Tot mai mulți șoferi suceveni au semnalat, pe bună dreptate, faptul că pe șoseaua de centură a Sucevei, tronsonul de la Zidul Morți (DN 17) și până la ieșirea pe E 85, spre Pătrăuți, starea drumului este tot mai proastă.
Suprafața de rulare are numeroase porțiuni cu găuri, crăpături, denivelări. Practic, mai puțin tehnic spus, asfaltul se macină, se strică, iar după aceste zile foarte reci, cu fenomenul de îngheț, urmat de cel de dezgheț, situația va arăta și mai rău decât acum.
În cazul acestui tronson de drum problemele sunt însă mai mari și nu se poate spune doar că trebuie reparat.
Practic, nu există cineva care să își asume în acest moment că va repara acest sector de drum. Deși problema este foarte stufoasă, vom încerca în cele ce urmează să vă explicăm succint despre ce este vorba.
- Firma Autotehnorom a refuzat să toarne stratul de uzură și să încheie lucrarea bazându-se pe concluziile unor experți
În mare, asfaltul pe care se circulă acum este vechi de 10-13 ani. În 2015, fosta firmă CF Colas Iași a încheiat lucrarea, fără a o finaliza, între altele nefiind turnat stratul de uzură.
Contractul a fost preluat de firma suceveană Autotehnorom, care a efectuat unele intervenții de reparații anuale, dar a refuzat să toarne stratul de uzură.
Cum la capitolul juridic firma Autotehnorom este probabil fără egal prin țară, în 2019 s-a cerut efectuarea unei expertize, la laboratorul Companiei de Drumuri, cu privire la starea complexului rutier.
Acea expertiză a arătat că întregul sistem rutier are o capacitate portantă mediocră și proastă, prin urmare managerul firmei a anunțat administratorul de drum, Direcția Regională de Drumuri și Poduri Iași, că nu poate turna stratul de uzură peste infrastructura deja proastă.
Contactat de Monitorul de Suceava, managerului Autotehnorom, Ioan Vasile Rîpan, a explicat cum stau lucrurile din punctul său de vedere:
”Ar fi trebuit să turnăm un strat de uzură și să dăm o garanție pentru 7 ani, ceea ce era imposibil. Nu puteam să îmi asum un astfel de termen având în vedere capacitatea portantă mediocră a ce se făcuse înainte să preluăm noi lucrarea.
A fost și o a doua expertiză pe aceeași temă, care a confirmat-o pe prima. Ne-am angajat să turnăm stratul de uzură după ce se rezolvă problema cu capacitatea portantă, dar asta nu s-a mai întâmplat”,
Acesta spune că ar fi turnat totuși stratul de asfalt, însă dacă ar fi avut un document scris prin care Direcția de Drumuri și Poduri Iași să nu mai impună expres acea garanție de 7 ani.
- O situație departe de ieșire, cel puțin pe termen scurt
Anii au trecut, iar asfaltul mai vechi de 10 ani s-a tot degradat. Strat de uzură nu a mai fost turnat, astfel că acum s-a ajuns ca întregul complex rutier să fie în stare de degradare accentuată.
Este o situație care pare foarte departe de o ieșire rezonabilă, cel puțin pe termen scurt.
Autotehnorom se bazează și pe un document din 2020, în care părțile, respectiv firma și cei de la Drumuri Naționale, au convenit să renunțe la stratul de uzură, urmând ca beneficiarul (adică administratorul de drum) să identifice soluția tehnico-economică corespunzătoare și conformă evoluției imprevizibile a condițiilor din teren și să o implementeze, în urma efectuări unor studii suplimentare.
Problema este însă că nu s-a mai făcut nimic, nici măcar la capitolul lucrări de întreținere și reparații.
Când au fost întrebați cei de la DRDP Iași, aceștia au spus că șoseaua de centură este în administrarea firmei Autotehnorom, nu există o recepție finală și ei nu au cum interveni.
Aceste detalii, acest litigiu, evident că interesează mai puțin sucevenii, care se întreabă pe bună dreptate cine și când va interveni pentru reparația acestui sector de drum. Starea drumului de acum este rea însă cu siguranță va fi și mai rea.