Aşa cum afirmă Sfinţii Părinţi, „ceea ce Scriptura ne spune prin cuvinte, icoana ne anunţă şi ne face prezent prin culori”. Sfânta Scriptură ne vorbeşte despre Întruparea Fiului lui Dumnezeu, care a venit în lume să ne mântuiască – şi, acelaşi lucru îl face şi icoana. De altfel, între actul întrupării şi icoană este o legătură atât de strânsă, încât Sfântul Teodor Studitul afirmă, în contextul disputelor iconoclaste că, „cel care respinge icoana, respinge în cele din urmă şi taina întrupării Cuvântului”. Ştim că Întruparea Fiului lui Dumnezeu este fundamentul şi raţiunea reprezentării şi cinstirii icoanelor: dacă Iisus Hristos nu ar fi luat chip de om, noi nu am fi putut să-L reprezentăm în icoane. Iar în ceea ce priveşte reprezentarea sfinţilor, nici aceasta nu ar fi fost posibilă, tocmai pentru că prin opera lui Dumnezeu, de răscumpărare a neamului omenesc, omul a primit posibilitatea de a deveni sfânt.
Sfinţii ne devin modele de sfinţenie pe care trebuie să le urmăm, pentru a ajunge să gustăm şi noi din fericirea Raiului. Şi vedem, astfel, că icoanele mai îndeplinesc în viaţa creştinului un rol important – unul liturgic sau cultic. Noi ne rugăm lui Dumnezeu şi sfinţilor prin intermediul icoanelor, căci acestea predispun la dialog cu divinitatea şi răspund unei anumite nevoi de concret a omului. Din acest motiv se obişnuieşte să se picteze bisericile, iar credincioşii să aibă icoane în casele lor.
Un al treilea rol al icoanei ar fi cel pedagogic. Fiind pictate după un anumit canon, icoanele pun înaintea ochilor privitorului evenimente din istoria mântuirii neamului omenesc, inspirate fie din Sfânta Scriptură, fie din vieţile sfinţilor. Sfântul Grigore cel Mare spune că „icoanele sunt pentru cei neînvăţaţi ceea ce Sfânta Scriptură este pentru ştiutorii de carte”. Prin aceste cuvinte nu trebuie să înţelegem că icoanele ar folosi doar neştiutorilor. Sfântul vrea să scoată în evidenţă importanţa deosebită a icoanelor, pe care le aşează pe acelaşi piedestal cu Sfânta Scriptură. O icoană foloseşte şi din punct de vedere pedagogic tuturor creştinilor, pentru că oferă o altă perspectivă, o perspectivă văzută a Cuvântului lui Dumnezeu. (Doxologia.ro)