Un impact misionar al taberei este cel resimţit de formatori, fie ei animatori socio-educativi, coordonatori de ateliere, instructori etc. Aceşti tineri se înscriu în proiect, participă la cursuri de formare şi dăruiesc săptămâni întregi din timpul lor, în special vara, pentru a sluji altora şi ajung să constate că ei, de fapt, sunt cei mai câştigaţi. Dăruind altora, de fapt, primesc, dobândesc, cum spunea Steinhardt. Învăţând să lucreze pentru alţi copii şi tineri, se maturizează, îşi lărgesc inimile şi dobândesc experienţe foarte folositoare în devenirea lor ca fondatori de familii sănătoase. Dar au şi răsplată imediată, căci cine a lucrat cu copiii ştie cât de mult dăruiesc aceştia, cât de mult te încarcă, prin fiecare zâmbet, strigăt de bucurie, îmbrăţişare, entuziasm şi mai ales prin faptul că dau de înţeles că au înţeles un mesaj şi îl aplică, fapt care pe tine, ca formator, te valorizează enorm, pentru că simţi că nu lucrezi în zadar şi poţi vedea rodul eforturilor tale.
Nu în ultimul rând, această influenţă a taberei ajunge la părinţi. Prin urmare, mulţi părinţi ne contactează să ne mulţumească pentru ceea ce au trăit copiii lor, alţii sunt surprinşi că ai lor copii îşi cer iertare pentru tot ce au greşit ca pregătire pentru Împărtăşanie, alţii sunt uimiţi că, odată ajunşi acasă, copiii îi pun să cânte „Cuvine-se cu adevărat“ după mese, sau să facă împreună în familie rugăciunea de seară, iar alţii pur şi simplu îşi înscriu copiii an de an în aceeaşi tabără.
Şi dacă tot am vorbit atât de mult despre „influenţa“ aceasta asupra persoanei, aş dori să subliniez ideea că ea respectă întru totul libertatea persoanei. Dumnezeu pune înainte omului „viaţa şi moartea, binele şi răul“ (Deuteronom 30, 15), dar nu-l lasă dezorientat şi singur în această alegere constantă, ci îl îndeamnă să aleagă binele, îl „influenţează“. Desigur, dacă vrea să aleagă contrariul, are posibilitatea să se îndepărteze şi de această „influenţă“, de auzirea şi ascultarea cuvintelor lui Dumnezeu, de citirea Scripturii, de glasul conştiinţei, însă Biserica este cea care are datoria să vestească mereu vestea cea bună a mântuirii, pentru ca să se mântuiască cât mai mulţi dintre cei care aud (Romani 10, 17), dintre cei pentru care a murit Hristos (I Corinteni 8, 11).
Cu privire la acest subiect, în cadrul unui studiu de caz la care au răspuns 555 de participanţi, au fost formulate următoarele răspunsuri ale tinerilor care sunt grăitoare în privinţa libertăţii religioase promovate în tabără şi a faptului că ei apreciază că nu li se impun lucruri: „Tinerii nu sunt obligaţi să participe la activităţile religioase şi nu li se impune acest lucru în mod expres. De asemenea, activităţile religioase nu sunt exagerate şi nu îi solicită foarte mult, însă cuprind esenţialul şi îi oferă participantului în tabără posibilitatea de a se apropia de Dumnezeu şi de a alege singur calea pe care să o urmeze“; „toti oamenii din tabără au încercat mai mereu să ne lămurească în legătură cu întrebările sau neclarităţile pe care le aveam, pe înţelesul nostru, şi nu au încercat să ne impună unele lucruri, cum se mai întâmplă în alte tabere“. Tot în această direcţie, o tânără din Iaşi consideră că „nu este impus mesajul, ci propus şi explicat la nivelul de înţelegere al tinerilor, precum şi prin faptul că, în cele câteva zile de tabără, preotul reuşeşte cu ajutorul orelor speciale ţinute în cadrul taberei să înţeleagă tinerii şi să le stârnească curiozitatea şi interesul faţă de rugăciune şi Biserică“.
