Biserica are rânduieli speciale prin care îşi arată grija faţă de copilul nou-născut şi de mama lui. Acestea sunt rânduiala din Ziua întâi; cea din Ziua a opta după naştere (când se pune numele pruncului); şi a rugăciunilor la 40 de zile de la naşterea pruncului.
În prima zi după naşterea unui copil, preotul rosteşte o rugăciune de sfinţire a apei în care cere iertarea păcatelor, îndepărtarea răutăţilor şi vindecare. După sfinţirea apei se citesc trei rugăciuni, pentru iertarea păcatelor şi curăţirea femeii lăuze de întinăciunea trupească, pricinuită de naştere, întrucât suntem „zămisliţi în fărădelegi şi născuţi în păcate” (Ps. 50, 6); în a doua rugăciune, preotul cere Domnului să-i miluiască pe mamă, pe prunc, trimiţându-le îngeri care să-i ferească de lucrarea duhurilor rele. Se citeşte şi rugăciunea de curăţenie pentru cei care s-au atins de lăuză, considerându-se „necuraţi”, după Levitic 12, 1-4.
În a opta zi de la naştere i se pune numele celui născut. În timpul slujbei pentru punerea numelui, preotul însemnează pruncul cu semnul Sfintei Cruci, la frunte, la gură şi la piept. După acest act, se rosteşte o rugăciune în cadrul căreia se pomeneşte pentru prima dată numele copilului. După rostirea acestei rugăciuni, preotul ia pruncul în braţe şi face cu el semnul Sfintei Cruci. Această rânduială liturgică aminteşte de punerea la opt zile a numelui Mântuitorului nostru Iisus Hristos, eveniment pe care îl sărbătorim în fiecare an la 1 ianuarie, la opt zile de la Naşterea Domnului (25 decembrie).
Alcătuind Rânduiala la 40 de zile de la naştere, numită în popor „molitva”, Biserica s-a inspirat din evenimentul aducerii Domnului Hristos la Templul din Ierusalim potrivit Legii lui Moise. Această slujbă este încreştinarea unui ritual vechi-testamentar din dorinţa membrilor Bisericii de a imita viaţa Mântuitorului Hristos. Rânduiala are două părţi: prima referitoare la mamă, cuprinzând rugăciuni pentru curăţirea lăuzei, şi a doua parte referitoare la prunc, conţinând rugăciuni pentru copil şi un ritual de îmbisericire. Slujba trebuie săvârşită la 40 de zile, indiferent dacă pruncul este botezat sau nu.
(Pr. Ciprian Florin Apetrei)