Deputatul ALDE de Suceava, Alexandru Băişanu, a atras atenţia că lipsa investiţiilor în modernizarea infrastructurii CFR ar putea să producă, în cel mai scurt timp, o adevărată catastrofă feroviară. Alexandru Băişanu a lansat acest avertisment în cadrul şedinţei de ieri a comisiei de transporturi din Camera Deputaţilor, în care tema principală a discuţiilor a fost “Accelerarea implementării proiectelor de investiţii în infrastructura feroviară”. La discuţii au fost prezenţi ministrul Transporturilor, Lucian Șova, şi reprezentanţi din conducerea CFR SA şi ai firmelor care execută lucrări pe căile ferate. În cadrul discuţiilor, Alexandru Băişanu a subliniat faptul că lipsa investiţiilor în infrastructura CFR a cauzat atât creşterea timpului de deplasare a trenurilor, cât şi a numărului de accidente.
„Bucovinean fiind, vin de la Suceava la Bucureşti, iar în anii 2000 – 2005 făceam patru ore jumătate cu trenul şi acum fac şapte ore şi peste. În timp ce alţii scurtează timpul de transport, noi îl lungim. Aş începe să spun că nu sunt bani, nu e viziune şi că ceva nu merge”, a spus Băişanu. El a arătat că în timp ce investiţiile lipsesc, directorul general din Grupul de Exploatare al Palatului CFR primeşte un salariu lunar de 4.700 de euro, iar un director pe telecomunicaţii în CFR are salariul de 4.200 de euro. „Noi avem morţi pe CFR, avem deraieri de trenuri, avem întârzieri fenomenale, dar avem Palatul CFR. Și un domn care se ocupă de mângâierea acestui palat de ani de zile are salariul de 4.700 de euro”, a precizat deputatul ALDE de Suceava, care a adăugat că prin ceea ce a spus a vrut să arate două probleme ale CFR, timpul şi banii, „care vin pe nervii şi din buzunarele populaţiei din România”.
El i-a transmis ministrului Transporturilor că pentru a se schimba ceva în bine în CFR, pentru început este nevoie să se facă o radiografie completă a situaţiei actuale din această companie. „Până acum nici unul dintre miniştri nu a avut decenţa, demnitatea, curajul de a face o fotografie la minut cu ceea ce avem în momentul de faţă pe calea ferată şi de aceea nici nu am reuşit să schimbăm mai nimic din toată problemele cu care ne confruntăm”, a spus Băişanu.
În 2017 a crescut numărul cazurilor de deraiere a trenurilor
Deputatul sucevean a mai declarat că dintr-un raport al Agenţiei de Investigare Feroviară Română se poate observa că anul trecut, în România au fost 41 de evenimente feroviare, dintre care 28 de accidente şi 13 incidente. Băişanu a precizat că din cele 28 de accidente, 25 au fost cazuri de deraiere, din care câteva s-au soldat cu moartea mecanicului sau a ajutorului de mecanic. „Numărul cazurilor de deraiere a crescut faţă de 2016 cu patru. Apoi, mai avem 23 de morţi la trecerile de cale ferată, 78 de răniţi grav, 42 de sinucideri şi 62 de morţi pe liniile ferate, în alte locaţii decât trecerile la nivel”, a mai spus Alexandru Băişanu. El a atras atenţia şi asupra unei alte probleme, respectiv lipsa de vizibilitate pentru şoferi din cauza construcţiilor din apropierea trecerilor de cale ferată, dar şi din cauza vegetaţiei. O altă problemă semnalată de Băişanu a fost şi starea traverselor de pe căile ferate.
Deputatul ALDE de Suceava a reluat şi discuţia despre problema subcontractanţilor la lucrările de investiţii pe căile ferate. Băişanu a dat ca exemplu situaţia pe porţiunea Constanţa – Curtici, acolo unde la o lucrare de investiţie este realizată în prezent de cel de-al şaptelea subcontractant. „Este jenant şi cer din nou, aşa cum am cerut şi la autostrăzi, să vedem dacă mai rămânem în continuare cu aceşti subcontractori, situaţie care în opinia mea e crimă”, a spus Băişanu.
El a subliniat faptul că toate aceste probleme vor duce, în mod sigur, la o catastrofă feroviară. „Vreau să vă spun foarte sincer, domnule ministru, şi evident că nu este vina dumneavoastră. Nu îmi doresc să am gura pocită, dar suntem într-o situaţie iminentă de a avea în viitorul apropiat, nu mediu, nu lung, o mare catastrofă. Și sunt convins că după ce vom avea acea catastrofă cineva va fi obligat să răspundă şi probabil după aceea ne vom apuca şi noi să reparăm lucrurile. Haideţi să o facem înainte. Eu, ca deputat în Parlamentul României, nu vreau să fiu părtaş la băgarea mizeriei sub preş. Trebuie să scoatem în evidenţă toate problemele cu care se confruntă în momentul de faţă CFR, să le arătăm şi încet, pas cu pas, să le reparăm pe rând”, a mai declarat Alexandru Băişanu. El a mai adăugat că o discuţie similară trebuie să aibă loc şi cu reprezentanţii CFR Călători, care se află în aceeaşi situaţie dezastruoasă.