Distribution Magi
Distribution Magi
Distribution Magi
 
miercuri, 21 sep 2011 - Anul XVI, nr. 223 (4821)
ANUNŢURI ONLINE:
Acum: 0°C.
La noapte: °C. Meteo
Anunţuri OnlineMonitorulTVAlbum Foto
HoroscopRedacţiaPublicitate
Curs valutar euroEUR:Tendinta4,9766 lei
Curs valutar dolar americanUSD:Tendinta4,7317 lei
Newsletter Monitorul de Suceava RSS Monitorul de Suceava Monitorul de Suceava pe YouTube Monitorul de Suceava pe Twitter Monitorul de Suceava pe Facebook
Printeaza articolulPrintează articolul |  Trimite prin e-mailTrimite e-mail |   1 imagine |   ø fişiere video

Opinii

Sufletul după moarte – experienţe de astăzi (I)

Subiectul vieţii de după moarte a ajuns dintr-o dată unul dintre cele mai larg răspândite în lumea apuseană. Mai ales în ultimii doi ani, s-au publicat mai multe cărţi care spun că istorisesc experienţe de „după moarte”, iar oameni de ştiinţă şi medici de renume, fie au scris ei înşişi astfel de cărţi, fie şi-au dat încuviinţarea din toată inima, pentru aceasta. Unul dintre ei, medicul de renume mondial şi „expertul” asupra problemelor morţii şi a stării de muribund, Elizabeth Kubler Ross, consideră că aceste cercetări asupra experienţelor de după moarte „vor lămuri pe mulţi şi vor adeveri ceea ce am fost învăţaţi de 2000 de ani – că există viaţă după moarte”.

 

Readuşi la viaţă

Totul, desigur, reprezintă o ieşire neaşteptată din atmosfera dominantă de până acum, din cercurile medicale şi ştiinţifice, care în general au considerat moartea ca un subiect „tabu” şi au respins orice idee a supravieţuirii după moarte, ea ţinând doar de închipuire şi de superstiţie, sau în cea mai bună situaţie, au socotit-o ca o problemă de credinţă personală, pentru care nu există nici o evidenţă obiectivă.

Cauza exterioară a acestei schimbări neaşteptate de opinie este simplă: noile tehnici de readucere la viaţă din „moartea clinică” (mai ales prin pornirea activităţii inimii în urma stopului cardiac), care s-au răspândit tot mai mult în ultimii ani. Astfel, oamenii care s-au aflat în moarte clinică (fără puls sau bătăi de inimă) au fost readuşi la viaţă în număr mare, şi mulţi dintre aceşti oameni, alungându-şi teama de a nu fi consideraţi „nebuni”, vorbesc acum deschis despre acest subiect.

Dar există o cauză internă a acestei schimbări, cât şi „ideologia” ei, cărora merită să le dăm atenţie: de ce a ajuns acest fenomen dintr-odată foarte popular şi în termenii cărei învăţături religioase ori filosofice este înţeles acesta de obicei?

 

„Semnele vremii”

Acesta a ajuns deja unul dintre „semnele vremii”, un semn al interesului religios din zilele noastre. Care este atunci semnificaţia lui? Vom reveni asupra acestor întrebări după o cercetare mai amănunţită a fenomenului. Mai întâi trebuie să punem întrebarea: pe ce bază trebuie să judecăm acest fenomen? Nici cei care vorbesc despre acesta nu au o pricepere limpede asupra lui; adesea ei caută o interpretare în textele oculte ori spiritiste. Unii oameni religioşi (cât şi oamenii de ştiinţă), simţind o primejdie în părerilor lor deja conturate, pur şi simplu resping experienţele, aşa cum sunt ele istorisite, încadrându-le în categoria „halucinaţiilor”. Astfel au procedat unii protestanţi, care socotiseră, fie că sufletul se află într-o stare de inconştienţă după moarte, fie că pleacă de îndată pentru a fi „cu Hristos”. La fel, necredincioşii doctrinari alungă ideea că sufletul rămâne viu după moarte, neavând nici un fel de importanţă ce fapte evidente li se prezintă. Dar astfel de experienţe nu pot fi lămurite numai prin negarea lor; ele trebuie înţelese întocmai, atât prin ele însele, cât şi în întregul context al celor ce cunoaştem despre soarta sufletului după moarte.

