Preafericitul Părinte Daniel, patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a evidenţiat, într-o predică, faptul că Schimbarea la Faţă, sărbătoarea de pe 6 august, ne arată viitorul ultim, deplin, desăvârşit şi definitiv al omului şi anume desăvârşirea sa. „În calendar, ziua sărbătorii este data de 6 august pentru că în ziua a şasea a fost făcut omul, a fost făcut Adam şi dacă ar fi fost ascultător Adam faţa lui strălucea ca soarele, dar pentru că a căzut în păcat şi a ajuns muritor şi stricăcios a pierdut slava Împărăţiei Cerurilor. Dar Hristos noul Adam a ridicat umanitatea căzută, a curăţit-o de păcat şi a eliberat-o din moarte prin Învierea Sa şi a înălţat firea omenească şi sfinţită şi îndumnezeită la Ceruri pentru ca de acolo din Ceruri să ne dăruiască bucuria, pacea şi fericirea slavei Împărăţiei Cerurilor. Avem aici o tainică legătură cu timpurile din urmă, dar şi o amintire a faptului că omul creat în ziua şasea era făcut de Dumnezeu nu ca să rămână în mormânt, ci ca să se împărtăşească de slava cerească a lui Dumnezeu prin asemănarea cu Dumnezeu. Avem în cărţile de cult o expresie în slujba acestei sărbători, şi anume se spune că această sărbătoare arată slava chipului celui dintâi, şi anume aşa trebuia să aibă faţa strălucitoare Adam, fiindcă a fost creat după Chipul lui Dumnezeu, adică după Chipul lui Hristos, fiindcă Hristos este chipul Tatălui. Deci, această sărbătoare ne arată că Hristos a împlinit vocaţia omului, aceea de a ajunge la sfinţenie, la asemănarea cu Dumnezeu, de aceea Schimbarea la Faţă ne arată viitorul ultim, deplin, desăvârşit şi definitiv al omului, şi anume desăvârşirea sa din lumina necreată, neapusă, neînserată a Împărăţiei Cerurilor de slava lui Hristos, de slava Preasfintei Treimi. De aceea, în icoanele ortodoxe sfinţii care pregustă încă din lumea aceasta Slava Împărăţiei Cerurilor în mod tainic în sufletul lor au aureolă de lumină în jurul capului şi hainele lor sunt presărate cu pliuri de lumină a transfigurării, a înduhovnicirii şi a preaslăviri omului în relaţia sa de credinţă şi iubire, de ascultare şi rugăciune faţă de Dumnezeu cel preaslăvit. Deci, Biserica Ortodoxă pornind de la sărbătoarea Schimbării la Faţă a prezentat pe sfinţi nu ca fiind realităţi pământeşti închise în sine, ci oameni care au căutat slava Împărăţiei Cerurilor, au pregustat-o în rugăciune, prin Sfintele Taine aici pe pământ şi se vor împărtăşi de ea deplin în Împărăţia Cerurilor după moarte, dar mai ales după învierea cea de obşte când şi trupurile sfinţilor, trupurile înviate, vor fi luminoase şi vor fi strălucitoare ca lumina după cum au fost veşmintele Mântuitorului Iisus Hristos albe ca lumina”, a mai spus Preafericirea Sa.
Schimbare la Faţă a Mântuitorului ne cheamă la o schimbare duhovnicească a noastră
Schimbarea la Faţă a Domnului ne cheamă la o schimbare, la o înduhovnicire, a mai evidenţiat Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române: „Urcarea pe Muntele Taborului înseamnă un urcuş duhovnicesc interior, nu doar o urcare fizică folosind paşii picioarelor noastre, ci este vorba de o urcare duhovnicească, prin rugăciune, prin ascultare, prin meditaţie, prin ascultarea sfintelor slujbe şi mai ales prin împărtăşirea cu Sfintele Taine. De aceea, în cărţile noastre de slujbă după împărtăşire preotul spune: şi dă-ne nouă să ne împărtăşim şi mai cu adevărat în ziua cea neînserată a Împărăţiei Tale. Schimbarea aceasta înseamnă ridicarea noastră din cele pământeşti cu mintea şi întoarcerea gândurilor şi simţirilor noastre spre Hristos, spre sfinţii Lui care se bucură de lumina cea neapusă a Împărăţiei Cerurilor arătată la Schimbarea la Faţă a Mântuitorului Iisus Hristos. Schimbarea la Faţă ne cheamă să ne schimbăm, să ne înnoim, să ne luminăm mintea prin gânduri bune, să luminăm inima prin simţiri curate, să luminăm viaţa noastră prin fapte bune de ajutorare, de consolare a celor întristaţi, de mângâiere a celor îndoliaţi, de ajutorare a celor săraci şi singuri. Deci, o Schimbare la Faţă a Mântuitorului ne cheamă la o schimbare spirituală, duhovnicească a noastră”.
(www.patriarhia.ro)