Dintotdeauna Biserica a reprezentat pentru poporul nostru factorul esenţial care a ţinut laolaltă neamul, indiferent de cauzele care i-au zădărnicit în timp unitatea istorică. În Transilvania mai ales, Ortodoxia era percepută ca fundament spiritual naţional şi liant religios cu fraţii din Moldova şi Ţara Românească. Marile mişcări sociale de aici au avut la origini uneori nu numai cauze sociale şi naţionale, ci şi fundamente profund religioase. În opinia unor cercetători, de pildă, Răscoala lui Horea, Cloşca şi Crişan de la 1784 s-a manifestat şi ca o veritabilă „resurecţie a Ortodoxiei” în Ardeal.
O lungă perioadă de timp, din motive ideologice şi nu numai, analiza marii Răscoale de la 1784 a ignorat cauzele de ordin religios, izvoarele bisericeşti referitoare la eveniment fiind considerate, cum spune cercetătorul Ionuţ Ţene, într-un articol publicat în 2015 pe site-ul „www.napocanews.ro”, „vetuste şi în disonanţă cu ideile Occidentului”. În opinia sa, răscoala „nu poate fi înţeleasă fără mişcările populare de reînviere a dreptei credinţe în Ardeal, din anii 1740-1766”, unde românii, în majoritatea lor, refuzaseră subordonarea Bisericii strămoşeşti faţă de Roma. Această „unire” religioasă nu a atins în profunzime credinţa maselor de români din Transilvania.
În arhiva celebrului cotidian londonez „The Times”, un articol din 31 ianuarie 1785, relata „la cald” despre răscoala lui Horea, cu vădită simpatie faţă de români, că „aceşti oameni sunt valahi (Wallachians), coborâtori la origine din coloniştii romani care au fost aşezaţi în Dacia. Cei mai mulţi ţin de Biserica grecească (ortodoxă)... Deposedaţi şi oprimaţi de sălbaticii lor stăpâni, ei erau obligaţi să îşi pună până şi soţiile la munca câmpului, să cultive pământul, ca să poată fi capabili să satisfacă birurile absurde puse de stăpânii lor...”
Cotidianul recunoştea, aşadar, o realitate istorică şi religioasă existentă în Ardeal, precum şi faptul că românii ortodocşi erau persecutaţi.
Nu este de mirare, prin urmare, că unirea religioasă forţată cu Roma, de la 1700, a generat o rezistenţă, uneori martirică, din partea românilor ortodocşi din această parte de ţară. Prin acţiunile Sfinţilor Sofronie, Visarion şi Oprea, la 1750/1760, s-a declanşat în fapt renaşterea ortodoxă în Ardeal. Astfel, din această perspectivă.
(Ziarul Lumina)