 

Învăţătură foarte clară a vieţii de după moarte, începând chiar din clipa morţii

Din nefericire, unii creştini ortodocşi, care se află de asemenea sub influenţa ideilor materialiste moderne (aşa cum sunt infiltrate prin intermediul protestantismului şi catolicismului), au început să aibă idei destul de vagi şi nedefinite despre viaţa de dincolo. Autorul uneia dintre noile cărţi despre experienţele de după viaţă (David R. Wheeler, Călătorie în cealaltă lume, Ace Brooks, New York, 1977), a cercetat opiniile diferitelor „secte” asupra stării sufletului după moarte. Astfel, el s-a adresat unui preot al eparhiei ortodoxe greceşti şi a primit un răspuns foarte general despre existenţa raiului şi iadului, dar i s-a spus că ortodoxia nu are „nici o idee anume despre ceea ce ar fi pe lumea cealaltă”. Autorul a putut doar concluziona că „punctul de vedere ortodox grec al vieţii de dincolo nu este limpede” (pag. 130).

Dimpotrivă, creştinismul ortodox are cu siguranţă o învăţătură foarte clară a vieţii de după moarte, începând chiar din clipa morţii. Această învăţătură este cuprinsă în Sfânta Scriptură (interpretată în întregul context al învăţăturii creştine), în scrierile Sfinţilor Părinţi şi (mai ales despre experienţele obişnuite ale sufletului după moarte) în multe Vieţi ale sfinţilor şi antologii ale experienţelor personale de acest fel. De exemplu, întreaga carte a patra a Dialogurilor Sfântului Grigorie cel Mare, papă al Romei († 604), este dedicată acestui subiect. În zilele noastre, a apărut în limba engleză o antologie a acestor experienţe, culese atât din vechile Vieţi ale sfinţilor, cât şi din relatări mai recente (Taine veşnice de dincolo de mormânt, Jordanville, N. Y., 1968). Şi chiar recent a fost tipărită din nou o traducere în limba engleză, a unui text deosebit, scris la sfârşitul sec. al XIX-lea, de către cineva care s-a întors la viaţă după o moarte de 36 de ore (K. Uekskuell, „De necrezut pentru mulţi, dar de fapt o întâmplare adevărată”, Orthodox Life , iulie-august 1976). Astfel creştinismul ortodox dispune de o literatură foarte bogată, cu ajutorul căreia este posibilă înţelegerea noilor experienţe ale „vieţii de dincolo de moarte” şi evaluarea lor în lumina întregii învăţături creştine a vieţii după moarte.

(Cuv. Serafim ROSE - din “Sufletul după moarte” Editura Tehnopress 2003- trad.: Prof. Gratia Lungu Constantineanu)

În lipsa unui acord scris din partea Monitorului de Suceava, puteţi prelua maxim 500 de caractere din acest articol dacă precizaţi sursa şi dacă inseraţi vizibil link-ul articolului Sufletul după moarte – experienţe de astăzi (I).
 Vizualizări articol: 1145 | 
Notează articolul: 
  • Nota curentă 5.00/5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
 | Nota curentă: 5.0 din 4 voturi
Sufletul după moarte – experienţe de astăzi (I)5.054

Comentarii

Monitorul de Suceava nu este responsabil juridic pentru conţinutul textelor de mai jos. Responsabilitatea pentru mesajele dumneavoastra vă revine în exclusivitate.


