Peste 6.000 de litri de apă vor fi pregătiţi pentru sfinţire de Bobotează, agheasma mare fiind împărţită credincioşilor care vor putea gusta din ea dimineaţa pe nemâncate timp de opt zile, iar apoi o vor folosi numai pentru sfinţirea caselor şi a gospodăriilor şi în cazul persoanelor grav bolnave.
La sărbătoarea Botezului Domnului din 6 ianuarie, după Sfânta Liturghie, patriarhul Daniel va oficia Sfinţirea cea Mare a Apei (agheasma mare) în faţa Reşedinţei patriarhale, în jurul orelor 11.30.
Întrucât temperaturile sunt foarte ridicate pentru această perioadă, în curtea Catedralei patriarhale a fost înălţată o cruce din cetină de brad, împodobită cu flori şi busuioc, în locul crucii de gheaţă din alţi ani, când era ger.
Joi au fost pregătite vase cu o capacitate totală de peste 6.000 de litri de apă care, după sfinţirea de vineri, vor fi împărţiţi credincioşilor prezenţi la Catedrala patriarhală.
Creştinii vor păstra agheasmă mare în vase curate, fie amestecând-o cu cea pe care au luat-o de la biserică în ziua praznicului Bobotezei din anii trecuţi. Ageasma mare, spre deosebire de cea mică, se bea numai în această perioadă, de opt zile, până în 14 ianuarie - sfârşitul sărbătorii, dimineaţa pe stomacul gol însoţită de o rugăciune.
Tot în această perioadă de opt zile (8 ianuarie - 14 ianuarie) agheasma mare mai poate fi folosită şi pentru sfinţirea caselor şi a gospodăriilor, a explicat pentru MEDIAFAX, părintele Ciprian Apetrei, directorul agenţiei Basilica şi preot la Biserica "Sf. Antonie cel Mare" - Curtea Veche din Bucureşti.
El a mai spus că persoanele care în intervalul 8 - 14 ianuarie se împărtăşesc pot să bea după împărtăşanie agheasma mare, cu condiţia ca între cele două să nu mănânce şi să nu bea nimic.
De asemenea, apa sfinţită la Bobotează mai poate fi băută în Vinerea mare din timpul postului Paştilor de către persoanele care ajunează, seara după slujbă.
În Moldova, preoţii mai dau dezlegare la agheasmă mare unor persoane oprite de la împărtăşanie, a explicat părintele Ciprian Apetrei.
În restul anului, credincioşii nu mai pot bea agheasmă mare doar cu acordul preotului duhovnic în situaţii foarte bine stabilite, cum ar fi în cazul unor boli grave.
( 6 ian 2012, 11:52:58
Păi…
Se ia un recipient cât mai mare ca să ajungă câte un poloboc pentru fiecare oaie ortotalibană. De preferat ar fi ca sfințirea să se facă direct în bazinele autospecialelor de la ISU sau în tancurile dezafectate ale petrolierului Biruința scăpat de incendiul marsiliez.*
Se umple recipientul cu apă chioară de fântână, de ploaie, de la izvoare, din pâraie, de pe conducta ruginită Aqua Nova, de la canalizare sau de la stațiile de epurare. Nu contează câtuși de puțintel puritatea și starea organoleptică a fluidului vital întrucât este bineștiut că trebi dintr-astea de chemnestrie telurică și chtonică sunt doar niște things copilărești pe lângă căile tricotate ale Domnului Zeu. Siktir you, academicieni chimiști de renume mondial!
Apoi intervine trimesul Domnului Zeu în toloaca oilor conduse de berbeci și carele procedează cam așa ceva:
- Se îmbată popa bine-bine de tot cu ocazia unui guleaiu desfășurat taman în altarul besericii. Cercetarea dionisiacă a damigenelor și butelcilor cu vin de cuminecătură se va desfășura obligatoriu în compania zugravului ce văruiește pereții bisericii și a maimuței furăcioase a cărei aport a permis intabularea în nume propriu a dreptului real de proprietate asupra casei parohiale.