Din momentul cinului sfinţit al Preoţiei, numele bun al păstorului nu aparţine numai lui, ci mai mult acelei misiuni cu care el este investit, având în vedere că din acel ceas el devine răspunzător înaintea poporului şi în faţa lui Dumnezeu.
Păstorul trebuie să aibă ca normă de conducere viaţa şi faptele Mântuitorului, căci El este izvorul preoţiei veşnice şi la El va afla preotul orice va căuta şi va avea nevoie de lumină, îndrumare, mângâiere şi putere.
Faptele şi puterea preotului să se oglindească întocmai în faptele şi puterea păstorilor, cum spune Sf. Apostol Pavel: Următori fiţi nouă, precum şi noi lui Hristos.
Purtarea păstorului stă înaintea turmei sale, ca şi bolta azurie a cerului. Obiectul şi scopul păstoriei sale constă în a conduce lumea la sfinţenie şi virtute. Cel mai garantat mijloc pentru atingerea acestui scop este exemplul propriu – drumul pildei, şi numai el trebuie să cuprindă toţi paşii păstorului.
Dar dacă viaţa exemplară a păstorului sufletesc poate să se producă în sânul vieţii sociale, apoi faptele lui prihănite şi pline de sminteli vor aduce mult rău, tulburând matca liniştită a vieţii omeneşti.
Păstorul pios este lauda vie a virtuţii, iar cel nelegiuit – apologia publică a viciilor. Primul corectează moravurile rele, iar cel din urmă le încurajează. Unul sfinţeşte turma sa, iar celălalt o perverteşte. Unul e slugă credincioasă a lui Hristos şi ispravnic al Tainelor Lui, iar celălalt e reprezentant şi semănător al ispitelor diavoliceşti (Cor. 4, 1). Unii ca aceştia s-au abătut cu totul de la misiunea lor şi pe mulţi îi vor slăbi în lege, cum spune proorocul: „Acest păstor va comite atâtea ucideri spirituale şi pe credincioşi îi va împinge la păcat” (Malahia 2, 8).
Către astfel de păstori-trădători sunt îndreptate, prin gura psalmistului David, aceste cuvinte de mustrare a Domnului: „Pentru ce tu ai urât învăţătura şi ai lepădat cuvintele mele înapoi? De vedeai furul, alergai cu el şi cu cel desfrânat partea ta puneai. Gura ta a înmulţit răutate şi limba ta a înmulţit vicleşuguri. Mustra-te-voi şi voi pune înaintea feţei tale păcatele tale” (Ps. 49, 17-18, 20-28).
Mântuitorul îl numeşte pe păstor viclean, căci el nu are grijă de oi. Când vede lupul venind, îşi lasă oile şi fuge, şi lupul venind, le răpeşte pe ele (In. 10, 12). Deci, cum va îndrăzni un asemenea păstor să predice pe catedra adevărului despre măreţia virtuţilor creştine, când el nici nu cugetă la măreţia lor?
Aşadar, nevrednicia păstorului sufletesc, indiferenţa şi amoralitatea lui zdruncină în credincioşi tăria credinţei în adevărurile sfinte ale creştinismului, subminează autoritatea preoţimii şi, în special azi, oferă lumii o armă de defăimare a Bisericii şi a slujitorilor ei. Pe când Apostolul Pavel spune: „Blândeţea preotului să se facă ştiută tuturor oamenilor” (Fil. 4, 5).
Fiecare persoană sfinţită cu darul preoţiei trebuie să-şi manifeste modestia sufletului său în purtarea sa. Aceasta întotdeauna să fie curată, fără cusur, serioasă, sinceră, fără mândrie. În cuvintele predicii sale, preotul să facă lucrurile misiunii pastorale cu toată dragostea, ci nu forţat şi lipsit de sinceritate. Cu purtarea sa virtuoasă, păstorul sufletelor îndeamnă lumea la traiul după pravilele Evanghelice şi nu este subjugat nici pe o clipă de principiile nestatornice şi înşelătoare ale vieţii lumeşti. Desăvârşirea personală a preotului trebuie să fie bazată pe principiul: „Pentru ca să stăpâneşti pe alţii, mai întâi, trebuie să te înveţi a te conduce pe tine”.
Modestia, seriozitatea şi demnitatea preotului adevărat încununează icoana slujbelor bisericeşti cu nedescrisă strălucire şi întipăreşte în conştiinţa credincioşilor măreţia, însemnătatea şi înălţimea lor spirituală. Cu pilda lui, creştinii pioşi se vor mângâia, iar cei clătinaţi în credinţă se vor întări. Cuvintele şi faptele plăcute şi curate ale preotului vor împrăştia simţurile îndobitocite, vor lumina minţile întunecate şi dezorientate, vor încălzi inimile răcite ale oamenilor şi îi vor determina la o viaţă curată şi la o credinţă binelucrătoare.
Sf. Apostol Pavel se adresează lui Timotei: „Nu nesocoti darul ce este în tine, ce ţi s-a dat după proorocire prin punerea mâinilor preoţiei. De aceasta să te îngrijeşti, în aceasta să stăruieşti, ca propăşirea ta să fie vădită pentru toţi. Ia aminte la tine însuţi şi la învăţătură; stăruieşte în aceasta, căci, făcând aceasta, te vei mântui şi pe tine, şi pe cei ce te vor asculta” (I Tim. 4, 14-16).
Munca onestă şi devotată a preoţilor este o lucrare fără de preţ întru slava Bisericii dreptmăritoare, întru zădărnicirea activităţii numeroaselor secte, care s-au infiltrat în modul cel mai obraznic în societatea noastră şi, în ultimă instanţă, întru binele moral al acestei societăţi.
(Prot. Mitr. Casian COŢAGA, parohul bisericii „Sf. Nicolai”, Donduşeni)