Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
joi, 20 dec 2012 - Anul XVII, nr. 298 (5203)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Lecţia de religie

Să ne rugăm neîncetat

Luând ca punct de plecare îndemnul Sfântului Apostol Pavel: "Rugaţi-vă neîncetat!"

Tesaloniceni 5, 17), Sfinţii Părinţi ai Bisericii îi îndeamnă pe creştini la rugăciune nu numai la anumite momente ale zilei, ci toată viaţa, fiecare moment al ei să devină rugăciune, un dialog neîncetat cu Dumnezeu. Rugăciunea lui Iisus sau rugăciunea inimii sau rugăciunea minţii în inimă a fost practicată, predată şi comentată pe scară largă de-a lungul veacurilor de creştinismul răsăritean, urcând în tradiţia spiritualităţii ortodoxe până la timpurile apostolice. Această rugăciune neîncetată, care se mai numeşte şi Rugăciunea lui Iisus sau Rugăciunea minţii (pentru că la început ea se rosteşte cu mintea) sau a inimii, pentru că, după rugăciunea atentă şi stăruitoare cu mintea în inimă, mintea coboară în inimă, este cunoscută îndeosebi în practica spirituală sub numele de isihasm ("isihie" în limba greacă înseamnă "linişte").

 

 „Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul"

În spiritualitatea ortodoxă, Rugăciunea lui Iisus este "chemarea continuă şi neîntreruptă a Numelui lui Iisus, cu buzele, cu inima şi cu mintea, având simţământul prezenţei Sale oriunde şi oricând, chiar şi în timpul somnului. Nu este sub cer nici un alt nume dat între oameni în care trebuie să ne mântuim" (Fapte 4, 12). Ea se exprimă prin aceste cuvinte: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul!" Cel care se obişnuieşte cu această chemare "capătă o mare mângâiere şi nevoia de a o rosti mereu. După câtva timp, nu mai poate trăi fără această rugăciune, care curge în el de la sine, pretutindeni, mereu" (Olivier Clément, "Rugăciunea lui Iisus", trad. de Măriuca şi Adrian Alexandrescu, IBMBOR, Bucureşti, 1997, p. 26).

Rugăciunea este rostită repetat, la început cu voce, mai târziu cu voce joasă sau în minte, adesea cu ajutorul unui şirag de mătănii. Cei care sunt în putere o însoţesc în chilii sau camere retrase, liniştite, cu metanii până la pământ şi cu semnul crucii. Mulţi practicanţi ai acestei rugăciuni o leagă de respiraţie. "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu" se spune odată cu inspiraţia, iar "miluieşte-mă pe mine păcătosul", odată cu expiraţia. Unii Părinţi arată că se poate reduce textul rugăciunii la cuvintele "Doamne Iisuse" sau simplu, la pomenirea repetată a numelui lui Iisus. Alţii au arătat o anumită preferinţă pentru formula "Doamne Iisuse Hristoase, miluieşte-mă!". Totul a fost redus la câteva cuvinte şi se găseşte în conformitate cu îndemnul Sfântului Apostol Pavel: "În biserică doresc să vorbesc mai bine cinci cuvinte cu mintea mea, ca să învăţ şi pe alţii, decât zece mii de cuvinte în limbi (I Corinteni 14, 19)". În zilele noastre, călugării rostesc textul ei întreg: "Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieşte-mă pe mine păcătosul (păcătoasa)!"

 

Omul se întăreşte duhovniceşte prin pomenirea numelui lui Iisus

Mai întâi, nevoitorul se reculege, se întoarce spre sine însuşi, în inima sa, pentru a putea să înlăture tot ceea ce l-ar putea sustrage de la dialogul său cu Dumnezeu. După ce a reuşit să ajungă la liniştea interioară, cel ce se roagă se străduieşte, prin intermediul câtorva cuvinte adresate lui Iisus, să se concentreze. Se încearcă concentrarea gândului şi păstrarea numelui lui Iisus în memorie. Rugăciunea inimii este şi "o meditaţie asupra cuvintelor rostite şi a înţelesului lor, iar în faza rugăciunii mentale cuvintele încetează, rămâne doar sensul lor şi acest fel de rugăciune devine neîntrerupt şi nu poate fi deranjat de nimeni şi nimic" (pr. dr. Mircea Basarab, "Rugăciunea lui Iisus", în Ortodoxia, 1994, nr. 4, pp. 71-72). Pentru mulţi dintre cei ce o practică, după o vreme, Rugăciunea lui Iisus coboară în inimă, astfel încât aceasta nu mai necesită un efort conştient, ci curge de la sine.

