La finele săptămânii trecute, la Colegiul Național ”Petru Rareș” din Suceava a avut loc premierea elevilor participanți la concursul internațional de eseuri foto organizat de către UNESCO.
În toamna anului 2024, Comisia Națională pentru UNESCO din Coreea de Sud a lansat concursul internațional de eseuri foto ale obiectivelor aparținând patrimoniului UNESCO din întreaga lume. Elevi ai școlilor din rețelele ASPnet, denumite, pe scurt, școli UNESCO, au fost invitați să exploreze elemente de patrimoniu din regiunea lor, dar nu neapărat, să le analizeze din punctul de vedere al valorii lor culturale, istorice, dar mai ales din punctul de vedere al problemelor cu care acestea se confruntă ca urmare a schimbărilor climatice actuale. Prin eseul foto trimis în concurs (fotografii și text) elevilor li s-a cerut să propună acțiuni de rezolvare a problemelor identificate, pentru a contribui prin mesajul lor la crearea unor societăți sustenabile.
Evenimentul a constituit o oportunitate de a promova educația pentru respectul moștenirii UNESCO, cetățenia globală și parteneriatul între școlile din rețeaua internațională. La concurs au participat 324 de elevi din 82 de școli UNESCO din întreaga lume, iar 50 dintre eseurile trimise au fost considerate notabile și au fost publicate într-un volum electronic.
”Albumul rezultat în urma concursului <UNESCO World Heritage through the Lens>inspiră prin frumusețe, ineditul alăturării unor elemente de patrimoniu cultural cu cele ale patrimoniului natural mondial, dar mai ales prin reprezentativitatea obiectivelor prezentate și ingeniozitatea soluțiilor propuse de către elevi pentru prezervarea lor”, apreciază prof. Anca Viorica Greculeac, director adjunct și coordonator al programelor UNESCO din cadrul Colegiului Național ”Petru Rareș” Suceava.
Echipa care a participat la concurs a fost formată din elevii:
• Ciprian Bîdiu, care a trimis eseul ”The Holy Cross Church Pătrăuți”;
• Albert Ioan Cristurean, ce a intrat în concurs cu eseul ”The Sucevița Monastery”;
• Ioan Hrițcan, care a redactat eseul ”Restoration Approach Using Original Photos”;
• Maria Cristea și Ana Șoldan, care au trimis în concurs eseul ”Moldovița Monastery”;
• Ana Poenaru și Diana Mihalache, care au redactat eseul ”Saint George Monastery in Voroneț”.
Profesori coordonatori le-au fost Isabela Tabarcea, Laura Salciuc și Daniela Gabriela Moisoiu. Temele alese de elevii români demonstrează atașamentul lor pentru elementele locale de patrimoniu.
Dintre eseurile jurizate au fost considerate notabile „The Holy Cross Church Pătrăuți” și ”Saint George Monastery in Voroneț”, acestea fiind introduse în albumul concursului.
Secretariatul Comisiei Naționale a României pentru UNESCO a felicitat Colegiul Național ”Petru Rareș” din Suceava pentru participarea la concurs și pentru reușita de a include elementele de patrimoniu românesc în volumul internațional al concursului.