Ca unul care am slujit învăţământul agricol timp de 40 de ani, nu pot să nu-mi exprim interesul pentru toţi cei care au învăţat, învaţă sau vor învăţa într-o instituţie ce are darul de a pregăti forţa de muncă pentru o meserie veche de când lumea. O meserie veche spuneam şi totuşi mereu nouă prin evoluţia rapidă, a economiei în general, a agriculturii în mod special.
Din experienţa anilor am putut desprinde încercări mai mult sau mai puţin reuşite pentru reformarea învăţământului agricol, începând cu clasele primare şi terminând cu învăţământul superior. Din păcate, interesul pentru învăţământul agricol a fost şi este ocolit de generaţiile tinere din foarte multe motive. Dacă luăm în calcul numai percepţia copilului care-şi deschide ochii spre lumea înconjurătoare, ne dăm seama cam ce impresie îşi face el despre toţi cei care asudă la munca câmpului. „Veşnicia s-a născut la sat”, spunea Lucian Blaga, dar şi cumplitele greutăţi ale omului tot acolo le întâlnim.
A venit vremea ca veşnicele greutăţi ale ţăranului român să devină plăcuta povară a omului instruit, capabil să rezolve multe din problemele agricole în ferma dotată şi organizată ce şi-o poate realiza prin fonduri europene.
Programul educaţional al Partidului Democrat Liberal, precum şi cel ce priveşte agricultura şi dezvoltarea rurală vin cu soluţii concrete pentru materializarea unei reforme ce vizează învăţământul agricol. Tinerii absolvenţi ai învăţământului agricol, liceal sau superior vor fi cei care vor pune accent pe creşterea productivităţii agriculturii româneşti, pe dezvoltarea fermelor agricole în contextul cerinţelor Politicii Agricole Comune a Uniunii Europene.
Pentru aceasta trebuie reformat învăţământul agricol în toate componentele sale: de la reforma curriculară, la dotările din cabinete şi laboratoare până la baza de practică şi dincolo de ea.
Numai cu un sprijin susţinut din partea statului şi o legislaţie corespunzătoare lucrătorului din agricultură vom putea răzbi în competiţia cu agricultura modernă europeană.
Acesta este şi angajamentul meu în a promova o reformă cuprinzătoare în sistemul educaţional în general, dar şi a învăţământului agricol, în mod special. Voi porni în acest demers de la experienţa personală acumulată de-a lungul anilor, dar şi de la opiniile, sugestiile şi experienţa miilor de absolvenţi ai învăţământului agricol din Fălticeni. Cu sprijinul unei echipe competitive a PD-L în Parlamentul României, cu susţinerea preşedintelui Consiliului Judeţean, Gheorghe Flutur, judeţul Suceava poate deveni un model în ceea ce priveşte dezvoltarea învăţământului agricol în cele trei licee de tradiţie din Fălticeni, Rădăuţi şi Dorna Candreni.
(15 oct 2008, 14:25:56
Prof. univ. Doctor Teodor Puscasu