Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 30 dec 2024 - Anul XXIX, nr. 305 (8834)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9741 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7768 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

„Și din Nazaret poate ieşi ceva Bun – Dumnezeu!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica după Nașterea Domnului

Fuga în Egipt este un episod trist (Matei 2, 13-23) din viaţa lui Dumnezeu Întrupat, care reflectă atitudinea omului în relaţie cu Dumnezeu.

De remarcat este faptul că, atunci când S-a născut Iisus, lipsea domn de origine davidică din Iuda; Irod, fiind idumeu, din seminţia lui Edom, era străin de neamul lui Israel.

Deşi naşterea Domnului a fost anticipată de prorocii Vechiului Testament, totuşi Irod nu ştia nimic despre aceasta. Aşa se explică faptul că spusele înţelepţilor veniţi din Răsărit, pe care Sfântul Evanghelist Matei îi numeşte magi, i-au atras atenţia.

De altfel, Matei este singurul evanghelist care le face cunoscută prezenţa. În cartea prorocului Daniel, cuvântul mag desemnează o clasă de înţelepţi, sau astrologi caldeeni, care tălmăceau visurile (Daniel 1, 20; 2, 27; 5, 15).

Magii aduşi în discuţia referatului biblic nu erau nici fermecători, nici vorbitori din pântece, – ventriloci –, precum cei despre care vorbeşte Isaia (44, 25; 47, 9, 12), şi nici împăraţi ori regi, precum cei despre care vorbeşte David (Psalmii 67, 30; 71; 10), ci ei erau oameni iniţiaţi în cele ale astronomiei şi ale scrierilor sfinte. Este posibil ca ei să fi avut cunoştinţă de profeţia lui Balaam: „o stea răsare din Iacov; un toiag se ridică din Israel” (Numerii 24, 17). Magii erau convinşi că stelele prezic naşterea unor mari personalităţi. Numai că steaua în discuţie era numai la vedere stea, pentru că în realitate era puterea şi slava lui Dumnezeu, metamorfozată în chip de stea.

Atunci Irod, „chemând în ascuns pe magi, a aflat de la ei lămurit în ce vreme s-a arătat steaua. Şi trimiţându-i la Betleem, le-a zis: Mergeţi şi cercetaţi cu de-amănuntul despre Prunc şi, dacă Îl veţi afla, vestiţi-mi şi mie, ca, venind şi eu, să mă închin Lui.” (Matei 2, 7-8).

De remarcat este faptul că nu le-a încredinţat acţiunea aceasta celor din subordinea sa, ci străinilor, care aveau, se pare, informaţii mult mai relevante legate de Prunc.

Faptul că i-a chemat în ascuns a atras atenţia magilor. A fost un semn clar că i se pregătea ceva Pruncului, despre Care nu trebuia să se sesizeze poporul. Mai mult, a vrut să ascundă dorinţa lui murdară sub pretextul închinării.

Astfel, magii, „ascultând pe rege, au plecat, şi iată, steaua pe care o văzuseră în Răsărit mergea înaintea lor, până ce a venit şi a stat deasupra, unde era Pruncul. Şi văzând ei steaua, s-au bucurat cu bucurie mare foarte.” (Matei 2, 9-10). Steaua i-a însoţit, de această dată, până la locul unde se afla Pruncul. Îi părăsise la intrarea în Palestina. Dar a reapărut şi i-a condus până la Betleem. Abia acum se putea spune că şi-au încheiat misiunea.

Pe seama acestei stele, în decursul timpului, s-au emis diferite ipoteze, pro şi contra, afirmându-se că ar fi fost o cometă, tripla conjuncţie Jupiter-Saturn, eclipsarea lui Jupiter de către Lună ori o supernova. Dar nu aceste ipoteze ne interesează acum.

Odată ajunşi, magii au oferit Pruncului daruri preţioase: aur, smirnă şi tămâie (Matei 2, 11). Prin aceste daruri se recunosc în Hristos puterea împărătească, măreţia dumnezeiască şi datul fiinţei omeneşti de a muri.

Darurile se aduceau în cutii numite vistierii. Trebuie însă făcută o precizare: să nu se creadă că magii au ajuns chiar în ziua în care S-a născut Hristos. Nicidecum! Distanţa dintre Persia, Mesopotamia sau Babilon, căci nu este sigur cu exactitate de unde au pornit, şi Betleem era considerabilă, între 900 şi 1150 km.

Or, nu se putea parcurge într-un timp atât de scurt o asemenea distanţă, indiferent de mijlocul de transport folosit, cai sau cămile. Comentatorii spun că închinarea magilor trebuie pusă – ca timp – după închinarea Pruncului la templu (Luca 2, 22-27). Acestei închinări i-au urmat cele relatate de Sfântul Evanghelist Matei în versetele de la 13 la 22 ale capitolului 2, cu privire la fuga în Egipt, uciderea pruncilor, moartea lui Irod şi întoarcerea din Egipt în Galileea.

Aşadar, după ce magii s-au închinat Pruncului, luând înştiinţare în vis de la îngerul Gavriil, ca unii ce au fost sfătuiţi să nu se mai întoarcă la Irod, s-au dus pe altă cale în ţara lor (Matei 2, 12).

