Locurile de parcare din Suceava sunt motiv de ceartă nu doar între vecinii nemulţumiţi că cineva parchează pe locul pe care îl consideră „al său”, ori motiv de nemulţumire pentru şoferii care trebuie să se învârtă de două – trei ori prin centrul oraşului, pentru a avea unde trage maşina pentru câteva minute.
Mai nou, locurile de parcare sunt subiect de certuri şi între consilierii locali, care au datoria de a găsi soluţii la această problemă care îi afectează aproape pe toţi sucevenii.
Proiectul de hotărâre privind stabilirea locurilor minimale de parcare la emiterea autorizaţiilor de construcţie în municipiul Suceava, iniţiat de consilierii locali Cristina Iordăchel, Monica Săndulescu şi Niculai Barbă, a stârnit discuţii aprinse în rândul aleşilor locali.
Un loc de parcare la două apartamente
Proiectul impune o serie de măsuri stricte privind noile construcţii din municipiu, în sensul ca fiecare dintre acestea să aibă cât mai multe locuri de parcare, în aşa fel încât să nu mai fie necesară ocuparea spaţiului public de către autoturismele celor care lucrează sau locuiesc acolo.
De exemplu, pentru construcţii cu destinaţii financiar – bancare sunt prevăzute 20 de locuri de parcare pentru salariaţi şi încă 10 pentru clienţi. Pentru construcţii comerciale se cere realizarea unui loc de parcare la 200 m pătraţi, ajungându-se ca pentru complexe de peste 2000 de m pătraţi să fie asigurate parcări pe o suprafaţă de 40 de m pătraţi de parcare. Pentru restaurante se cere câte un loc de parcare la 7 locuri la masă.
Cea mai grea „lovitură” era pregătită pentru cei care construiesc blocuri de locuinţe peste tot în Suceava, chiar şi pe spaţii foarte restrânse, care, conform acestui proiect, ar trebui să asigure minim un loc de parcare la două apartamente.
Aviz negativ – prima lovitură
Proiectul iniţiat de PD-L- işti a pornit cu stângul, din moment ce raportul serviciilor de specialitate din Primărie a fost negativ, pe motiv că ar genera mari restricţii la construire şi ar nemulţumi foarte mulţi proprietari de teren, care nu vor mai putea construi pe parcelele pe care le deţin.
Asta i-a nemulţumit pe iniţiatori, mai ales pe Niculai Barbă, care a şi acuzat-o pe şefa Servicului de Urbanism, Cerasela Prelipceanu, de abuz în serviciu.
Replica i-a fost dată de un alt consilier local, Ovidiu Donţu, care i-a spus lui Barbă:
“Nu puteţi intra cu bocancii în deciziile executivului local, doar pentru că răspunsul nu coincide cu interesele dvs. Cei care au dat răspunsul din partea serviciilor de specialitate şi-au îndeplinit obligaţiile legale, nu trebuie acuzaţi pentru asta”.
De altfel, Donţu a ridiculizat o parte din prevederile proiectului, cel puţin acolo unde se referea la cluburi, spunând că nici nu se precizează exact ce fel de cluburi, cât şi faptul că nu îi poate obliga nimeni să dea o listă a membrilor, în baza căreia să se stabilească numărul de locuri de parcare pe care trebuie să le facă.
“Consider că este un proiect fără sorţi de izbândă, făcut numai ca să fie, ca unele persoane să îşi aloce meritul de a se implica în rezolvarea problemei locurilor de parcare”, a adăugat şi consilierul local Virginel Iordache, care le-a sugerat PD-L-iştilor să coopteze şi pe alţii în realizarea unui astfel de proiect, dacă vor să treacă.
Nu în ultimul rând, proiectul a întâmpinat opoziţie din partea reprezentanţilor PNL, care au spus că cea mai bună soluţie ar fi cea de creare a cât mai multe parcări publice, în zone centrale, în acest fel fiind rezolvată problema lipsei locurilor de parcare.
Proiectul nu a întrunit suficiente voturi ca să fie adoptat, dar reprezentanţii PD-L spun că vor reveni cu el până când iniţiativa lor va trebui pusă în aplicare.
(18 dec 2007, 12:37:25