Ţinând cont de marea iluzie asupra anului 2012, transformată prin intermediul canalelor media în obsesie, considerăm necesar să venim în sprijinul celor ce aşteaptă un răspuns privind sfârşitul lumii. Pentru acest fapt, ne-am orientat spre traducerea unor fragmente ale Arhiepiscopului Hristodul al Atenei, care pot fi percepute ca un umil răspuns la marile preocupări contemporane.
Credinţa Bisericii în a doua Venire
În primele secole ale Bisericii noastre, credinţa că Domnul va veni pentru a doua oară era foarte puternică. Şi fiindcă această credinţă a fost accentuată în mulţi creştini ai primului secol, s-a format un mare entuziasm, că Domnul este aproape. Această exprimare că Domnul este aproape, o vedem formulată în multe puncte ale Noului Testament, lucru care arată credinţa pe care o aveau oamenii din perioada Domnului nostru, că foarte curând este posibil să vadă iarăşi pe Domnul. Spre exemplu: Iacob, fratele Domnului în al cincilea capitol [al epistolei sale] scrie: „venirea Domnului s-a apropiat” (Iac 5, 8). Apostolul Petru, în prima sa epistolă, spune: „sfârşitul a toate s-a apropiat” (1 Pt 4, 7). Apostolul Pavel scriind în epistola către Filipeni, spune: „Domnul este aproape” (Flp 4, 5). Şi în Apocalipsă în primul capitol se spune: „căci Domnul este aproape” (1, 3). Vedem, deci, că în prima perioadă a vieţii Bisericii [primare], siguranţa credinţei în a doua Venire a Domnului a fost foarte accentuată. Desigur, s-a ajuns la un asemenea nivel încât unii creştini din Tesalonic au încetat lucrul, aşteptând a doua Venire a Domnului, fără să facă nimic. Aceasta a obligat pe Apostolul Pavel să se adreseze către aceşti creştini şi să le spună acea frază tradiţională pe care toţi o ştim că „cel ce nu vrea să lucreze, nici să nu mănânce” (2 Tes 3, 10). Aşadar, acesta care nu vrea să lucreze, nici să nu mănânce; vrând în felul acesta să readucă pe drumul cel drept pe acei creştini entuziasmaţi care au crezut că din zi în zi, ori chiar în zilele lor, era vorba să aibă loc a doua Venire.
Însă Apostolul Pavel, înainte să spună cuvintele anterioare, a scris către Tesaloniceni şi următoarele: „Să nu vă clintiţi degrabă cu mintea, nici să vă spăimântaţi – nici de vreun duh nici de vreun cuvânt, nici de vreo scrisoare ca pornită de la noi, cum că ziua Domnului a sosit” (2 Tes 2, 2). Aşadar, nu vă pierdeţi minţile voastre repede şi nu le pierdeţi nici crezând că Duhul Sfânt vă luminează încât să cunoaşteţi când va fi a doua Venire, nici să ascultaţi acestea pe care le spun unii – deoarece au existat în mod evident anumiţi învăţători mincinoşi, care au spus că Domnul vine în curând – nici să credeţi în epistolele pe care vi le arată unii, spunând cum că eu (Pavel) le-am scris şi le-am adăugat spre întărire: „nu v-am înşelat în niciun fel”. Aşadar, feriţi-vă să nu vă înşele careva în niciun fel, invocându-mă pe mine sau [invocând] luminarea Duhului Sfânt.
Se pare, deci că încă şi în acele timpuri ale Bisericii [primare], au existat falşi învăţători care au înşelat poporul, după cum se întâmplă şi în zilele noastre cu aceşti hiliaşti, care repetând faptele acelora stabilesc date când va fi posibilă a doua Venire şi când [datele] se dezmint, aceştia repetă fapta curajoasă, stabilind o viitoare dată.
Când şi cum va fi a doua Venire
Un lucru este sigur: faptul că va fi a Doua Venire şi că Domnul va veni în toată slava Sa, chiar dacă nu este cunoscut timpul când va fi acesta. Domnul nostru Iisus Hristos, în nemincinoasele Sale cuvinte când a fost întrebat de ucenicii Săi: „Doamne, când vor fi acestea?” (Mt 13, 4) – cu alte cuvinte: Doamne, când se vor întâmpla să fie acestea despre care le numeşti [despre a doua Venire]? – a răspuns: „Nu este al vostru a şti anii sau vremurile pe care Tatăl le-a pus în stăpânirea Sa” (FA 1, 7). Domnul nostru Iisus Hristos şi altă dată a adeverit acestea ucenicilor Săi. În al treisprezecelea capitol al Evangheliei lui Marcu citim [următoarele]: „Iar despre ziua aceea şi despre ceasul acela nimeni nu ştie, nici îngerii din cer, nici Fiul, ci numai Tatăl” (Mc 13, 32).
