Aproape 90 % dintre români nu merg deloc la cinematograf, operă, operetă sau teatru, în timp ce 52% din populaţia României nu citeşte cărţi niciodată, potrivit studiului "Influenţa media asupra comportamentului electoral", realizat de Centrul de Sociologie Urbană si Regională (CURS).
Studiul "Influenţa media asupra comportamentului electoral", realizat de CURS, analizează, pe lângă aspecte legate de media, şi principalele activităţi culturale derulate de români, în timpul liber.
Cercetarea s-a desfăşurat pe un eşantion de 2.000 de subiecţi, cu vârste peste 18 ani, din gospodăriile cu televizor, în perioada 1-25 septembrie. Eşantionul a fost stratificat în conformitate cu structura populaţiei pe mediu de rezidenţă urban-rural şi opt regiuni geografice - Transilvania, Oltenia, Muntenia, Moldova, Dobrogea, Crişana, Bucureşti, Banat. Instrumentul de cercetare folosit a fost chestionarul.
86% nu merg la teatru
Astfel, s-a constatat că românii nu merg la cinematograf, operă, operetă, concerte sau teatru, într-un procent foarte mare. 87% din cei intervievaţi nu merg deloc la cinematograf, în timp ce 8-9% merg o dată - de două ori pe an, 1% - o dată pe lună şi 1% - de câteva ori pe lună.
De asemenea, 89% din populaţie nu merge deloc la operă, operetă sau concerte, 8% - merge o dată sau de două ori pe an, 1% - o dată pe lună.
În acelaşi timp, 86% din populaţie nu merge deloc la teatru, iar 10% - merge o dată - de două ori pe an, în timp ce 74% din populaţie nu vizitează deloc muzee sau expoziţii, 18% - o dată, de două ori pe an, 2% - o dată pe lună, 1%- de câteva ori pe săptămână.
Românii nu merg nici la discotecă, 82% dintre cei intervievaţi declarând că nu merg niciodată la discotecă sau în cluburi, 6% merg o dată sau de două ori pe an şi numai 1% - de câteva ori pe săptămână.
Populaţia României nu e interesată nici de citit, potrivit rezultatelor cercetării. Astfel, 52% dintre respondenţi au declarat că nu citesc niciodată cărţi, în timp ce 28% - citesc rar, 9% - sub o oră zilnic, 5% - una-două ore zilnic, doar 1 % din populaţie citind cărţi peste 4 ore în fiecare zi. În ceea ce priveşte locul în care citesc, 85% dintre respondenţi spun că fac acest lucru acasă.
În schimb, românii ascultă muzică. Astfel, deşi 29% din populaţia chestionată declară că nu ascultă niciodată muzică, 14% spun că ascultă 2 ore zilnic, iar 12% ascultă peste 4 ore zilnic. În plus, 49% din populaţie spun că merg la sărbători/ evenimente locale, o dată sau de două ori pe an.
Peste 90% merg la biserică
Biserica este o instituţie foarte frecventată de români. Astfel, peste 90% din respondenţi, în vârstă de peste 18 ani, au declarat că merg la biserică. Dintre aceştia, 33% au spus că merg la biserică o dată - de două ori pe an, în timp ce 31% - de câteva ori pe lună, iar 6% - de câteva ori pe săptămână.
Marja de eroare a cercetării CURS este de +/-2,2%.
Cercetarea "Influenţa media asupra comportamentului electoral" a fost realizată de CURS pentru CNA, materialul făcând parte din proiectul “Expertiză şi profesionalism în audiovizual”, finanţat prin programul Phare. Costul total al acestui studiu este 17.000 de euro.