Noua conducere a Primăriei Suceava continuă seria acuzațiilor la adresa predecesorilor, marșând pe ideea că „deși s-au cheltuit sume enorme pentru anumite investiții, recuperarea acestora printr-o gestiune eficientă și atentă a fost neglijată sau total ignorată”. Mai exact, una din principalele acuze vizează o serie de lucrări de investiții prin atribuire directă (2021-2024).
Suspiciuni în privința investițiilor prin atribuire directă
„Se știe de multă vreme că investițiile prin atribuire directă au fost o sursă neoficială de fonduri pentru administrația locală, asigurând <bani de buzunar> prin ocolirea procedurilor de licitație publică. În prima fază, ne vom referi doar la perioada 2020-2024, în care Direcția Generală de Administrare a Piețelor a atribuit direct, fără licitație publică, mai multe lucrări de investiții și de reparații”, spune viceprimarul Dan Cușnir, care dă ca exemplu lucrări atribuite aceleiași firme, SC RAVRADI Construct SRL, desprinsă din SC FlorConstruct SRL, despre care afirmă că era „firma de casă a binomului LH (Lungu-Harșovschi)”:
Bazar, 2023 – Platformă pavată Brânzac: 554.892 lei
Piața Angro, 2024 – Construire platformă pavată: 900.493 lei
Piața Ițcani, 2021 – Montaj pavaj platformă: 416.204 lei
Reparații pavaj Bazar, 2021: 1.094.800 lei
În 2024, același constructor a primit, tot prin încredințare directă, și „Extindere parcare și alei Cimitirul Pacea Nou”: 613.615 lei
Investițiile în piețe, băgate la pierderi
O nemulțumire a actualei conduceri se îndreaptă asupra încasărilor de la piețe, care sunt mai mici decât investițiile făcute acolo de fosta administrație în ultimii patru ani, de unde rezultă o diferență semnificativă, înregistrată de viceprimarul Cușnir drept ”pierderi”.
Conform comunicatului transmis de viceprimar, lucrările de acolo puteau să mai aștepte și să fie stabilite alte priorități:
”Total investiții Piața Ițcani: 1.263.715 lei, piață care este închisă aproape în permanență de la pompoasa inaugurare din 2021 – bani publici îngropați pentru nimic, fără a pleca de la o nevoie reală a cetățenilor. Piața Ițcani funcționează doar joi, între orele 06:00-14:00.
Total încasări Piața Angro și Piața Ițcani: 861.892 lei
Total cheltuieli Piața Angro și Piața Ițcani: 4.774.515 lei
Pierderi 2021-2024 Piața Angro și Piața Ițcani: 3.912.533 lei (800.000 euro)”
Prejudicii create prin neînregistrarea corectă a taxelor
Un aspect care necesită să fie urmărit îndeaproape de administrația locală este cel referitor la neînregistrarea corectă a taxelor, la care viceprimarul Dan Cușnir vine cu câteva exemple care pun serios la îndoială corectitudinea celor care se ocupă de anumite activități.
„Am monitorizat activitatea în Piața Angro în perioada iulie-august 2024 și în a doua săptămână a lunii noiembrie 2024. Conform raportului întocmit, doar într-o săptămână, prin neînregistrarea corectă a taxelor, a rezultat un prejudiciu de 11.790 lei – doar într-o singură săptămână din luna noiembrie. Ulterior, în a doua jumătate a lunii noiembrie, taxele au fost percepute corect și a rezultat un venit de 34.210 lei, cea mai mare valoare încasată vreodată în Piața Angro. Cum a fost posibil ca în lunile de vârf, mai-septembrie, încasările să fie în jurul sumei de 20.000 lei/lună, iar în luna noiembrie, din care doar jumătate a fost <corectă>, încasările să fie de 34.210 lei?
Cum a fost posibil ca timp de ani de zile, zi de zi, lună de lună, să fie evidențiate în încasări doar aproximativ jumătate din mașinile care erau parcate și din care se vindeau fructe și legume în Piața Angro (25-30 de mașini în loc de 55-60, câte erau în realitate)?
Unde a plecat diferența de bani? În care buzunare au ajuns sumele încasate fără să fie depuse în bugetul primăriei?”, se întreabă, retoric, viceprimarul Dan Cușnir, care semnalează toate aceste aspecte ca făcând parte din ”Jaful de la Piețe”.