Pacienţii dislexici chinezi şi occidentali suferă de tulburări neurologice diferite, proprii sistemului lor de scriere, pictograme sau alfabet, dar şi factorii genetici sunt importanţi, potrivit unui studiu realizat de cercetătorii americani şi chinezi preluat de AFP.
Occidentalii dislexici prezintă anomalii funcţionale şi un deficit de materie cenuşie în partea anterioară a creierului, potrivit acestui studiu publicat în Proceedings of the National Academy of Sciences.
În schimb, la chinezii care suferă de dislexie, anomaliile funcţionale şi structurale sunt situate în regiunea frontală medie a creierului, potrivit cercetătorilor de la Universitatea din Hong Kong, de la Institutul de tehnologie din Beijing şi de la Universitatea din Pittsburgh (Pennsylvania).
La studiu au participat 16 copii chinezi care sufereau de dislexie şi alţi 16 care nu prezentau dificultăţi de învăţare, citire sau scriere. Copiii au fost supuşi unei serii de teste, iar creierul lor a fost monitorizat cu ajutorul unui scaner.
Cei 32 de copii, elevi de şcoală primară, au fost rugaţi mai întâi să privească două caractere de mărime diferită, pentru a se determina dacă pot percepe particularităţile acestora. Apoi, cercetătorii au adăugat alte două caractere, pentru a se vedea ce zonă din creier se activează în timpul procesului de lectură.
Teste ştiinţifice.
Cercetătorii au testat apoi sensibilitatea copiilor faţă de structura sunetelor limbii, fundamentale pentru învăţarea citirii.
Scanerele au indicat faptul că acei chinezi care suferă de dislexie prezintă o activitate mai mică în girusul frontal mediu (a 2-a circumvoluţie a creierului) faţă de copiii fără probleme. De asemenea, copiii chinezi dislexici aveau mai puţină materie cenuşie în această zonă.
În plus, micii chinezi nu prezentau nici una dintre anomaliile observate în zonele din creier la copiii dislexici occidentali.
"La nivel funcţional, este uşor de înţeles de ce vorbitorii chinezi şi occidentali utilizează părţi diferite ale creierului", chinezii servindu-se de ideograme simple sau compuse, în timp ce occidentalii utilizează alfabetul, a spus autorul studiului, profesorul de lingvistică şi ştiinţe neurologice Li-Hai Tan.
Reţelele din creier sunt activate diferit "dacă este vorba de citirea unei pictograme sau de un sistem fonologic", a adăugat cercetătorul.
Ceea ce este mai surprinzător este că, în cazul copiilor chinezi dislexici, cantitatea de materie cenuşie din girusul frontal mediu este mai mică, iar acest lucru are cauze genetice. Copiii dislexici occidentali au mai puţină materie cenuşie în partea anterioară a creierului.