Spre deosebire de anul civil, care începe la 1 ianuarie, prima zi din anul bisericesc este 1 septembrie, pentru că, după tradiţia moştenită din Legea Veche, aceasta a fost prima zi a creaţiei şi ziua în care Mântuitorul nostru Iisus Hristos şi-a început activitatea Sa pe pământ. Părintele prof. dr. Mihai Aurel, director al Seminarului Teologic Liceal Ortodox 'Nifon Mitropolitul' din Bucureşti, ne-a spus că 'după tradiţia moştenită din Legea Veche, în această zi, care era şi începutul anului civil la evrei, s-a început creaţia lumii şi tot în această zi şi-ar fi început Mântuitorul activitatea Sa publică atunci când a citit în Sinagogă cuvintele proorocului Isaia cap. 61, v. 1-2, care profeţeau despre Sine, cuvinte reluate şi la Luca 4, după cum găsim şi în sinaxarul zilei din Mineiul lunii Septembrie'.
Centrul anului bisericesc, Învierea Domnului
În centrul anului bisericesc se află sărbătoarea Învierii Domnului, în funcţie de care anul bisericesc se împarte în trei perioade, numite după cartea principală de slujbă: perioada Triodului, perioada Penticostarului şi perioada Octoihului.
„În inima anului bisericesc stă sărbătoarea Învierii cu săptămâna Sfintelor Patimi de dinaintea ei. Ca mijloc de comemorare a vieţii şi activităţii răscumpărătoare a Mântuitorului, anul bisericesc se poate împărţi în trei mari perioade, numite după cartea principală de slujbă folosită de către cântăreţii de strană în fiecare din aceste perioade, şi anume: perioada Triodului, adică perioada prepascală, perioada Penticostarului, adică perioada pascală propriu-zisa, şi perioada Octoihului, adică perioada post-pascală, fiecare din acestea cuprinzând un anumit număr de săptămâni.
Timpul Triodului ţine de la Duminica Vameşului şi a Fariseului, adică cu trei săptămâni înainte de începutul postului Paştelui, până la Duminica Paştilor, în total 10 săptămâni.
Perioada Penticostarului ţine de la Duminica Paştelui până la Duminica I după Rusalii sau a Tuturor Sfinţilor, în total 8 săptămâni, iar perioada Octoihului ţine tot restul anului, adică de la sfârşitul Penticostarului până la începutul perioadei Triodului din anul următor. Este cea mai lungă perioadă din cursul anului bisericesc, durata acestei perioade putând fi între 40 şi 26 de săptămâni, în funcţie de data Paştelui”.
Rânduieli bisericeşti pe 1 septembrie
Părintele Mihai Aurel ne-a menţionat şi rânduielile liturgice specifice din prima zi a anului bisericesc: 'În cadrul sfintelor slujbe se săvârşeşte, alături de Sf. Liturghie, în care este prăznuit Sf. Simeon Stâlpnicul cu Sf. Marta, mama sa, sfinţirea apei şi un Te-Deum, de o slujbă specială pentru începutul anului bisericesc, în contrabalansare cu începutul anului civil, când şi atunci se săvârşeşte un Te-Deum, dar şi o rugăciune de mulţumire pentru binefacerile pe care Dumnezeu le-a revărsat asupra noastră'.