Unii copii care nu sunt obişnuiţi cu un program de rugăciune săptămânal, după participarea în tabără, însă, „vor realiza încet-încet că obişnuinţa va deveni dorinţă“. În continuare relatez opinia unei animatoare care afirmă că taberele sunt foarte utile pentru că îi obişnuiesc pe tineri cu stilul de viaţă în Biserică: „Tinerii nu trebuie sa fie constrânşi; de când păşesc pe treptele Bisericii trebuie să avem răbdare şi sa îi aşteptăm să vină pe drumul cel bun. Aici trebuie sa fim puţin «şireţi», folosind activităţi de care sunt interesaţi, şi când i-am atras, încercăm uşor să le vorbim sau să îi invaţăm despre cât de frumoasă este viaţa în Biserică. Cred că taberele sunt foarte utile din punctul acesta de vedere“. Această atitudine „şireată“, care le propune mesajul credinţei pe fondul deschiderii lor, suscitată de activităţi care le plac, este totuşi onestă şi păstrează graniţele libertăţii lor. În acest sens o tânără mărturiseşte: „Această tabără îi determină pe tineri să înţeleagă mai multe chestiuni despre credinţă. Şi tot ei să aleagă între ceea ce vor să pună în practică referitor la ceea ce sunt învăţaţi de preoţi, de Biserică, şi între ceea ce nu vor“.
Aşadar, este importantă „respectarea unei veritabile geneze a credinţei în copil sau tânăr, fără a-i impune o gândire de adult. Această geneză are loc în chip minunat, prea puţin raţional şi de multe ori direct (3), iar Dumnezeu îşi face lucrarea Lui. Copilul este înclinat în chip firesc, după cum scrie Vasile Băncilă, spre taina religiei. Nefolosirea acestui avantaj de multe ori a făcut să se piardă „arvunirea minunatelor recolte de mai târziu“ (4).
Unii au afirmat că, în tabără, preoţii au „folosit un mod de comunicare adaptat zilelor noastre“, „s-a explicat cât să se înţeleagă mesajul“, s-a „folosit un limbaj adecvat necesităţilor“ tinerilor, „vârstei“ lor, „pe limba lor“, „pe înţelesul“ lor, „fără prea multă vorbărie fără rost“. „Adaptarea mesajului Bisericii constă în a fi explicit cu toată lumea şi a avea răbdare până toată lumea înţelege mesajul într-un mod fără suferinţe şi plictiseală“. O tânără mărturiseşte că transmiterea „corectă“ a mesajului Bisericii poate duce la schimbarea vieţii adolescenţilor: „Este destul de dificil să vorbeşti cu tinerii despre Biserică şi este important modul de abordare al acestui subiect, pentru a nu fi înţelese greşit anumite aspecte. Adaptarea constă în folosirea unui limbaj cât mai apropiat lor, pentru că astfel vor vedea în cei responsabili de activităţile din tabără nişte prieteni. În acest mod, tinerii vor asimila mult mai bine mesajul şi poate chiar îşi vor schimba viaţa în bine“.
Captarea atenţiei tinerilor de astăzi, mai ales în privinţa unui subiect religios, constituie o provocare pentru orice misionar în rândul acestora, aspect sesizat şi de altă tânără din jud. Neamţ: „Această adaptare constă în vorbirea pe limbajul fiecărei grupe după vârstă, în organizarea activităţilor în aşa fel încât mai ales copiii şi tinerii cu o redusă putere de răbdare şi concentrare să fie activi şi să nu se plictisească, dar mai constă şi în sufletul tânăr al animatorilor în activităţile şi discuţiile cu aceştia“.
În Tabăra „Floare de colţ“ nădăjduiesc că are loc acest transfer de valori creştine. Aceasta depinde în măsură foarte mare de calitatea personalului instruit pentru a face faţă acestor cerinţe, dar şi de pământul pe care cade sămânţa cuvântului lui Dumnezeu. Să-L rugăm aşadar „pe Domnul secerişului să scoată lucrători la secerişul Său!“ (Luca 10, 2).
3 Pr. dr. Naclad Constantin, Educaţia religioasă în cadrul slujirii preoţeşti, Editura Trinitas, Iaşi, 2007, p. 48
4 Vasile Băncilă, Iniţierea religioasă a copilului, Editura Anastasia, Bucureşti, 1996, p. 20.
(Pr. Dr. Doru-Mihai Barna, Ziarul Lumina)