În intestinul gros, digestia propriu-zisă este deja încheiată şi restului nedigerat de hrană i se mai extrage exclusiv apa.
Cea mai comună dereglare care poate interveni în acest caz este constipaţia. În anumite domenii ale psihologiei, scaunul este interpretat drept un act de dăruire. Materiile fecale au ceva, în mod simbolic, de-a face cu banii... ne gândim la măgăruşul din poveşti, care făcea bani de aur în loc de bălegar... sau la vorbele din popor care asociază călcarea din nebăgare de seamă în excremente cu norocul şi astfel la perspectiva unui câştig, a unor bani neaşteptaţi.
Constipaţia este un simptom foarte răspândit în vremurile noastre şi indică limpede o ataşare prea puternică de materialitate, cât şi incapacitatea de a slăbi legătura cu domeniul material.
Intestinului gros îi revine şi o altă importanţă simbolică. Aşa cum intestinul subţire corespunde gândirii analitice conştiente, tot aşa corespunde intestinul gros inconştientului, în sens literar, lumii de jos. Intestinul gros este un teritoriu unde se află substanţele care nu pot fi transformate în viaţă şi el constituie locul unde apare fermentaţia, în directă legătură cu cel de putrefacţie. Dacă el simbolizează inconştientul şi partea de umbră a corpului, materiile fecale corespund conţinutului inconştientului.
De aici apare şi interpretarea că persoanele ce suferă de constipaţie se tem să lase conţinuturile inconştiente să apară la lumina zilei. Este încercarea de a păstra pentru sine aspectele inconştiente refulate. Impresiile sufleteşti sunt acumulate şi omul nu reuşeşte să se distanţeze de ele, să lase în urmă acele conţinuturi.
Aici putem evidenţia importanţa rezolvării problemelor legate de constipaţie în paralel cu procedurile terapeutice orientate în plan psihic, pentru a pune în mişcare mai uşor şi conţinuturile inconştiente. Constipaţia ne arată că avem probleme cu faptul de a dărui, că ţinem strâns atât lucrurile materiale, cât şi conţinuturile inconştiente, şi că nu vrem să le lăsăm să iasă la lumină.
Mihai Marius MOISOIU