1.   "...crestinismul ortodox are o invatatura f.clara trimis de
(21 sep 2011, 12:02:56
a vietii dupa moarte"...Mai, sa fie...Oare asa o fi? Eu unul nu prea cred!In primul rand,marea majoritate a preotilor n-au citit in viata lor Sfanta Scriptura,n-au studiat-o,asa ca n-au cum sa cunoasca "invatatura clara" din domeniul acesta!Aceasta "invatatutra"ortodoxa nu-i cuprinsa in nici o Sfanta Scriptura nimic,ea fiind doar o facatura bisericeasca,fiind total paralela cu ea!Daca "invataura clara"ortodoxa ne invata ca "sufletul" ,dupa moarte,se duce ori in rai,ori in iad,trebuind sa-i dam de pomana cate zile vom avea,pentru a-l scoate de la greu,Cuvantul lui Dumnezeu ne spune taman invers,s-anume ca mortul "doarme"si nu stie nimic pana la "A doua venire a Domnului",deci,asa spune Sfanta Scriptura,nu "invatatura clara":..."CEI VII,IN ADEVAR,MACAR STIU CA VOR MURI,DAR CEI MORTI NU STIU NIMIC,SI NU MAI AU NICI O RASPLATA,FIINDCA PANA SI POMENIREA LI SE UITA"...(Eclesiast,c.9 cu 5) Cui "trebuie"sa dam de pomana,si pentru ce,cand este clar ca mortu nu stie nimic!?E clar cine minte,nu?
1.1  RE: "...crestinismul ortodox are o invatatura f.clara trimis de
(21 sep 2011, 12:19:22
Stiu ca esti alergic la cuvantul ortodox, dar "invatatura" ta este de-a dreptul morbida! Dupa cum spui tu, iadul e gol pentru ca a doua inviere nu a avut loc. Atunci, urmand logica ta, ce rost mai avea ca Hristos sa rupa portile iadului daca tot era gol ? Sau ce rost mai are pilda cu bogatul si saracul, care primul ajunge in iad, iar al doilea in rai ? Cum sa ajunga in rai sau iad daca ei isi dorm somnul vesnic fara de cunoastere?
PS: asa pt cultura ta generala, Serafim ROSE a fost initial neoprotestant, apoi budist si a murit ortodox. Omul saracul a cautat toata viata un raspuns, dar macar a fost deschis si nu era asa un imbacsit ca tine!
1.2  RE: "...crestinismul ortodox are o invatatura f.clara trimis de
(21 sep 2011, 12:44:46
Prietene,din cate observ,stii a citi pe romaneste!Inseamna ca observi faptul ca eu nu-l citez nici pe stiu eu ce protestant,catolic sau ortodox ci,pe Dumnezeu!Chiar nu ti se face pielea de ca gaina cand citesti asa ceva? Mai lasa folclorul bisericesc si mai citeste din istoria crestinismului si vezi cand au intrat toate aceste baliverne in crestinism,s-atunci, mai vorbim!Povestea cu saracul Lazar ESTE O PARABOLA,un exemplu,ca sa priceapa tot...omul,chiar n-ai sesizat acest lucru simplu? In final,as vrea sa te intreb:in cine trebuie sa credem,in Serafim Rose,in "sfintii parinti",in Papa,in "Prea fericitu"...sau in Dumnezeu,pe care foarte multi asa zisii crestini L-au trecut de mult pe planul doi !?Mai cugeta o tara...Sfantul Petru spunea,in acest sens,si destul de clar,in Faptele apostolilor ca: ..." TREBUIE SA ASCULTAM MAI MULT DE DUMNEZEU DECAT DE OAMENI" !!!...ori,dupa cum vad,tu esti unul din marea masa care,din nestiinta,arunca la gunoi aceste SFINTE CUVINTE,facant invers!
2.   MOARTEA ESTE UN SOMN INCONSTIENT ! trimis de
(21 sep 2011, 12:27:06
