Gazele de eşapament emise de motoarele Diesel produc cancer pulmonar şi fac parte din aceeaşi categorie de substanţe cu efecte letale precum azbestul şi arsenicul, au anunţat, marţi, reprezentanţii Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), informează AFP.
Printr-un anunţ care vizează în mod direct industria automobilelor, Agenţia Internaţională pentru Cercetări asupra Cancerului (IARC/ CIRC), ce face parte din OMS, a reclasificat gazele de eşapament produse de motoarele Diesel, trecându-le din categoria agenţilor probabil cancerigeni (grupa 2A) în categoria substanţelor care produc în mod sigur cancer (grupa 1).
În 1988, CIRC, care îşi are sediul la Lyon, a clasat emisiile motoarelor Diesel în grupa agenţilor cancerigeni probabili pentru oameni (grupa 2 A), au reamintit experţii CIRC, la încheierea unei reuniuni de lucru, marţi.
Experţii reuniţi la Lyon au considerat că în prezent există suficiente dovezi care arată că expunerea la gazele de eşapament produse de motoarele Diesel este asociată cu un risc ridicat de cancer pulmonar şi au decis includerea acestor gaze în grupa agenţilor cancerigeni siguri pentru oameni (grupa 1).
"Dovezile ştiinţifice sunt clare, iar concluziile grupului de lucru au fost unanime: gazele emise de motoarele Diesel cauzează cancer pulmonar", a declarat medicul Christopher Portier, preşedintele grupului de experţi CIRC.
"Ţinând cont şi de impactul adiţional pentru sănătate al particulelor Diesel, expunerea la acest amestec chimic trebuie să fie redusă în lumea întreagă", a adăugat Portier.
În plus, experţii au notat "o asociere pozitivă" cu un risc crescut de cancer la vezică.
Populaţii importante sunt expuse în fiecare zi în lume la emisiile motoarelor Diesel, nu doar prin intermediul vehiculelor rutiere, ci şi prin alte mijloace de transport (trenuri regionale, vapoare) şi prin generatoare de electricitate, reaminteşte CIRC.
Acelaşi grup de lucru a ajuns la concluzia că gazele de eşapament produse de motoarele pe benzină "sunt probabil cancerigene pentru oameni" (Grupa 2B), o clasificare rămasă "neschimbată de la precedenta evaluare, făcută în 1989".
Din 1971, peste 900 de agenţi au fost evaluaţi, iar dintre aceştia peste 400 au fost clasificaţi ca fiind cancerigeni sau potenţial cancerigeni pentru oameni.
Favorizat de o politică fiscală avantajoasă, parcul auto Diesel s-a dezvoltat puternic în Franţa: el reprezintă astăzi aproape 60% din parcul auto total din această ţară, comparativ cu 25% cât reprezenta în 1995.
Având "reputaţia" că este mai bun pentru mediu decât motorul pe benzină, întrucât generează mai puţin CO2 pe kilometru parcurs, motorul Diesel emite în schimb multe particule fine.
Aceste particule, emise şi de încălzirea locuinţelor prin arderea lemnelor şi de industrie, s-ar afla, în Franţa, la originea a peste 42.000 de decese premature, în fiecare an, din cauza cancerului pulmonar, consideră ministerul Ecologiei din această ţară.
Motorul Diesel emite, de altfel, un alt gaz, dioxidul de azot (NO2), care provoacă maladii respiratorii şi cardiovasculare.
Pentru a se conforma unor norme europene din ce în ce mai exigente, au fost totuşi făcute şi câteva progrese în materie de performanţă şi curăţenie pentru aceste motoare, prin echiparea lor cu sisteme de filtrare din ce în ce mai eficiente.