Pentru înțelegerea teologiei ortodoxe a cultului Maicii Domnului, pentru înțelegerea reperelor vieții ei de Minune și Taină, vă aduc în atențievolumul Înaltpreasfințitului PărinteCalinic, Arhiepiscopal Sucevei și Rădăuților, Maica Domnului în lumina Sfintei Scripturi și a Sfintei Tradiții. O sinteză pentru omul grăbit (Ed. Crimca, Suceava, 2023, 224 pp.).
Acest volum se dovedește a fi una dintre cele mai frumoase sinteze catehetice pe care Biserica Ortodoxă le oferă astăzi celui doritor să înțeleagă nu doar istoria Maicii Domnului,ci și modul în care aceasta se leagă de propria noastră istorie, de istoria noastră personală. Nu-i numai despre atunci,ci și despre acum, nu doar despre acolo,ci și despre aici, lângă inima noastră.
Pagini frumos scrise și curat argumentate despre zămislirea și nașterea Maicii Domnului, despre locuirea ei la templu și Buna Vestire a îngerului, relația ei cu Iosif și vizita la Elisabeta– mama Sfântului Ioan Botezătorul, despre relația maternității sale și fecioria ce o face mai mult decât unică, despre frații Domnului, despre istoria fugii în Egipt și toată iconomia prezenței sale în misiunea Fiului Său, Dumnezeu-Omul, Mântuitorul nostru.
Îndrăznesc a vă invita să citiți în liniște– chiar scrise pentru omul grăbit fiind– paginile despre Nunta din Cana Galileii, despre locul Maicii Domnului între Mironosițe și Adormirea întru care lumea nu a părăsit.
Sunt pagini vii despre cultul și cultura pe care Biserica le-a dezvoltat în secole privind brâul Maicii Domnului, imnografia specifică ei– Imnul Acatist, Paraclisul Maicii Domnului, prezența sa în colindul românesc ori fresca în cuvinte a iconografiei sale.
În pronaosul lucrăriiautorul a îngăduit să fie așezate o serie de articole: „Lucrarea harică a icoanei Maicii Domnului”(Pr. Ioan Valentin Istrati, pp. 173-178); „Prohodul Maicii Domnului. Exegeză teologico-literară”(Prof. Anca Ariton, pp. 179-188); „Maica Domnului în Prohodul Domnului. Exegeză teologico-literară”( Prof. Iulia-Oana Roată, pp. 189- 199) și „Maica Domnului- ipostaze lirice”(Prof.Dr. Emanuela Maria Istrati Macovei, pp. 200-216).Semn că autorul a chemat pe lângă sine ajutoare inspirate de același duh catehetic pentru a ne dărui ipostazele unei literaturi altfel uitate, prea des, de graba noastră.
Textul de bază rămâne însă cel al Înaltpreasfinției Sale, atent construitșicu o foarte bună înrădăcinare în multa bibliografie patristică și post-patristică dedicată subiectului, cu un tonus de scriere bine dozat care și face lectura abordabilă tocmai de cei vizați. Noi toți, grăbiții lumii de astăzi.
Pr. Constantin Necula