Bobocei de clasă pregătitoare, micuţi de 6 ani care abia au intrat în rândul şcolarilor, învaţă laolaltă cu elevi din clasele I, a II-a, a III-a şi a IV-a, în bănci alăturate şi cu acelaşi învăţător. Se întâmplă la Şcoala Primară Racova, comuna Udeşti, dar şi în alte câteva sate sucevene, unde clasele cu învăţământ simultan nu sunt o raritate. Pentru a nu se desfiinţa şcoli, situaţie care i-ar transforma pe copiii abia ieşiţi de pe băncile grădiniţei în navetişti, elevi de la 6 ani învaţă carte la un loc cu elevi de 10 ani. La nivelul judeţului mai există alte şapte clase de cinci generaţii diferite, majoritatea în comuna Izvoarele Sucevei, în sate mici, cu elevi „condamnaţi” la predare simultană.
Cinci lecţii predate în acelaşi timp, la şcoala din Racova
Silvia Piţuleac este singurul cadru didactic de la Şcoala Primară Racova, comuna Udeşti, unitate de învăţământ compusă dintr-o singură clasă în care învaţă 21 de elevi de la 6 la 10 ani. Toţi în acelaşi timp, însă la materii diferite.
Reporterii Monitorului de Suceava au asistat la o oră de curs de la clasa cu învăţământ dublu simultan de la Racova. La şcoală elevii nu simt că fac parte dintr-un colectiv nefiresc sau că au cu o şansă mai puţin la un învăţământ de calitate. Greul cade însă pe umerii învăţătoarei, care trebuie să facă faţă provocării de a-i învăţa carte pe năzdrăvanii de vârste diferite.
Clasa de la Racova cuprinde doi elevi de pregătitoare, opt elevi de clasa I, patru de clasa a II-a, patru de clasa a III-a şi trei elevi de-a IV-a.
Ajutaţi de învăţătoare, cei doi elevi din prima bancă, de la pregătitoare, lucrează câteva exerciţii de dezvoltare personală, timp în care, până le vine rândul să fie ascultaţi sau să li se predea lecţia, ceilalţi colegi mai mari îşi mai pierd răbdarea, se lasă distraşi de alte activităţi, cer ajutorul dascălului la diverse exerciţii sau lucrează independent.
Cu o experienţă de aproape 20 de ani la catedrele claselor simultane, Silvia Piţuleac recunoaşte că este nevoie de multă organizare, de răbdare şi, în acelaşi timp, de o planificare riguroasă pentru ca învăţământul simultan să fie unul eficient. Învăţătoarea mărturiseşte că modul de predare este diferit şi necesită o atenţie deosebită, activitatea fiind mult mai solicitantă în momentul în care predarea este una simultană. La clasă trebuie să găsească permanent noi modalităţi de a-i ţine ocupaţi pe elevi şi să îmbine activitatea independentă cu cea directă.
„Este foarte greu, dar eu sunt obişnuită, am lucrat foarte mulţi ani la clase simultane. Totuşi, în acest an am 21 de copii, sunt mulţi. Cu toate astea, nu sunt cu materia în urmă, elevii lucrează pe fişe, pe caiete speciale. Dacă lucrez cu o parte din ei, ceilalţi au altă activitate de făcut, nu trebuie să existe timpi morţi”, spune învăţătoarea de la Racova.
De cealaltă parte, Oana Popescu, directoarea adjunctă a Şcolii Gimnaziale Udeşti, unitate la care şcoala din Racova este arondată, explică de ce s-a ajuns în situaţia în care învăţătoarea predă pentru cinci generaţii în acelaşi timp. „Copiii învaţă împreună din cauza numărului mic de elevi din sat, aceasta fiind singura soluţie pentru ca această şcoală să nu se desfiinţeze. Dacă această unitate s-ar desfiinţa, elevii ar trebui duşi la şcoala din Poieni, care este destul de departe. Anul trecut au fost două clase care funcţionau la fel, dar efectivul de elevi era mai mic”, a precizat Oana Popescu.
Chiar dacă s-a ajuns la acest compromis, directoarea adjunctă spune că părinţii sunt mulţumiţi că micuţii merg la cursuri în sat, aproape de casă, nefiind nevoiţi să piardă timp cu naveta.
Cum funcţionează clasele dublu simultane
La primele ore ale programului şcolar, învăţătoarea din Racova face cursuri cu elevii din clasa pregătitoare, I şi a II-a. Următoarele două ore sunt făcute împreună, după care ultimele două ore rămân pentru elevii din clasele a III-a şi a IV-a.
Intervalul comun în care toate cele cinci clase se intersectează reprezintă adevărata piatră de moară pentru cadrul didactic.
„Trebuie să le acord acelaşi timp tuturor, nu vreau să fac diferenţe între elevi sau între clase. Ei trebuie să aibă aceleaşi cunoştinţe ca un copil de la oraş”, spune Silvia Piţuleac, aceasta mărturisind că, odată ce termină ciclul primar, elevii din Racova reuşesc să facă faţă cerinţelor din ciclul gimnazial.
Situaţia la nivel de judeţ
La nivelul întregului judeţ, în anul şcolar 2014-2015 funcţionează 153 de clase de nivel primar cu învăţământ simultan şi 18 de nivel gimnazial în acelaşi regim de şcolarizare.
Insp. Mariana Drumea, purtător de cuvânt al Inspectoratului Şcolar Suceava, explică: „Cauzele care duc la organizarea în regim simultan a claselor sunt: numărul mic de copii de vârstă şcolară din satul respectiv, distanţa mare faţă de şcoala de centru, drumuri greu accesibile, uneori impracticabile, mai ales în perioada iernii (de exemplu Şcoala Primară Buc, din comuna Izvoarele Sucevei, se află la 10 km de şcoala de centru, drumul fiind impracticabil pentru circulaţia auto)”.
Aceasta a mai precizat că toate clasele de nivel gimnazial sunt constituite cu elevi din două clase.