badrajan îi sfătuieşte pe bolnavi să se prezinte din timp la medicul de familie pentru activarea cardului, şi nu după data de 1 mai, când acesta va intra oficial în vigoare, deoarece este un proces care poate dura destul de mult, până la şase minute, şi nu 30 de secunde, cum spuneau oficialii, deoarece sistemul dă uneori erori.