Să doreşti sărăcia lui Hristos, ca să dobândeşti ca bogăţie acolo [în cer] dumnezeirea Sa. Să doreşti frumuseţea postului, scump lucru şi plăcut lui Dumnezeu.
Postul este vehiculul ce [ne] urcă la cer. Postul naşte pe profeţi, oferă înţelepciune legiuitorilor. Postul este fortăreaţa de neînfricat a sufletului; credincios, împreună lucrător [cu] trupul. Postul este armă pentru cei puternici, luptă pentru atleţi. Postul alungă ispitele, [te] pregăteşte pentru evlavie; este [pur] ca mireasa, este făptaşul înţelepciunii. Postul este lupta eroică a războaielor. Postul aruncă puterea întunericului (Dan. 1:11-16); postul îngrădeşte gurile leilor (Dan. 1:11-16, 6:18); postul ridică rugăciunea la cer (Dan. 9:3,20). Postul este mama sănătăţii. Postul este înfrânarea tinereţii, podoabă pentru cei bătrâni, companie plăcută pentru călători. Trupul celui ce posteşte este cuviincios, şi sufletul lui cinstit [este]. Postul odihneşte pe Lazăr în sânurile lui Avraam (Lc 16:22). Pe acesta, aşadar să-l dorim noi, ca îmbrăţişarea lui Avraam să ne primească şi pe noi.
Să evităm senzualitatea şi beţia cea plină de veselie, [care este] mama desfrânării. Beţia nu întâmpină pe Domnul. Beţia îndepărtează pe Duhul cel Sfânt.
Postul este legea oraşului, disciplina mulţimii. Postul este pacea caselor. Postul este corifeul şi paznicul fecioriei. Postul este drumul pocăinţei. Postul este făptaşul plânsetelor. Postul nu iubeşte lumea, şi nici lucrurile ce sunt în lume (1 In 2:15). Aşadar, să nu ne extenuăm postind, căci există Îngerii, care înscriu pe cei ce postesc în fiecare biserică. Postul nu admite răzbunarea, căci cei ce pricinuiesc jale şi răzbunări celor ai lor, şi dacă încă cred că se roagă sau postesc, se aseamănă cu cei ce pompează apa şi o pun în pahare sparte. Domnul [Iisus Hristos] nu primeşte rugăciunea celor ce se răzbună pe fratele său. Aceluia îi aparţine slava şi puterea, în vecii vecilor. Amin.
[traducere din lb. greacă de Drd. Alexandru Prelipcean, după originalul: Osiou Efraim tou Syrou, Erga, vol. 5, Keimeno-metafrasy-sxolia apo ton Konstantino G. Frantzola, Ed. „To Periboli tis Panaghias”, Tesalonic, 1998, pp. 141-142. Trimiterile biblice sunt ale editorului grec]