Sfântul Altar este pentru orice lăcaş de cult cel mai sfânt loc pentru că prin slujba de târnosire primeşte sfinţenie.
Se cunoaşte din Sfânta Scriptură că în Templul din vremea evreilor exista "Sfânta Sfintelor", loc unde intra o singură dată pe an doar arhiereul.
Aici se pot afla numai obiectele liturgice, absolut necesare în cadrul sfintelor slujbe.
Nici icoanele nu pot fi aşezate în surplus, ci fiecare are locul ei bine stabilit, aşa cum vedem în situaţia configurării catapetesmei, a iconostaselor.
În acest sens, şi cu icoanele aduse de către credincioşi spre a fi sfinţite apare o problemă. Adică, trebuie lămurit modul şi locul unde trebuie sfinţite, unde şi cât timp le păstrăm în biserică.
Mulţi dintre creştini ştiu că "e bine să aduci icoana la biserică şi să o laşi fie patruzeci de zile sau chiar mai mult timp ca să se sfinţească". Ei bine, icoana nu se sfinţeşte singură şi nici nu e necesar să stea în Sfântul Altar un anumit număr de zile. Lucrul acesta nu este specificat în nici o rânduială a Bisericii.
În primul rând, icoanele se sfinţesc de către preot prin slujba numită "Rânduiala sfinţirii icoanelor...", cuprinsă în cărţile de cult folosite de către preoţii slujitori, slujbă care poate fi stabilită la o anume zi şi oră, în mod precis.
Această rânduială specifică următoarele: "Se pune icoana pe masă în mijlocul Bisericii, iar preotul îmbrăcat cu epitrahilul şi felonul şi cădind cruciş..." începe practic sfinţirea icoanelor prin rugăciunile speciale, la sfârşitul cărora le stropeşte cu apă sfinţită.
Deci, icoanele se sfinţesc în mijlocul bisericii, de către preot, cu rugăciuni speciale şi prin stropirea cu apă sfinţită, nu altfel; şi bine este ca la această rânduială să participe şi creştinii care le aduc spre a fi sfinţite, ca apoi să le poată primi, nefiind nevoie să fie depozitate într-un anume loc din sfântul lăcaş; căci Sfântul Altar mai ales nu este "depozit" de icoane sau alte lucruri.
De asemenea, nu se specifică nici un număr de zile în care icoanele să fie păstrate în biserică. Ele practic, binecuvântate şi sfinţite de către preot, sunt purtătoare de har, drept urmare pot fi luate de către creştini şi folosite la chemarea lui Dumnezeu şi la rugăciunile cuvenite.
Astfel, să respectăm rânduiala sfinţirii corecte a icoanelor şi să păstrăm sfinţenia Sfântului Altar!
(Pr. Răzvan-George TOPALĂ, Ziarul Lumina)
(28 sep 2011, 12:26:14
Suntem falşi ... Doamne , falşi mai suntem
Cine stă la rând să ia anafură ? ? ?
Cu priviri băloase , din priviri ne viciem
Popa , ca un călugăr al voluptăţii
Îţi arată un’să pupi şi unde să marci banu’
Pe bune : mi se pare culmea absurdităţii
Săracul să-i dea popii să se simtă ca .. sultanul
Suntem falşi , ipocriţi şi simulăm creştinitatea
Viituri de lacrimi sunt degeaba .. dacă n-ai bani
De ce unii nu practică .. simplitatea ?
Iar ceilalţi de ce dau deşi-s sărmani ?