Ediţia a IV-a a proiectului educaţional naţional ,,Sărbătoarea Învierii-Spiritualitate şi tradiţii prin ochi de copil”, care s-a desfăşurat la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (C.Ş.E.I.) ,,Sf. Andrei” Gura Humorului,a cuprins două activităţi: expoziţie – concurs de artă sacră, artă populară, artă decorativă şi concurs de religie.
Concursul de cunoştinţe religioase a avut loc pe 30.05. 2014, la Centrul Şcolar ,,Sf. Andrei - Gura Humorului, şi s-a adresat elevilor din învăţământul special, iar expoziţia concurs s-a desfăşurat pe 10.04.2014, la Muzeul Obiceiurilor Populare din Bucovina - Gura Humorului, unde au participat 580 de elevi din învăţământul de masă şi special din 18 judeţe ale ţării, precum şi 215 cadre didactice coordonatoare din 51 de instituţii şcolare.
La deschiderea concursului de religie au participat, alături de cadrele didactice coordonatoare şi de elevii participanţi la concurs, şi prof. Maria Cojoc, dir. adjunct la C.Ş.E.I. ,,Sf. Andrei - Gura Humorului, precum şi pr. prof. dr. Cojoleancă Bogdan. În cuvântul de deschidere, prof. Maria Cojoc a arătat că educaţia religioasă ocupă un loc bine definit în procesul complex al formării caracterului uman prin intermediul şcolii, corespunzând unei laturi evidente a fiinţei umane. Cum şcoala pregăteşte sistematic persoana în perspectiva intelectuală, morală, civică, estetică şi igienică, componenta religioasă se adaugă acestora în mod firesc şi organic, urmărindu-se complementaritatea şi continuitatea de ordin instructiv şi formativ. O pregătire temeinică şi complexă a elevului nu poate fi lipsită nicidecum de componenta ei religioasă, cel puţin la nivel informativ şi cultural.
Concursul de Religie s-a desfăşurat pe echipe şi a constat în trei probe:
1. Abilităţi manuale - realizarea unor machete din carton reprezentând diferite modele arhitecturale ale bisericilor din zonă (stil moldovenesc);
2. Evaluarea cunoştinţelor de religie referitoare la sărbătoarea ,,Învierii Domnului”;
3. Abilităţi plastice - elevii au identificat icoanele prezente în portofoliu şi ordinea lor în funcţie de momentele principale din Săptămâna Mare, apoi au pictat o icoană ce reprezenta un anumit eveniment din această săptămână.
Au participat 34 de elevi din învăţământul special pe cicluri de învăţământ: gimnazial (clasele a VI-a, VII-a, a VIII-a) şi liceal (clasele a IX-a, a X-a, XI-a). Evaluarea concurenţilor s-a realizat pe echipe şi pe secţiuni. Concurenţii, elevi de gimnaziu şi de liceu, au fost de la trei centre de învăţământ special din judeţ (C.S.E.I. ,,SF. Andrei” Gura Humorului, coordonaţi de prof. Ţebrean Livia-Teodora şi pr. prof. Cojoleancă Bogdan), C.S.E.I. Suceava, coordonaţi de prof. Amorăriţei Elena, Şc. Specială Câmpulung Moldovenesc, coordonaţi de prof. Botezat Mihai), iar din judeţul Botoşani au participat elevi de la Lic. Teh. Special ,,Sf. Stelian”, coordonaţi de profesorii Alina şi Aurel Răileanu.
Juriul a fost format dintr-o comisie de specialitate: preoţi şi profesori: pr. dr. Bogdan Cojoleancă, prof. Mariana Chichifoi, prof. Militina Culidiuc, prof. Dumitriţa Dabija, prof. Codrean Elena, prof. Mihaela Zus şi preşedintele juriului, prof. Cojoc Maria. S-au acordat premiile I, II, III şi menţiuni pe fiecare ciclu de învăţământ şi secţiune, iar la înmânarea diplomelor directoarea Cojoc Maria i-a felicitat în mod deosebit pe elevii premianţi.
Concluzii la finalul proiectului educaţional ,,Sărbătoarea Învierii-Spiritualitate şi tradiţii prin ochi de copil”
Prin participarea activă a şcolarilor la aceste activităţi se pune accentul pe aspectul formativ al educaţiei, în înţelesul de structurare a caracterului şi dezvoltare a personalităţii copiilor. Copiii sunt puşi în situaţii practice în care sunt determinaţi intrinsec să experimenteze deprinderi şi capacităţi noi şi să le consolideze pe cele deja dobândite. Activităţile propuse în acest proiect dezvoltă interesul şi facilitează identificarea socială a copilului, trezind conştiinţa lui şi ajutându-l să se simtă parte integrantă a comunităţii sociale din care face parte, stimulându-l spre a-şi incepe împlinirea, prin îmbinarea fericită dintre contemplaţie şi făptuire, cu ajutorul şi purtarea de grijă a Creatorului a toate.
Cuvântul lui Dumnezeu trebuie sădit în sufletele tuturor copiilor indiferent de mediul din care provin, şcoala unde învaţă sau capacitatea lor de înţelegere, etc. Fiecare are nevoie de învăţătura creştină, unii dintre noi poate mai mult decât alţii. În şcolile speciale încercăm să transmitem copiilor învăţătura creştină de bază, astfel încât ei să aibă un comportament adecvat faţă de Dumnezeu, faţă de Biserică şi faţă de cei din jurul lor şi pentru ca să nu se simtă singuri într-o împrejurare grea a vieţii lor.
Copiii, prin sensibilitatea şi gândirea lor plină de prospeţime, pot dezvălui, dacă sunt provocaţi, adevăruri uimitoare şi încă într-o formă plină de originalitate.
Ei pot observa faptele bune şi plăcute Domnului, apoi le pot împlini ei înşişi prin mişcarea dragostei în inimile lor. Copiii pot trăi uimirea curată şi necesară în faţa măreţiei negrăite a lui Dumnezeu.
(Coordonator proiect, prof. Ţebrean Livia - Teodora)