Mai ales în zilele noastre este de folos această rugăciune, când omul modern pretinde că nu mai are timp să se roage. Dacă începem să practicăm puţin această rugăciune, vom descoperi că avem mai mult timp de rugăciune decât ne-am fi închipuit (Olivier Clément, op. cit., p. 9). Omul se întăreşte duhovniceşte prin pomenirea numelui lui Iisus pentru că nu este putere mai mare în cer şi pe pământ, pentru că invocarea numelui lui Iisus înseamnă invocarea prezenţei Lui, nefiind doar o simplă reluare autonomă şi neîntreruptă a aceloraşi cuvinte şi a unor exerciţii de respiraţie, care pot deveni mecanice.

 

„S-au simţit atraşi de liniştea, bucuria, pacea şi mângâierea oferite de rugăciune”

Mărturisitorii şi martirii români care au îndurat caznele închisorilor comuniste, din motive închipuite sau doar pentru simplul fapt că erau preoţi de vocaţie, intelectuali creştini sau credincioşi fervenţi ai Bisericii, au subliniat aproape la unison că singurul suport, sprijin, întărire şi mângâiere pentru ei în răstimpul acela de chin şi groază a fost Rugăciunea lui Iisus. Cu toţii s-au simţit atraşi de liniştea, bucuria, pacea şi mângâierea oferite de rugăciune. În acea lume a închisorii, rugăciunea minţii a însemnat o evadare, o regăsire a echilibrului spiritual, o reconfortare sufletească ce i-a ajutat să învingă frica, angoasa, singurătatea, lipsurile, persecuţiile etc. Această rugăciune i-a situat mereu în prezenţa lui Dumnezeu, indiferent de împrejurările grele prin care au trecut. Simţeau că nu sunt singuri şi că Cineva îi întăreşte. Mulţi au ajuns pe cele mai înalte culmi ale acestei rugăciuni. Doar pentru că au fost dispuşi să înveţe lecţia rugăciunii au putut depăşi acele situaţii-limită.

 

Rugăciunea trebuie să reprezinte activitatea principală a bolnavului

Prin această stăruinţă în a rosti neîncetat cu mintea şi inima Rugăciunea lui Iisus, martirii închisorilor comuniste sunt paradigmatici pentru bolnavii încercaţi de grele dureri şi suferinţe. Acestora din urmă le-ar fi de mare folos duhovnicesc să înceapă şi să stăruie în practicarea acestei rugăciuni. Roadele ei sunt nespus de multe. Dulceaţa rugăciunii fierbinţi a bolnavului îi poate chiar copleşi simţirea durerii sale trupeşti.

În general, când rugăciunea este obişnuită şi frecventă, influenţa ei în viaţa noastră duhovnicească devine foarte clară, omul începând să se vadă aşa cum este, să îşi descopere egoismul, lăcomia, greşelile de judecată şi orgoliul. Treptat, dobândeşte o pace interioară, o alinare, o mângâiere, o armonie a activităţilor nervoase şi morale, o mai mare putere de a îndura boala, suferinţa de orice fel, persecuţiile, sărăcia, calomnia, grijile, pierderea celor dragi, durerea, boala şi moartea (dr. Alexis Carrel, "Rugăciunea", trad. de Pan Izverna, Ed. "Învierea", Timişoara, 1999, p. 21).

Astfel, rugăciunea trebuie să reprezinte activitatea principală a bolnavului. La ceasul morţii, credinciosul lasă în urmă toate lucrurile pământeşti şi păstrează numai rugăciunea. Ea singură îl va conduce spre viaţa cea veşnică, căci Dumnezeu este veşnic şi numai în unirea cu El, prin rugăciune smerită şi intensă, va avea credinciosul parte de veşnicie.