Sfântul Simeon Noul Teolog interpretează acest cuvânt al Domnului care într-un anumit fel este o neînţelegere. Cum este posibil să cunoască ceva Tatăl, fără să cunoască şi Fiul şi Duhul Sfânt, dacă este o singură dumnezeire, trei persoane şi o fire. Aşadar, Sfântul Simeon Noul Teolog spune că nimeni nu cunoaşte decât numai Sfânta Treime, o Singură şi Nedespărtiţă Dumnezeire. Şi continuând, spune Sfântul că Domnul Iisus Hristos când a spus că nici El nu cunoaşte când va fi a doua Venire, vorbea cu firea omenească, şi nu cu ca Dumnezeu. Deoarece ca Dumnezeu cunoaşte când va fi a doua Venire.
Aşadar, va fi primul început. Nu ştim când va fi a doua Venire. Va fi în mod brusc, ca un fulger. Iar Apostolul Pavel completează „ca un hoţ în noapte” (1 Tes 5, 2). Iată o altă prezentare care ne vorbeşte despre a doua Venire. Aşadar, fără preînştiinţare. Şi, în altă parte că se va asemăna unei curse. Toate aceste reprezentări subliniază caracterul inopinat al evenimentului.
Pentru aceasta Domnul nostru sfătuieşte în Evanghelia lui Matei: „Privegheaţi deci că nu ştiţi în care zi, vine Domnul vostru... De aceea, şi voi fiţi gata că în ceasul în care nu gândiţi Fiul Omului va veni” (Mt 24, 42-44). Aşadar, să fiţi pregătiţi să privegheaţi şi să aşteptaţi. În aceeaşi Evanghelie, Domnul Iisus Hristos spune: „Drept aceea, privegheaţi, că nu ştiţi ziua, nici ceasul când vine Fiul Omului” (Mt 25, 13).
Dacă se gândeşte cineva că în Iad nu este pocăinţă, ora morţii fiecăruia dintre noi este într-un oarecare mod a Doua Venire a Domnului nostru Iisus Hristos. Şi aceasta, deoarece pentru fiecare dintre noi moartea vine o singură dată şi [cel pe care-l prinde moartea] rămâne în aceeaşi situaţie, nici îmbunătăţindu-se, nici înrăutăţindu-se, deoarece pentru fiecare dintre noi ora morţii este ora judecăţii.
Semnele de înştiinţare
Cu toate acestea, dorinţa omului de a afla detalii despre a Doua Venire, nu poate să se potolească în mod uşor. Aşadar, fiecare se întreabă şi răspunde. Nu există oare semne de înştiinţare ale venirii Domnului?
Adevărul este că asemenea semne există, dar despre acestea s-a făcut un mare abuz de către falşii şi superficialii învăţători care încearcă acestea pe care le spune Domnul Iisus Hristos despre semne, să le lege după un oarecare mod şi să le coreleze cu anumite evenimente care se întâmplă în lume.
Biserica Ortodoxă, precum v-am spus, este foarte atentă în a da astfel de asocieri. Nu profeţeşte, ci interpretează Sfânta Scriptură. Adevărul este că Sfânta Scriptură vorbeşte despre aceste semne care vor precede a Doua Venire a Domnului nostru Iisus Hristos.
Dintre aceste semne pe care le menţionează Sfânta Scriptură, câteva din cele rele sunt repetate în istoria lumii precum sunt – de exemplu – diferite războaie, lepădările de credinţă, persecuţii, etc. Altele sunt evenimente care vor fi desăvârşite, precum predicarea Evangheliei în toată lumea, întoarcerea lui Israel către Iisus Hristos, cataclisme naturale. Nu putem să cunoaştem semnele venirii în întregime, ci numai în măsura înălţimii duhovniceşti lăuntrice pe care o avem. Nu este uşor să interpretăm faptele fiecărei generaţii şi să spunem că acestea sunt cele care vor precede a doua Venire. Doar cei care au descoperire de la Dumnezeu, doar cei care au primit luminarea Duhului Sfânt, doar aceştia ne pot spune dacă suntem în perioada eshatologică. Aşadar, ca să spună cineva toate acestea este nevoie să fie omul rugăciunii, cu mintea curăţită, cu luare-aminte la viaţa sa, care să se caracterizeze prin înţelepciune şi dreaptă-judecată. Pentru aceasta şi Sfântul Simeon Noul Teolog spune: „cuvântul despre a Doua Venire şi despre judecată este cuvânt greu de interpretat”. Mai apoi, nu trebuie să ascultăm pe oricine care scrie sau spune lucruri nefondate precum nici tulburare să avem în inima noastră, nici să ne dezorientăm.
[traducere din neo-greacă de Drd. Alexandru PRELIPCEAN, după: Hristodoulos, Arhiepiscopul Atenei şi al Întregii Ellade, Hdeutera parousia, ediţia a treia, Ed. Hrisopigi, 2007, pp. 21-27]
(22 sep 2010, 11:50:56