Şi dacă cei adormiţi au fost în viaţă credincioşi, iubitori de Dumnezeu şi de biserică, milostivi, smeriţi şi apoi spovediţi şi împărtăşiţi înainte de moarte, slujbele şi dezlegările îi mântuiesc sigur şi îi scot din osândă la odihnă.
Iar dacă, dimpotrivă, au trăit în viaţă indiferenţi şi departe de Dumnezeu şi de biserică şi au murit nespovediţi, slujbele şi milostenia nu le mai uşurează osânda sufletului, căci nimeni din cei ce mor nedezlegaţi prin spovedanie nu pot intra în odihna raiului, căci zice Mântuitorul în Sfânta Evanghelie: ce veţi dezlega - prin spovedanie - pe pământ, va fi dezlegat şi în cer...
Întristare
Aşadar foarte mult putem ajuta la mântuirea răposaţilor noştri prin slujbe şi milostenie în numele lor. Că fiii Bisericii lui Hristos prin moarte nu mor, adică nu sunt aruncaţi în osânda veşnică a iadului, ci dorm, adică se odihnesc cu drepţii în sânul lui Avraam, adică în rai, până la Judecata de apoi.
De aceea este păcat ca noi creştinii să plângem ca nişte deznădăjduiţi pe cei morţi, ci numai să ne întristăm pentru plecarea lor dintre noi, ca cei ce au nădejde.
Vă spun şi aceasta, că este păcat şi oprit de Biserică să pomeniţi la sfintele slujbe pe cei ce au fost necredincioşi, adică lepădaţi de Dumnezeu. La fel, nu puteţi pomeni la biserică pe cei ce s-au sinucis şi pe copiii avortaţi, pentru că primii şi-au pierdut nădejdea de mântuire, iar ceilalţi nu au fost botezaţi. Nu pot fi pomeniţi la slujbe nici creştinii care au refuzat preotul şi Sfânta Împărtăşanie înainte de moarte sau care n-au vrut să se împace şi să ierte pe duşmanii lor nici măcar în ceasul morţii. Pe toţi aceştia nu-i puteţi pomeni.
Datoria faţă de noi înşine
O mare datorie avem şi faţă de noi înşine şi de fiii noştri. Aceea de a duce pe pământ o viaţă curată, creştinească, legată permanent de Hristos, ştiind că nu cunoaştem ceasul morţii fiecăruia dintre noi şi că fiecare în ce va fi găsit, în aceea va fi judecat!
Deci să ne pocăim fiecare de păcatele noastre, acum când mai avem putinţă şi puţină vreme. Să ne spovedim şi împărtăşim cît mai des cu Prea Cinstitele Taine; să ne rugăm neîncetat lui Dumnezeu cu credinţă şi cu nădejde; să îndemnăm şi pe fiii şi fraţii noştri la pocăinţă şi sfinţenie, iar pentru cei răposaţi să ne rugăm aşa cum ne învaţă Sfânta Biserică: "Cu sfinţii odihneşte, Hristoase, sufletele adormiţilor robilor Tăi, unde nu este durere, nici întristare, nici suspin, ci viaţă fără de sfârşit".
(Părintele Cleopa)
(10 nov 2008, 18:17:01
Avem soarta pe care ne-o meritam. Gandire de ev, mediu, tehnica de ev mediu, mi se pare normal.
Sa nu pomenim pe cei care s-au sinucis si copiii avortati?! Ce fel de fiinta atotputernica si dreapta ar avea ceva de reprosat unui avorton? Si mai exact de unde stie Cleopa ce se intapmla cu acestia, revelatie divina, sau asa ia basit lui mintea.
De curiozitate, cum se poate decela intre o revelatie divina si o basina mentala? Revelatiile divine vin cu un fel de certificat de autenticitate, eventual cu holograma?