Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
luni, 6 ian 2014 - Anul XIX, nr. 1 (5510)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9762 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,717 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Boboteaza şi Sfântul Ioan marchează sfârşitul sărbătorilor dedicate Naşterii Mântuitorului

Boboteaza sau Botezul Domnului, sărbătoarea din 6 ianuarie cunoscută şi sub denumirile "Arătarea Domnului" sau "Epifania", şi ziua Sfântului Ioan, din 7 ianuarie, marchează sfârşitul ciclului de sărbători dedicate Naşterii Mântuitorului Iisus Hristos.

În Răsărit, până în a doua jumătate a secolului al IV-lea, Naşterea Domnului era cinstită în aceeaşi zi cu Botezul, la 6 ianuarie, a explicat, pentru MEDIAFAX, părintele Constantin Stoica, purtătorul de cuvânt al Patriarhiei.

 

Apa de la Bobotează are o putere deosebită

Boboteaza face parte din suita celor 12 sărbători creştine importante şi este menită să reamintească cele petrecute la apa Iordanului, înainte ca Iisus să păşească în viaţa publică, de aceea Biserica mai numeşte Boboteaza şi "Arătarea Domnului", " Dumnezeiasca Arătare" sau "Epifania", această din urmă denumire provenind din limba greacă şi însemnând "arătare", "descoperire", "revelare".

Ziua este tratată cu aceeaşi evlavie de creştinii ortodocşi, cât şi de cei catolici.

Boboteaza (6 ianuarie) şi Sfântul Ioan (7 ianuarie) aproape că formează una şi aceeaşi sărbătoare. Ajunul, adică ziua de 5 ianuarie, este zi de post negru, la fel ca Ajunul Crăciunului sau Vinerea Mare dinaintea Paştilor.

Tot în Ajunul Bobotezei, preoţii merg la casele credincioşilor pentru a le aduce, prin stropirea cu apă sfinţită, binecuvântarea Sfintei Treimi.

Credincioşii şi preoţii consideră că apa de la Bobotează are o putere deosebită, pentru că a fost sfinţită printr-o îndoită chemare a Sfântului Duh, iar sfinţirea are loc chiar în ziua în care Mântuitorul s-a botezat în apele Iordanului. Apa sfinţită la biserică în această zi şi luată de credincioşi nu se strică niciodată. Prin agheasmă se înţelege atât apa sfinţită, cât şi slujba pentru sfinţirea ei.

Agheasma mare se săvârşeşte numai de Bobotează, spre deosebire de Sfinţirea cea mică a apei, care are loc în biserică în prima zi a fiecărei luni, iar în case, la sfeştanie. Totodată, Agheasma mare se poate bea doar timp de opt zile, între 6 şi 14 ianuarie, altfel este necesară aprobarea preotului duhovnic spre a fi folosită.

La Bobotează se sfinţesc toate apele, iar preotul se duce la o apă în care aruncă o cruce. Mai mulţi bărbaţi se aruncă în apă ca să o aducă înapoi, iar cel care va scoate crucea din apă va avea noroc tot anul.

 

Boboteaza, celebrată atât în Biserica Ortodoxă, cât şi în Biserica Romano-Catolică

Sărbătoarea Bobotezei este cunoscută atât în Biserica Ortodoxă, cât şi în Biserica Romano-Catolică. Botezul Domnului este amintit încă din secolul al II-lea d.Hr de Sfântul Clement Alexandrinul şi în secolul al III-lea de Sfântul Grigorie Taumaturgul. Începând cu secolul al IV-lea, cuvântări dedicate acestei sărbători găsim atât la părinţii răsăriteni, cât şi la cei din Apus.

De Biserica apuseană, Boboteaza a fost adoptată în secolul al IV-lea, fiind cunoscută şi ca "Sărbătoarea celor trei magi". Tot atunci au fost despărţite cele două mari sărbători: 25 decembrie fiind data stabilită pentru prăznuirea Naşterii Domnului, ca în Apus, şi 6 ianuarie, pentru Bobotează.