Apoi, acelaşi înger i s-a arătat lui Iosif, noaptea în vis, zicând: „Scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Lui şi fugi în Egipt şi stai acolo până ce-ţi voi spune, fiindcă Irod are să caute Pruncul ca să-L ucidă” (Matei 2, 13). Atrage atenția faptul că îngerul nu o numeşte pe Fecioara ca fiind femeia lui Iosif, ci mama lui Iisus. Iată că a doua oară Iosif era chemat să-şi împlinească misiunea. Fecioara ieşise de sub ameninţarea uciderii cu pietre, dar, odată născut, Pruncul Iisus trebuia apărat de un alt pericol. Şi vedem că Iosif îşi asumă această responsabilitate cu mare curaj.

Sculându-se, potrivit celor vestite de înger, Iosif a luat, noaptea, Pruncul şi pe mama Lui şi a plecat în Egipt, într-un loc numit Matareea. Şi au stat acolo până la moartea lui Irod, ca să se împlinească cuvântul rostit de Domnul, prin prorocul: „Din Egipt am chemat pe Fiul Meu.” (Osea 11, 1). De ce în Egipt şi nu în altă parte? Era Egiptul robiei poporului ales şi pentru a cărui eliberare Dumnezeu a făcut nenumărate demersuri. Era o ţară roasă de stricăciune, locuită de hamiţi. Semiţii erau în Iudeea. Cât despre a treia seminţie, cea din Iafet, Egiptul era stăpânit de romani, care erau iafetiţi.

Ham, Set şi Iafet sunt cei trei fii ai lui Noe. Ştim că hamiţii au fost blestemaţi de Noe pentru necinstea lui Ham faţă de părintele său (Facerea 9, 22-27), pe când semiţii şi iafetiţii au fost binecuvântaţi.

Iar când Irod a văzut că a fost amăgit de magi, „s-a mâniat foarte şi, trimiţând, a ucis pe toţi pruncii care erau în Betleem şi în toate hotarele lui, de doi ani şi mai jos, după timpul pe care îl aflase de la magi” (Matei 2, 16).

Ce a făcut Faraon copiilor în Egipt face acum Irod copiilor în Betleem. Acestui măcel ar fi trebuit să îi cadă victimă şi Ioan Botezătorul, întrucât satul în care locuiau părinţii săi se afla relativ aproape de Betleem. Numai că Elisabeta a reuşit să fugă împreună cu pruncul în munţi, iar Irod, pentru a se răzbuna, a poruncit să fie ucis Zaharia, căruia îi venise rândul slujirii la templu.

După moartea lui Irod, îngerul s-a arătat în vis lui Iosif şi i-a zis: „Scoală-te, ia Pruncul şi pe mama Lui şi mergi în pământul lui Israel”, adică în Palestina, întrucât „au murit cei ce căutau să ia sufletul Pruncului” (Matei 2, 20). Da, Irod murise în nişte chinuri îngrozitoare, consemnate de Iosif Flavius în lucrarea Antichităţi iudaice. Dar nu numai Irod murise, ci toţi cei care voiau să-i ia viaţa Pruncului. Dintr-un război cu Dumnezeu nu poţi ieşi decât învins.

Şi Iosif, „sculându-se, a luat Pruncul şi pe mama Lui şi a venit în pământul lui Israel” (Matei 2, 21). Numai că, auzind că domneşte Arhelau în Iudeea, în locul lui Irod, tatăl său, s-a temut să meargă acolo. Şi, luând poruncă în vis, s-a dus în părţile Galileei (Matei 2, 22).

Iudeea şi Galileea erau două ţinuturi ale Palestinei. În Iudeea nu se puteau duce din pricina lui Arhelau, care era copia fidelă a tatălui său Irod, iar în Galileea, din pricina lui Antipa, fratele său. De aceea, au preferat Nazaretul, un orăşel dispreţuit de iudei, întrucât avea o populaţie de diferite naţionalităţi şi credinţe.

De aici şi întrebarea lui Natanael: „Din Nazaret poate fi ceva bun?” (Ioan 1, 46). Da, s-a dovedit că şi din Nazaret poate ieşi ceva Bun – Dumnezeu!

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului „Și din Nazaret poate ieşi ceva Bun – Dumnezeu!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica după Nașterea Domnului.
 Vizualizări articol: 432 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
„Și din Nazaret poate ieşi ceva Bun – Dumnezeu!” – Predica Înaltpreasfințitului Părinte Calinic la Duminica după Nașterea Domnului0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


Monitorul doreşte ca acest site să fie un spaţiu al discuţiilor civilizate, al comentariilor de bun simţ.
Din acest motiv, cei care postează comentarii la articole trebuie să respecte următoarele reguli:

1. Să se refere doar la articolul la care postează comentarii.
2. Să folosească un limbaj civilizat, fără injurii, calomnii, comentarii antisemite, xenofobe sau rasiste.
3. Sunt interzise atacurile la adresa autorilor, dacă acestea nu au legătura cu textul.
4. Username-ul să nu fie nume de personalităţi ale vieţii publice sau parodieri ale acestora.
Autorul unui articol poate fi criticat pentru eventuale greşeli, incoerenţă, lipsă de documentare etc.

Nerespectarea regulilor menţionate mai sus va duce la ştergerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii.
Abaterile repetate vor avea drept consecinţă interdicţia accesului la această facilitate a site-ului.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Alte titluri din Religie

Ştiri video

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei