Fenomenul violenţei în şcolile din România este în creştere, mai ales agresiunile fizice şi verbale dintre elevi, dar nu au fost înregistrate forme extreme, precum uciderea în masă, aşa cum s-a întâmplat în ţările nordice, a declarat, ieri, Eugen Stoica, inspector general în Ministerul Educaţiei.
Potrivit lui Stoica, în ultimii ani s-a constatat o creştere a numărului cazurilor de violenţă în şcoli.
"Mă refer la cazurile de agresivitate fizică şi verbală dintre elevi, acestea fiind cele mai frecvente forme de violenţă din şcoli. Sigur, în România nu au fost înregistrate formele extreme, adică uciderea în masă, cum s-a întâmplat în Norvegia, unde nu au existat astfel de fenomene, deci a fost o situaţie neobişnuită pentru autorităţile norvegiene", a mai spus Eugen Stoica.
Violenţa, o problemă
Megdonia Păunescu, director în Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului (MECT), a apreciat că violenţa în şcoli reprezintă o problemă. "Per ansamblu, numărul cazurilor de violenţă a crescut, dar în primele două luni de la începerea anului şcolar putem vorbi de o reducere inclusiv a numărului actelor de violenţă fizică. Dacă analizăm pe ansamblu cazurile de agresivitate fizică verbală sau chiar postarea pe internet a unor imagini privind acte sexuale între elevi, sub acest aspect puteam vorbi de creşterea numărului acestora", a spus Păunescu.
Din datele prezentate în august de Victor Paul Dobre, secretar de stat în Ministerul Internelor şi Reformei Administrative, în anul şcolar 2006-2007 au fost înregistrate, la nivel naţional, un număr de 2.979 infracţiuni în zona unităţilor de învăţământ, la care au participat 3.013 autori, din care 75,4 la sută elevi. Victimele acestor infracţiuni au fost în majoritatea cazurilor tot elevi.
Comparativ cu perioada similară a anului trecut, numărul infracţiunilor înregistrate în primul semestru este în scădere cu 24,9 la sută.
Cauze principale
Principalele cauze ale infracţiunilor sunt, în opinia autorităţilor, plecarea părinţilor la muncă în străinătate, numărul mare al familiilor dezbinate, interesul minim acordat de părinţi pentru colaborarea cu profesorii, ineficienţa măsurilor coercitive aplicate de conducerea unităţii de învăţământ, lipsa de reacţie a unor cadre didactice şi a părinţilor elevilor indisciplinaţi, nivelul redus al nivelului de pregătire a unor profesori în ceea ce priveşte modul de acţiune în situaţii tensionate.
Ministerul Internelor şi Reformei Administrative urma să lanseze, la începutul anului şcolar 2007-2008, un program privind clasificarea unităţilor de învăţământ şcolar în trei categorii - cu grad de risc minim, mediu şi maxim -, pentru a fi incluse într-un sistem de supraveghere şi protecţie gestionat împreună cu Inspectoratele Judeţene de Poliţie.
Potrivit Inspectoratului General al Poliţiei Române, acest program nu a fost lansat încă, el fiind în pregătire.
Statistici mondiale
Din datele UNICEF rezultă că în 12 luni aproape 3.500 de copii sub 15 ani mor pentru că sunt agresaţi fizic sau neglijaţi în cele mai bogate naţiuni ale lumii. De exemplu, în Germania şi Marea Britanie, doi copii mor în fiecare săptămână, iar în Franţa - trei.
Potrivit UNICEF, peste un milion de copii sunt traficaţi în lume, unii dintre ei în condiţii riscante, alţii forţaţi. Copiii străzii luptă zilnic pentru supravieţuire pe străzile Europei sau Asiei Centrale, exploataţi de criminali, evitând poliţia.
Unul din 10 copiii se confruntă cu violenţa în şcoală, iar unii dintre ei sunt atât de traumatizaţi încât sinuciderea pare să fie singurul lor mod de scăpare. Copiii sunt victimele multor forme de violenţă, sunt vânduţi ca sclavi, soldaţi şi ca muncitori, neglijaţi, abuzaţi, mutilaţi şi omorâţi. Copiii depind de adulţi în multe lucruri. Nu se pot apăra şi vocile lor sunt ultimele care sunt ascultate. Este nevoie de măsuri speciale pentru a-i ajuta, în special pe cei mai vulnerabili, cum ar fi copiii cu dizabilităţi, copiii săraci şi copiii crescuţi fără părinţi, mai arată UNICEF.