Catolicii celebrează pe 6 ianuarie Epifania, care simbolizează anunţarea naşterii lui Hristos regilor magi, care au venit să-l vadă pe pruncul abia născut, aducându-i daruri, aur, smirnă şi tămâie.

 

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii

Ortodocşii prăznuiesc botezul Mântuitorului în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul. Potrivit scrierilor, în această perioadă, în pustiul Iordanului îşi începuse activitatea profetică Ioan Botezătorul. Prin învăţătura sa, acesta ajunsese să uimească şi să atragă mulţi oameni. Deşi învăţăturile sale erau înscrise în Legea lui Moise, Ioan Botezătorul venea cu ceva nou: curajul să le spună pe faţă şi să le reamintească permanent oamenilor că "s-a apropiat împărăţia cerurilor".

Când Mântuitorul a apărut pe malul Iordanului, Sfântul Ioan Botezătorul, luminat de Duhul Sfânt, l-a recunoscut şi l-a arătat mulţimilor. Momentul în care Mântuitorul Iisus Hristos a primit botezul este consemnat de toţi cei patru evanghelişti.

Evanghelistul Matei spune că Iisus a venit din Galileea la râul Iordan, unde boteza Ioan Botezătorul, cerând să fie şi el botezat. Ioan i-a spus: "Eu am trebuinţă să fiu botezat de tine şi tu vii la mine", iar la răspunsul lui Iisus că aşa se cuvine, acesta a fost botezat în cele din urmă de către Ioan.

Boboteaza este o manifestare a celor trei elemente ale Treimii: Fiul este botezat în Iordan de către Ioan, Sfântul Duh se coboară asupra lui Iisus în chip de porumbel, iar Tatăl din cer îl declară ca fiind Fiul Său.

Locul real al Botezului Mântuitorului este în Iordania. Totuşi, pe malul israelian al Iordanului a fost amenajat un spaţiu unde creştinii îmbrăcaţi în cămăşi albe lungi, numite "crijme" intră în râu. Orice pelerinaj făcut în Ţara Sfântă are un loc de oprire la râul Iordan, care izvorăşte din Munţii Libanului, apoi traversează Marea Galileii şi după un lung şi sinuos traseu se varsă în Marea Moartă.

Unii preoţi îi cufundă de trei ori în apa Iordanului pe credincioşii adulţi, repetând într-un fel botezul. Preoţii ortodocşi români spun că botezul este unic, de aceea binecuvântează pelerinii stropindu-i cu apa din Iordan. Aceste ritualuri pot fi văzute în tot anul pe durata pelerinajelor, fără legătură cu Boboteaza.

Biserica Ortodoxă din Ierusalim sau Patriarhia Ortodoxă Greacă a Ierusalimului nu a adoptat calendarul bisericesc îndreptat (calendarul gregorian) şi, împreună cu Patriarhia Rusă, Patriarhia Georgiei, Patriarhia Sârbă şi Sfântul Munte Athos, precum şi cu credincioşii români din Basarabia, sărbătoresc după calendarul neîndreptat (calendarul iulian), adică la o diferenţă de 13 zile.

În Ajunul Bobotezei, credincioşii ortodocşi se adună la râul Iordanului, la locul Botezului Domnului. Slujba Aghesmei celei Mari este săvârşită de Sanctitatea Sa Teofil al III-lea, patriarhul Ierusalimului şi al întregii Palestine, în fruntea unui sobor de arhierei şi preoţi.

Unii pelerini credincioşi spun că în timpul slujbei de Bobotează, pentru câteva clipe, apele Iordanului curg în sens invers. Deşi afară este destul de frig în ianuarie, mulţi dintre credincioşi intră în râul Iordan în cămăşile albe lungi, pe care apoi le păstrează cu grijă pentru a fi îmbrăcaţi cu ele în ziua înmormântării.

Înainte de a pleca de lângă râu, pelerinii iau amintire o sticlă cu apă din Iordan, rugându-se să le fie tămăduite suferinţele.

După Bobotează, este cinstit Sfântul Ioan, numit şi "Înâintemergătorul", pentru că a anunţat venirea lui Hristos. Părinţii lui, preotul Zaharia şi Elisabeta erau rude cu părinţii Fecioarei Maria, Ioachim şi Ana. În timp ce Zaharia slujea la templu în Ierusalim, i-a vestit Arhanghelul Gavriil că Elisabeta va naşte un fiu la bătrâneţe şi se va chema Ioan. Pentru că Zaharia s-a îndoit de această veste, a rămas mut până ce Elisabeta a născut.

Sfântul Ioan Botezătorul a început să predice în al 15-lea an al domniei Cezarului Tiberiu, pe când Pontiu Pilat era procuratorul Iudeii. El a avut menirea de a pregăti poporul pentru primirea lui Mesia, de a-l descoperi pe acesta şi a-l face cunoscut lui Israel. Mesajul principal pe care el îl transmitea era: "Pocăiţi-vă, că s-a apropiat împărăţia cerurilor!".

Ioan l-a mustrat pe Irod Antipa, fiul regelui Iudeei Irod cel Mare, pentru traiul lui nelegiuit cu Irodiada, care era soţia fratelui său. În ura ei, Irodiada a sfătuit-o pe Salomeea, fiica ei, care dansase şi plăcuse oaspeţilor şi îndeosebi lui Irod, la un ospăţ de ziua lui, să ceară de la acesta capul lui Ioan Botezatorul ca răsplată.

Sărbătorile închinate Sfântului Ioan Botezătorul mai includ zămislirea (23 septembrie), naşterea (24 iunie), tăierea capului (29 august).

(MEDIAFAX)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Boboteaza şi Sfântul Ioan marchează sfârşitul sărbătorilor dedicate Naşterii Mântuitorului.
 Vizualizări articol: 2059 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 0.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Boboteaza şi Sfântul Ioan marchează sfârşitul sărbătorilor dedicate Naşterii Mântuitorului0.05

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   * trimis de
( 6 ian 2014, 11:15:26
Sezonul promo®ţi!lor ce vând profeţi pentru profit
Nu că începe… el nu se termină niciodată
Rânjetul cifrelor de pe etichetă stă,parcă, pitit
În la víe en shop cu marfă (falsă) aromată

Cică “terapie” ?!  tomurile vieţilor oamenilor mici
Prăbuşiţi în balta propriilor decepţii
Ce caută aroma unei “bunăstări” fiind .. rătăciţi?!
Cum dreq shoppingu’ să dea sens vieţii ???

Baricadaţi în Metro ☭  Suceava Mall
Zăbovim cât mai mult, să ne vadă cât mai mulţi ( păi,nu ?! )
Vedem totu’ cu privirea…nu şi portofelul gol
Ăla îl vedem acasă, că-i gol şi hâd … mârlanu’

Vânzătoarele, cu un bogat CV de calomnii mieroase
Le prinzi ( la naiba) în indispoziţie de vorbă
Ştiu ele, oare, ce vrei? Poate. Poate or să te lase
Să le ceri chiloţii … cât să-ţi faci o ciorbălaughing

1.1  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 11:16:30
Mereu unu’ ( cel puţin) mai magnific decât Suleyman
Se-nvârte ţanţoş deparc’ar cumpăra tot Mall-ul
E ghiolban de la noi da’ banu’ făcut … €uropean
Se parfumează excesiv (să nu-i pută,de la gât, nămolul)

Râgâie, vorbeşte tare, are fantezii distopice
Cum că-i deştept ( puţin spus – deştept, genial )
Are update la argou făcut , e fff cool , amice
Femeile ( doar alea frumoase) îl iubesc total

E superofertă la ciopârţituri de carne.. “originală”
E superofertă ( cine n’are acas’ o barabulă)
E superofertă la … ce mai .. la orice ţoală
E superofertă, iar eu, ca prostu’.. o declar nulă !

