Copiii au nevoi diferite la momente diferite ale vieţii lor. Psihologii s-au ocupat să delimiteze nevoile în funcţie de vârstă şi să le descrie.
Maria Montessori a fost cea care a identificat patru faze în evoluţia unei persoane: de la naştere la 6 ani, de la 6 la 12 ani, de la 12 la 18 ani şi de la 18 la 24 de ani. Pentru fiecare dintre aceste faze ea a oferit un mod de educare privit că “ajutor pentru viaţă”, demonstrând că doar sprijinind dezvoltarea naturală a copiilor şi exploatând capacităţile specifice fiecărei perioade se poate optimiza dezvoltarea fiinţei umane.
În explicaţiile sale, Maria Montessori accentuează faptul că există momente unice în viaţă fiecărei persoane în care această este capabilă să facă ceva anume care să sprijine şi să îmbunătăţească procesul de dezvoltare. Oferind copiilor informaţiile potrivite la momentul potrivit îi sprijinim să-şi valorifice potenţialul.
Copiii se nasc cu o pornire naturală spre învăţare, dezvoltare şi evoluţie. Bebeluşii încep explorarea din primele zile de viaţă, în funcţie de capacitatea lor şi cu sprijinul adulţilor: încearcă să se orienteze, să se descopere şi să se cunoască fizic, explorează lumea din jurul lor (obiecte, persoane), fac exerciţii de manipulare a lucrurilor. Ulterior încearcă să comunice, se concentrează asupra anumitor activităţi, apoi manifestă impulsuri de independenţă.
În primii şase ani de viaţă copilul este comparat cu un burete care absoarbe totul (de aceea este importantă calitatea şi cantitatea informaţiilor pe care le primeşte). Un nou născut este capabil să înveţe orice limbă, se adaptează din mers la obiceiurile familiei, se orientează în mediul în care trăieşte, îl decodifică pe înţelesul său. De aceea Maria Montessori recomandă părinţilor să valorifice perioada 0-6 ani punând accent special pe educaţie, să fructifice înclinaţia naturală de a învăţa cu uşurinţă (în special limbajul, coordonarea mişcărilor şi pregătirea minţii pentru asimilările viitoare din perioada şcolară).
Capacităţile pe care copiii le au în mod natural în prima perioada din evoluţia lor durează o perioada limitată şi se estompează spre vârsta de 6 ani. În acest caz este de la sine înţeles rolul major al părinţilor în a sprijini cât mai mult posibil calendarul de dezvoltare specific fiecărui copil. Totul este important: modul de comunicare, vocabularul, tonul, reacţiile, răbdarea de a răspunde, disponibilitatea de a petrece timp împreună, de a se juca, etc.
Să nu uităm că jocul este pentru copilul mic activitate de bază, sursă de informaţii, model de comunicare şi comportare, modalitate de învăţare accesibilă nivelului de înţelegere, recreere activă în care dobândeşte cu uşurinţă şi plăcere tot felul de noţiuni de la simple la complexe şi abstracte.