Ar exista multe feluri în care Duminica Tomii și înțelesurile ei ar putea fi deslușite. În cele mai multe cazuri tâlcuirile sunt de obicei concentrate asupra persoanei Sfântului Apostol Toma, unul din cei doisprezece ucenici, și necredinței lui în ceea ce privește realitatea sau evidența Învierii Mântuitorului Hristos, așa cum este aceasta inițial dezvăluită de ceilalți ucenici. De aici și apelativul des rostit în popor, prin care se amendează atitudini neîncrezătoare: Ești ca Toma necredinciosul!Toma reprezintă, fără doar și poate, un model în care, evident, ne regăsim cu toții, acela al omului care nu crede din prima, ci are nevoie de argumente sau dovezi suplimentare.
Pe de altă parte, aș tinde să cred că mesajul teologic al acestei duminici și al pericopei biblice aferente nu rămâne doar la necredința, respectiv risipirea acestei necredințe a lui Toma de către Iisus. M-am gândit întotdeauna că legătura Mântuitorului cu cei doisprezece ucenici ai Lui nu este descrisă întâmplător ca legătura Învățătorului cu învățăceii. Pentru o anumită perioadă de timp, Învățătorul trebuie să îi învețe pe aceștia diferite lecții, toate fiind legate în special de aflarea identității Lui. Întrebarea la care învățăceii trebuie să afle răspunsul ar fi, așadar, următoarea: Cine este Învățătorul nostru Iisus Hristos? Clasa în care se desfășoară orele se schimbă de la o zi la alta: sinagoga, muntele, casele unor oameni, drumul, cetățile. Manualul este viața de zi cu zi, iar lecțiile sunt vii: oameni mai drepți sau mai păcătoși, mai fericiți sau mai triști, mai sinceri sau mai puțin sinceri. Lecțiile Învățătorului sugerează răspunsuri, pe care ucenicii trebuie să le intuiască. Din când în când, Învățătorul testează cunoștințele elevilor Săi, iar de cele mai multe ori rezultatele nu le sunt deloc favorabile celor din urmă, motiv pentru care primesc și mustrări din partea magistrului. Încercările la care Învățătorul îi supune pe elevii Lui au și scopul de a-i pregăti pe aceștia pentru momentele în care ei vor fi învățători în locul Lui, pentru clipele în care ei vor trebui să convingă pe alții și tot ei vor trebui să propovăduiască altora, așa cum făcea El.
Mesajul teologic al Duminicii Tomii se referă, cred, și la un astfel de exercițiu. Învățătorul încercase până atunci de multe ori să îi convingă pe ucenici de Pătimirile și mai ales de Învierea Lui. Ucenicii făcuseră doar experiența elevilor și niciodată pe cea a Învățătorului. Însă acum rolurile se schimbă. Iisus Înviat Se arată inițial ucenicilor fără Toma. Aceștia sunt încredințați de realitatea Învierii anunțate de atâtea ori. Lor le revine o sarcină importantă: să convingă pe cineva de realitatea Învierii Învățătorului. Altfel spus, să devină și ei învățători. Să lămurească, să încredințeze. Toți cei zece elevi (fără Toma și Iuda) devin într-o rânduială extraordinară zece învățători. Iar ei, cei zece, nu trebuie să convingă sute și mii de oameni, ci doar o singură persoană. Iar acea persoană nu este un străin, ci un coleg, un frate de-al lor. Cei zece trebuie să îl convingă pe Toma. Lovindu-se de încăpățânarea lui, probabil că cei zece înțeleg abia acum cât de greu este să fii învățător. Cât de dificil este să convingi. Cât de complicat este să îi faci pe oameni să înțeleagă, să te creadă.
Morala: Cine critică învățătorii din diferite motive, să se gândească de două ori. Este posibil să poată mult mai puțin atunci când ajung în locul lor.
(Pr. Cosmin Daniel Pricop, Ziarul Lumina)