In toata Sfanta Scriptura ni se argumenteaza acest lucru de foarte multe ori!Cel ce face acest lucru fiind chiar Domnul Iisus Hristos!Cand Marta ii spune Domnului ca fratele ei,Lazar,e mort de 4 zile si ca "...daca El ar fi fost aici,fratele meu n-ar fi murit"...Domul o linisteste spunandu-i ca:"Lazar N-A MURIT ci DOARME"!Despre fiica lui Iair care era grav bolnava si inainte de a ajunge Domnul la casa lor murise,spune acelas lucru:"fetita "N-A MURIT ci DOARME"! La fel si cu soacra lui Simon leprosul,s.a.m.d. Deci,Domnul Iisus Hristos,Insusi,ne adevereste ca moartea e DOAR UN SOMN!,deci ,dupa moarte "sufletul"nu se duce nici in iad, nici in rai,fiindca JUDECATA INCA NU S-A FACUT,si este logic faptul ca,daca sufletul ar fi in unul dintre aceste locuri,DE CE? ar trebui sa mai vina a doua oara Domnul care spune ca:"IATA,EU VIN CURAND,SA ADUC FIECARUIA DUPA FAPTELE LUI" Se vede de la o posta ca nu prea se potriveste "invatatura clara" ort.cu ADEVARUL LUI DUMNEZEU !!!
3.   ... trimis de
(21 sep 2011, 13:56:35
Mai Ariel, mare iti este ratacirea.
3.1  RE: ... trimis de
(21 sep 2011, 15:17:03
CR 111 si tu te faci ca ploua!Daca e cineva ratacit in postarile mele,acela nu poate fi decat Dumnezeu,fiindca eu am citat din Cuvantul sau cel Sfant,dupa cea mai mica logica,nu-i asa? Dar tare ma tem eu ca, binenteles, nu-i catusi de putin asa,ci de fapt tu habar nu ai de acest Cuvant al Sau,numit Sfanta Scriptura!Nu-i asa,amice?Lasa ratacirea si pune-ti burtica la studiu ca sa nu orbecaiesti in intuneric!
4.   Comentariu trimis de
(21 sep 2011, 14:16:23
mai oameni buni am ajuns deja sa detinem adevarul despre cine suntem de unde venim si unde placam si voi tot va lasati manipulati de religie si de textele levite religiosii astia au mintea scurta se limiteaza doar la niste scrieri texte si interpretari gresite pai raiul si iadul sunt invetii DAR se interpreteaza ca fiind astralul inferior si astralul superior aia pedepsiti no sa care cu roaba smoala in iad si aia mai sfinti o sa culeaga floricele in rai si o sa se plictiseasca o vesnicie in iad nu nui asa raiurile sau paradisurile sunt viratii inalte din a4a dimensiune iar iaduriele sunt frecventele mai joase apropiate cu frecventele taramurilor zanelor al spiriteleor naturii copacilor etc si daca mergi in iad no sa stai o vesnicie pt k ai de terminat spirala vietii si toate reincarnarie pana la un nivel de constiinat ruidicat asa k ma intreb dc popii nu recunosc reincarnarea si spirala vietii si dupa ce am terminat toate vietile si toate platile NEAM MANTUIT singur fara isus cristos noi ne mantuit si apoi urmeaza a5a dimensiune pana la destinatia finala numita ABSOLUT sunt 12 dimensuni fiecare cu subdimnesiunile lor in aa7a stau maestri spirituali in a8a iluminatii maestri reptilieni a12 a stau sferele de lumina in a4a stau extraterestri in lumile materiale si corpuri materiale sau semimateriale si asa mai departe.
4.1  RE: Comentariu trimis de
(21 sep 2011, 15:30:36
Tinere domn.Noi crestinii credem din tot sufletul si cu toata inima ca suntem mantuit NUMAI prinDomnul Iisus Hristos,Fiul lui Dumnezeu,nu prin nebuniile si ticalosiile mentorului tau,Grig Bivolaru,"mantuitorul"celor care se dedau la curvie in grup,lucru care ,credeti voi,va va duce ...in absolut!Desigur ca va va duce in absolut,dar in cel al lui Satana...Lasa-te de "sportul asta extrem", fiindca te va duce la ruina sufleteasca si trupeasca!!!