(Pr. Liviu PETCU, sursa: Ziarul Lumina)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Să ne rugăm neîncetat.
 Vizualizări articol: 1506 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 2 voturi
Să ne rugăm neîncetat5.052

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   * trimis de
(20 dec 2012, 11:10:22
În confuza lume a filosofiei vieţii
În care albul poate fi orice numai alb nu
În care privirea ta zgârie pereţii
Iar Legea e doar o inscripţie pe cruce
Viaţa .. nu ţi-e acordată cu pianu’

În viaţa asta ( din vina resemnării )
Ţi-a fost turnată şapa unei confuzii intrinseci
Ai vrea să te pui ( pe tine te ) în calea uitării
Dar vrerea gândului te (z)gudură cu fiorii
Căci schimbarea-i un sărut .. cu buze reci

Ai vrea ca umbra să-ţi fie lumină
Iar aura să te metamorfozeze mereu
Ai vrea ca optimismul să-ţi fie vitamină
Să te-ntărească în faţa lui Dumnezeu
Ai vrea, pentru că nu poţi .. cine e de vină ?!
( sigur , nu se poate ca “eu”-l tău să spună EU )

Probabil d-aia operezi realitatea cu abstracţiuni
Iar în final,eşti… cenuşa unui vis neâmplinit
Eşti nevoit să ambalezi realitatea în minciuni
Şi să te minţi pe tine, adesea, eşti nevoit
Eşti nevoit să consumi … promisiuni

2.   :) Pacalicilor trimis de
(20 dec 2012, 11:32:35
In noaptea trecuta avui o viziune ... mi se arata cel de sus.... Sedea pe o buda din aur cu un sul de matase in mana .. Glasul tunator palea in fata ucigatorului miros de (tamaie) ce se infiltra cu repeziciune printre bucile mariei sale... citam din ordinul mariei sale...,, Dragi tolomaci visteria casei mele e cam goala se apropie craciunul... asa ca prin puterea ce o am din popa in popa dati zvon in prostime ca vrerea mea e un ( helicupteru haurit) la poarta ... dar ca sa nu fiu rau ... celor ce vor aduna birul prostimi le fac cadou cate un X6 in semn de pioasa multumire..... Sarbatori fericite.....
2.1  RE: :) Pacalicilor trimis de
(20 dec 2012, 12:11:30
uoau , ştimam că eşti prost dar , defapt , eşti nebun
ar mai fi o " şansă " : ăsta-i un blind copy-pase ?!?!
suntem în prezilele naşterii M\ntuitorului , în ajun !!!
" simţi " ce-ai făcut ? guşti din prostia ta ??? taste !!!

2.2  RE: :) Pacalicilor trimis de
(20 dec 2012, 12:16:21
m-am enervat şi-am mai ciupit pe-alocuri
un ciob dintr-un cuvânt ( sau o consoană )
bah Alex ( să mor io ) astfel de batjocuri
n-am întâlnit de muuuult .. la vreo lighioană
2.3  RE: :) Pacalicilor trimis de
(20 dec 2012, 12:45:58
Ultima strigare al marelui partzaila.... ABCDAR vrerea mea este sa fie numit vajnic aparator al celor saraci cu duhul... fie ca dupa ce da coltzul , ciolanelul cel drept sa fie sanctificat, sa poata aduce multumire neobositelor pupatoare.... acestea fiind spuse ( cu glas de tunet) inceie in stil autohton, pentru a fi m-ai credibil.... citat.. Asta-i pohta ce-o pohtesc
3.   * trimis de
(20 dec 2012, 12:29:21
Sunt retard, imi curge scuipat din gura si incerc sa ma afirm postand "poezii".
Sunt prost, iertatima!
4.   înaintea plecării, trimis de
(20 dec 2012, 12:55:38
Vine-o vreme când îți iei rămas bun ,atunci să vezi tu abcdar ce ”metamorfoză” te apucă.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei