Gradul de încadrare la Inspectoratul de Poliție Județean Suceava, la finalul anului 2024, a fost de 85%, conform datelor oficiale din raportul prezentat de instituție.
Rezultă așadar un deficit de 15%, care se resimte mai ales în mediul rural, cu precădere în localitățile aflate departe de municipii și orașe importante.
Deficitul de polițiști real este însă mai mare, pentru că cifrele se calculează la un număr de 1.387 de funcții, la necesarul de acum 20 de ani. Doar că între timp au apărut structuri noi de poliție, se pune mult accent pe direcții de acțiune precum combaterea infracțiunilor silvice, poliția animalelor, iar la Poliția Rutieră ar fi nevoie de tot mai mulți oameni având în vedere problematica accidentelor rutiere etc. Mai mult, deficitul din mediul rural este și cel mai mare.
În aceste condiții s-a reușit ca la doar 78% din totalul apelurilor la 112 să se răspundă până în 10 minute.
„Activitatea este îngreunată atât de întinderea mare a județului, Suceava fiind al doilea judeţ din țară ca mărime, de rețeaua mare de drumuri, 3.083 km, cât și de deficitul de personal, în special din mediul rural”, se arată în raportul IPJ Suceava.
Din informațiile noastre, la posturile comunale din județ lucrează minimum doi agenți și maximum șase, iar la secțiile rurale sunt încadrați în medie 12-13 polițiști.
O mare problemă este că de aproximativ doi ani de zile interesul tinerilor pentru școlile de poliție a scăzut simțitor și nu mai este nici pe departe concurența de altădată.
Suceava încă stă bine, pentru că absolvenții Școlii de Poliție de la Câmpina sunt în proporție mare din județul nostru. Iar mulți dintre suceveni ajung în cele din urmă să se încadreze la unități de poliție din apropiere de domiciliu.
Multe alte inspectorate de poliție din țară stau și mai rău.
Trebuie să spunem și că politica de cadre, cu pensionările mult prea timpurii, pentru că așa este făcută legea, a contribuit și contribuie la această criză de polițiști.
De multe ori senzația este că polițiștii ajunși pe funcțiile de conducere ies la pensie când abia sunt în deplină maturitate în raport cu munca, la 48-50 de ani, uneori chiar și mai repede.
Chiar dacă unii nu prea iubesc poliția, este evident că acolo unde nu sunt suficienți oameni în uniformă apar și problemele.
Amintim doar cel mai recent exemplu, cu problemele de la Aeroportul Suceava pe linie de transporturi și acuzele taximetriștilor față de transportatorii ucraineni, acuzați că le fac concurență neloială.
Din cauza lipsei de personal, polițiști de la ”Transporturi Aeriene” acoperă doar 40% din programul de 24 de ore.