E full la mall, n-ai loc s-arunci niciun calic
Toţi, parcă, fac bancking cu ambientalu’
Am fost şi io ( o dată) d’aia … ştiu e zichappy
Săriţi,superofertă …
Sezonul promoţiilor şi-a deschis portalu’ !!!

1.2  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 11:20:00
e Boboteaza. Raiduri de verbe ne vor ciurui ( şi azi)
cu/prin credincioşi ce cad la datorie..pe timp de pace
aştept şi io să-mi zică popa: ai grijă, domnule, să nu cazi
învreun păcat , care ( Doamne-fereşte) e mai eficacehappy

1.3  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 12:49:08
La Multi Ani MONITORULE DE SUCEAVA , Abecedar , Stapler , Fantomas si Taz ! Va urez un An Nou mai bun !
1.4  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 12:59:01
La Mulți Ani și ție!
Sănătate să avem cu toții!
1.5  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 13:07:44
la mulţi ani şi ţie ! dar, să fiu sincer
v-aş dori mai puţini ... dar buni !!!
să fii, prietene, propriul tău clucer
asta îţi (vă) doresc. ( fără minciuni)happy
1.6  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 13:11:41
Tyrranule, da' pi undi-i Fantomas?
Eu cred că l-o cufundat popa cu capu-n polobocu' di agheasmă, ș-acuma saracu' face bulbuci mai ceva co o gogoașă în ulei încins.
Dac-aș ști că-l cheamă Ion, aș trece pi la el să văd dacă nu se gândește la vreun gând...
1.7  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 13:22:07
Sunt aici, n-avea grijă ! Nu merită !Habar nu ai ce frumos este să stai pe tușă și să citești inepțiile celorlalți fără să intervii.Este exact cum ar fi un om treaz în mijlocul unei turme de oameni beți.
Pentru tine monitoare,urarea rămâne valabilă:2014=News=Chira=0
1.8  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 13:30:36
Iar dacă vrei să afli cum se face agheasma,roagă-l pe Taz să-ți explice.O să-ți treacă tot cheful. De aia nu m-am dus să mă scufunde popa în polobocu' cu pricina.Mă cheamă Jhonny Ghost !
1.9  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 14:14:15
Spuneti-mi AUGURIIIIII sunt un ION !!!!!!
1.10  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 14:42:08
Ionel,Ionelule,nu mai bea băiatule !Comunque,tanti auguri !
1.11  RE: * trimis de
( 6 ian 2014, 15:14:43
Multumesc. Am am uitat stii pe cine ? Pe Nea Gigi .La Multi Ani Nea Gigi tu si securistii tai imaginari tu care traiesti inca in anii 80 cu radioul sintonizat pe Radio Europa Libera asteptand americanii sa debarce pe plaja din Constanta cu tigari Lucky Strike si ciocolata!
2.   La multi ani de de parnaie securistilor basiti trimis de
( 6 ian 2014, 18:57:52
Ghemotocului de aidiuri basite si logate de pe cartele profund securiste ii curge scuipat din gura. Exista un Dumnezeu pentru toti . In 2004 cand nu stiam ce e aia politica am votat cu Nastase ca alalalt era prea agresiv, prea smecher si smenar pt. un om simplu si naiv . Da am avut instinct de om liber si am adulmecat securistii inca de atunci chiar daca nu stiam cat de criminali profesionisti pot sa fie in manipulare. Dar inainte de judecata lui Dumnezeu existam noi astia putini si slabanogiti, marginalii care urasc criminalii securisti. ROMANIA SE DESTEAPTA SI VA FI NASOL PENTRU NAPARCILE SECURISTE IN URMATORII 2,3 ANI. Securisti sant in toate partidele de aia eu nu fac politica de scarba.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei