Scris cu talent şi imaginaţie, concentrând umor de calitate şi docte referinţe culturale, romanul lui Ariel Magnus este o lectură captivantă care trezeşte buna dispoziţie, dar şi o demonstraţie de stil.
O capodoperă de inventivitate livrescă şi delir estetic, în buna tradiţie a realismului magic latino-american
Câştigătorul mai multor premii literare, Ariel Magnus este considerat starul literaturii argentiniene.
În retorica literară a autorului se îmbină influenţe din Borges şi Woody Allen, Bioy Casares şi Zoé Valdés, iar rezultatul este o capodoperă de inventivitate livrescă şi delir estetic, în buna tradiţie a realismului magic latino-american.
„Simt pistolul rece pe ceafă aproape înainte să aud uşa toaletei deschizându-se brusc, braţul slăbănog şi spân al cuiva pe care nu apuc să-l văd mă cuprinde peste piept şi mă face să mă răsucesc, mă închei iute la pantaloni şi înaintez împins din spate, mă gândesc vinovat că n-am tras apa, poate că nici nu funcţiona”.
Aşa începe uluitoarea poveste a lui Ramiro Valestra, tânărul din Buenos Aires care este răpit de către de chinezul pe nume Li.
Un roman teribil de amuzant, care-l poartă pe cititor în universul fraudulos al cartierului chinezesc din Buenos Aires
„Un chinez pe bicicletă” este un roman teribil de amuzant, care-l poartă pe cititor în universul fraudulos al cartierului chinezesc din Buenos Aires. Întregul oraş se află în urmărirea unui piroman supranumit Chibriţel, condamnat că a incendiat unsprezece clădiri şi despre care se ştie că o şterge de la locul faptei călare pe bicicletă. Tipul este chinez. Când în sfârşit este prins, Li îl ia prizonier pe Ramiro, povestitorul romanului. Îl duce în Chinatown şi devin prieteni. Ramiro este din ce în ce mai încântat de noua experienţă, de hoţii de buzunar pe care îi întâlneşte şi de mediul acestora. Mai mult, are parte de cea mai grozavă partidă de amor din viaţa lui. Bonomul gaucho deprinde obiceiurile şi moravurile emigranţilor galbeni.
De fapt, totul se bazează pe o confuzie: Li crede că Ramiro este evreu şi doreşte să-l atragă de partea cauzei chineze în războiul dintre mafiile celor două grupări de emigranţi. Totul se dovedeşte a fi o eroare, dar o eroare fecundă, care schimbă filosofia de viaţă a unui argentinian mediocru şi lipsit de perspectivă.
„O poveste cu tâlc şi, în cadrul ei, o poveste de iubire, în care abundă aventurile, chinezii şi cele o mie de chipuri ale celei mai binecuvântate dintre pasiunile argentiniene: prietenia”. (César Aira)
Sursa: www.libris.ro