5.   @ARIEL trimis de
(21 sep 2011, 17:55:44
HA HA HA!!
6.   Re.. trimis de
(22 sep 2011, 08:44:30
Problema la tine, Ariel, si la secta voastra, in general, e ca voi interpretati Scriptura dupa propria voastra logica si ratiune. Dumnezeu infinit nu poate fi cuprins de o minte finita.
P.S Mai citeste odata comentariul lui GERULA de mai sus.
7.   Fanatism si multa prostie trimis de
(22 sep 2011, 10:04:38
Citesc comentariile de mai sus si ma ingrozesc la ce monstruozitate s-a putut ajunge . Se urasc oamenii,care se denumesc crestinii ,uni din tribul ORTODOXILOR stapanii adevarului absolut impotriva altor triburi. Oare la asta se gandesc cand simplu ,Sfanta Treime ,adica Dumnezeu Tatal, Domnul Iisus Cristos Fiul si Duhul Sfant ne sant LEGEA. CRESTINI SE NUMEAU CEI CE-L INCONJURAU PE iISUS ,NU ERAU NICI DE UN FEL NICI DE ALTUL. S-A AJUNS LA UIMITORUL RECORD CA LA TREI LUNI SA SE DEA IN FOLOSINTA O BISERICA ORTODOXA IN TIMP CE LUMEA MOARE DE FOAME. In loc sa ne gandim sa ne facem viata suportabila ajungem la epuizare cu ajutorul acestei multimi atotstiutoare a adevarului absolut .Nu cred ca asta ne este menirea ca nite crestini ce ne credem.
8.   Cateva observatii trimis de
(22 sep 2011, 11:45:33
1. Elisabeth Kübler-Ross este cunoscuta ca psihiatru pentru modelul care ii poarta numele ce vrea sa explice cele 5 stagii ale aceptarii  ☭ (intalnit in multe filme): a)negarea b) mania c)targuiala d)depresia e)acceptarea. Nu am gasit nici o referinta la citatul prezentat ca apartinand ei, care de altfel e gresit ( caci si egiptenii aveau credinta in viata de dupa moarte), in acelasi timp mi se pare absurd ca un specialist in problema  ☭  si a "muririi" sa faca o asemenea greseala, de unde trag concluzia ca e cel putin alterat si cel mai probabil falsificat( urat!). Studiile ei au aratat ca , cu cat o persoana gaseste mai mult sens si scop in viata ei ( lucru oferit de religie) cu atat accepta mai usor moartea. De precizat totusi ca studiile ei sunt contestate si criticate si invalidate.
2. Aceste "Semne ale vremii" sunt ceea ce numeste Nietzsche "moartea lui Dumnezeu". Intr-o societate in care raspunsurile de tipul "pentru ca asa zice acolo", "pentru ca asa e", "pentru ca asa e scris in Biblie" nu mai sunt tolerate, o societate care cauta mai degraba explicatii stiintifice,logice si naturale decat supranaturale, care incearca sa isi inteleaga existenta mai departe de niste "parabole" ( pentru ca sa fim sincer, nu mai avem nevoie de parabole ca sa intelegem de ce valoarea unui om nu se masoara in bogatia sa materiala) problemele existentiale fundamentale sunt reexaminate si reevaluate.

Timpul de 60 zile în care puteaţi posta comentarii pe marginea acestui articol a expirat.



RE-PAIR
Directia Generala Anticoruptie
Meniul ZILEI în restaurante sucevene

HaiHui prin Bucovina

Ultima oră: local

Alte articole

Ştiri video

Ultima oră: naţional - internaţional

Alte articole

Gala Top 10 Suceveni

Top Articole

Mersul trenurilor de călători

SONDAJE

Cum considerați că ar trebui aleși primarii și presedinții de Consilii Județene?

Un tur de scrutin
Două tururi de scrutin
Nu știu / Nu mă interesează

Fotografia zilei - fotografie@monitorulsv.ro

Fotografia zilei