Crucea este iubire
Crucea este iubire; mai profund, e iubirea dumnezeiască faţă de noi. E o adâncă legătură între iubirea dumnezeiască şi cruce. Aici în extrema umilire şi suferinţă a crucii s-a descoperit negrăita iubire şi slavă a Fiului lui Dumnezeu devenit om.
S-a descoperit acea iubire care iubeşte şi pe cruce sau până la cruce şi se roagă pentru iertarea, mântuirea şi a celor ce-L răstignesc. Iubire care rămâne deci neschimbată, ca a Tatălui, care “răsare soarele peste cei răi şi peste cei buni şi trimite ploaie peste cei drepţi şi peste cei păcătoşi” (Matei V, 45); care rămâne aceeaşi în orice condiţie, chiar când e răstignită. Iubire care nu încetează nici chiar în moarte, pentru că “iubirea e mai tare ca moartea”.
Dar e şi iubire umană descoperită prin om. Şi de aceea aici, în acest “exemplar” divin-uman Hristos Iisus Domnul, a învins radical şi definitiv egocentrismul, sursa păcatului, a răului. Aceasta o arată mai ales crucea.
„Aşa să vă iubiţi unii pe alţi, cum v-am iubit Eu pe voi”
Cunoşteau şi cei vechi iubirea, aşa cum o cunoaştem şi mulţi dintre noi. Era vorba însă de iubirea-dorinţă, eros; iubire care-şi caută o împlinire dincolo de sine, în altul, şi poarta prin aceasta, în ea şi ceva egoism, pentru sine; se gusta atunci pe sine. Păcatul nu e învins aici în rădăcina lui. Pentru aceea Iisus le spune ucenicilor: “Aşa să vă iubiţi unii pe alţi, cum v-am iubit Eu pe voi” (Ioan lV, 12). Fiul este trimis de Tatăl să descopere această iubire dumnezeiască, care este dăruire de sine pentru împlinirea, pentru salvarea celuilalt, care e numai slujire. “Fiul omului, spune Iisus, n-a venit să I se slujească, ci ca să slujească El şi să-şi dea viaţa răscumpărare pentru mulţi" (Matei XX, 28). Aceasta e calitatea dumnezeiască, nouă, a iubirii lui şi pe care o descoperă crucea. Această slujire prin cruce a Domnului este mântuitoare. Sfântul Apostol Petru spune: “El a purtat păcatele noastre în trupul Său pe lemn” (I Petru II, 4). El, fără de păcat, poartă, suferă pentru păcate. Arhiereul Legii vechi, când aducea jertfă pentru păcat şi împăcare, punea mâna pe capul victimei, punea păcatele asupra ei, pentru ispăşire (Levitic IV, 4).
(Pr. prof. dr. Constantin Galeriu)
(13 sep 2008, 19:03:46
daca isus ar fi murit in acest secol probabil am umbla cu un scaun electric legat de gat.