Este vremea jucăriilor! Da, sunt multe ocazii în care se achiziţionează jucării, dar luna decembrie este o lună specială.
În faţa raioanelor cu oferte abundente părinţii sunt fie direcţionaţi, fie pierduţi. Unii ştiu exact ce doreşte copilul sau ştiu ce vor ei pentru copil, alţii se uită intens sperând să zărească ceva potrivit sau cer sfatul „Ce îmi recomandaţi pentru vârsta de X ani?”
Ce înseamnă o jucărie bună?
Bineînţeles că vârsta are un rol important în alegere. Ea se află de obicei notată pe produs, dar copiii sunt diferiţi.
Se ţine cont de interesele lor, de dorinţe, de „stocul” de jucării de acasă, dar şi de dezvoltarea copilului şi de posibilitatea ca jucăria să devină „activă”.
Copilul se joacă mai mult timp cu o jucărie care îi oferă o arie mai largă de întrebuinţări, care îl implică şi îi dă voie să-şi folosească imaginaţia decât cu una care trebuie doar privită.
Adesea marketingul ne scoate în faţă informaţii de tipul „Favorizează dezvoltarea / Stimulează inteligenţa / Dezvoltă creativitatea / Îmbogăţeşte vocabularul etc.”.
De multe ori părinţii ar vrea să nu „scape” nimic din toate acestea, dar ar trebui să ştie câteva lucruri despre jucării:
- jocul este pentru copil o formă importantă de învăţare, de dobândire a calităţilor fizice, morale şi intelectuale, de aceea jucăriile trebuie să favorizeze aceste procese, să implice copilul, să fie atractive şi să nu prezinte riscuri
- de multe ori jucăriile reprezintă mai mult un capriciu al părinţilor decât o necesitate a copilului şi nu de puţine ori aceştia suferă pentru lipsa de reacţie a copilului sau pentru banii daţi inutil
- abundenţa de jucării poate duce la dezinteres pentru ele (Copilul trece pe lângă toate jucăriile din casă şi se joacă cu o cutiuţă, cu un cordon, etc. Imaginaţia lui şi dorinţa de imitare poate transforma într-o jucărie interesantă orice: un scaun devine maşină, cal etc.)
- jucăriile devin mai atractive dacă părinţii îşi alocă timp pentru a se juca cu copilul
Vârstele jucăriilor
Jucăriile se pot împărţi în jucării de manipulare/constuctie, de amuzament, educative, de imitaţie, de reciprocitate, de formare a unor calităţi morale şi cele care solicită activitatea senzorială, fizică, psihică.
Pentru un bebe jucăriile trebuie să fie din textură moale, să poată fi roase, să nu se lovească cu ele, să fie sigure (să nu se descompună, să nu lase culoare, puf etc.), să fie uşor de manipulat, să facă zgomot şi să fie colorate. La această vârstă copilul analizează totul intens, foloseşte gura în explorare şi solicită toate procesele senzoriale. Implicarea părinţilor în joc îl ajută să descopere şi să înveţe continuu lucruri noi. După 1 an jucăriile de tras şi de împins fac mare plăcere copiilor.
La 2-3 ani se dezvoltă limbajul, nevoia de relaţionare, imaginaţia etc. Jocurile preferate sunt cele care permit imitarea, animalele, cuburile. Cărţile cu desene mari, clare, cu reprezentări reale sunt adorate.
Preşcolarii pot fi implicaţi în jocuri sociale care îi învaţă să-şi aştepte rândul, să se bucure de victorie şi să accepte înfrângerea etc. Jocurile de construcţie sunt în general la mare căutare la acesta vârstă (cuburi, Lego, puzzle etc.). Jocurile de reciprocitate (jocul cu mingea, badminton) sunt şi ele agreate. Bicicleta reprezintă pentru unii copii o mare atracţie.
Şcolarii mici îşi manifestă mai clar dorinţele. Unii se joacă încă cu păpuşi şi maşinuţe, alţii îşi doresc echipamente sportive, patine sau jocuri care să le solicite mai mult atenţia, gândirea, abilităţile.
Chiar dacă copiii cresc, dorinţa de joc nu se atenuează foarte mult, se modifică doar aria de preocupări. Treptat, unii părinţi părăsesc raioanele de jucării în favoarea celor de cosmetică, bijuterii, aparatură electronică, haine etc.
Cărţile pot fi o soluţie pentru orice vârstă.
Este bine să ne gândim din timp la toţi „Moşii” şi să ne orientăm pentru jucării potrivite care să placă, să solicite şi să devină suport în activităţile de joc ale copilului.
www.problemele-copilului-meu.ro