Opiniile pacienţilor cu privire la calitatea serviciilor oferite în spitalele de stat vor fi consemnate într-un chestionar tipizat înmânat la externare sau într-un formular online şi vor fi analizate de o comisie de etică, ce va transmite concluziile la Ministerul Sănătăţii (MS), potrivit unui act normativ publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Este vorba de un Ordin al Ministerului Sănătăţii care prevede „implementarea mecanismului de feedback al pacientului în spitalele publice”, prin care responsabilii MS vor să crească gradul de încredere al pacienţilor în serviciile medicale oferite de spitalele de stat.
În baza noilor reglementări, spitalele publice sunt obligate să pună la dispoziţia pacienţilor un chestionar tipizat sau să publice pe site-urile proprii un formular online prin care bolnavii pot să facă reclamaţii cu privire la modul în care au fost investigaţi şi trataţi. Sesizările lor vor fi analizate de consiliile de etică ce trebuie să funcţioneze la nivelul fiecărei unităţi sanitare, consilii care vor evalua calitatea serviciilor medicale şi respectarea drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor şi ale cadrelor medico-sanitare. Responsabilii MS speră că astfel nu se vor mai înregistra încălcări ale dreptului pacienţilor, cum ar fi refuzul personalului de a acorda servicii medicale şi condiţionarea acordării acestora de obţinerea de beneficii personale.
Spitalul Suceava a pus în practică Ordinul Ministerului Sănătăţii
Concret, opiniile pacienţilor vor fi înregistrate prin completarea directă a unui chestionar de feedback primit la externare sau a unui formular online disponibil pe site-ul spitalului public. Consiliul de etică din spital, din care vor face parte şi reprezentanţi ai Direcţiei de Sănătate Publică şi Consiliului Judeţean, va analiza opiniile şi reclamaţiile, iar apoi va trimite pacienţilor şi instituţiilor abilitate avize de etică şi hotărâri. În acelaşi timp, consiliul de etică va evalua prin rapoarte periodice de activitate gradul de satisfacţie al pacienţilor şi gradul de respectare a drepturilor şi obligaţiilor pacienţilor şi cadrelor medico-sanitare, iar la finalul fiecărui semestru şi al fiecărui an va raporta concluziile şi deciziile pe care le-a luat către Compartimentul de Integritate din cadrul MS.
La Spitalul Judeţean de Urgenţă Suceava, astfel de chestionare privind gradul de satisfacţie al pacienţilor sunt disponibile de mai mulţi ani, ele fiind înmânate bolnavilor la externare, pentru a-şi exprima părerea cu privire la modul în care au fost investigaţi şi trataţi, însă de săptămâna trecută unitatea a dispus ca aceste chestionare să fie disponibile şi online. Formularul online poate fi accesat pe site-ul unităţii sanitare, www.spitaluljudeţeansuceava.ro, de fiecare pacient care doreşte să-şi spună opinia sau să facă o sesizare, a informat ieri directorul adjunct medical al spitalului, dr. Tiberius Brădăţan.
(24 feb 2015, 11:24:08