Un conflict mocnit a atins cote și mai ridicate în acest debut de an, o parte dintre cei care efectuează curse în regim de taxi în municipiul Suceava reclamând, unii chiar și oficial, prin plângeri penale, că ucrainenii le fac concurență neloială în Aeroportul ”Ștefan cel Mare” Suceava .
Vizați de plângeri sunt mai ales polițiștii de la Postul de Poliție Transporturi Aeriene Suceava, acuzați că se fac că nu îi văd pe ucrainenii care le fură clienții de sub nas.
Cel puțin în parte, taximetriștii nu par a avea dreptate, mai ales cu privire la 13 microbuze de transport persoane care vin periodic în aeroport și preiau ucraineni spre Cernăuți.
Aceste microbuze, cu 12 locuri fiecare, au autorizație, pe licența unor firme de transport persoane din România. Astfel, acestea au dreptul să facă curse regulate de la Aeroportul Suceava spre Cernăuți, având un grafic de circulație și plătind inclusiv taxă pentru parcare în fața aeroportului.
Acești transportatori trebuie să aibă inclusiv liste nominale cu cei pe care îi transportă și au fost verificați de mai multe ori de către polițiști.
Cu privire la legalitatea acestor transportatori au fost efectuate verificări de către polițiștii de la Transporturi Aeriene Suceava, de către inspectorii de la ISCTR Suceava, și concluzia este că aceste microbuze fac legal curse, plătind taxele aferente, la zi.
- Microbuzele mai mici, tip 8+1, nu au licență de transport
Este drept, mai sunt și alți ucraineni, cu microbuze mai mici, 8+1, care fac același tip de transport. Aceștia nu sunt însă supuși licențierii.
În ultimii doi ani de zile, în jur de 40 de mașini de acest gen au fost lăsate fără plăcuțe de înmatriculare, ultimele două chiar în luna decembrie a anului trecut, în urma unor acțiuni ale polițiștilor de la Transporturi Aeriene (foto cu ultimele mașini ucrainene lăsate fără numere de înmatriculare).
Este nevoie însă ca măcar unul dintre pasagerii din mașină să spună că a plătit pentru cursă, pentru a se putea constata ”transportul ilegal cu autovehicule nelicențiate și neacreditate tehnic”.
Pe lângă amendă, în aceste cazuri se ridică pe loc și numerele de înmatriculare. Aceasta este și măsura cea mai dureroasă pentru ucraineni, nevoiți să își ia mașinile din zona aeroportului cu platforme.
În toate cazurile, ucrainenii au plătit imediat amenda pentru a scurta perioada în care nu au voie să mai intre cu mașina în România la 30 de zile, în loc de 6 luni de zile.
Dacă, însă, pasagerii din mașină declară că cei care au venit să îi ia sunt rude sau cunoștințe cu ei și nu se poate demonstra că plătesc o cursă, măsuri de sancționare nu prea se pot lua.
- Miza este mare: 50 de euro cursa cu taxiul până la Vama Siret
Surse din Poliție spun că și activitatea unora dintre taximetriștii din Suceava este uneori sub limita legii, fiind cazuri când au fost luați la întrebări și cetățeni ucraineni care puteau dovedi că au venit la aeroport după membri ai familiei lor.
În plus, practica de a nu se pune aparatul de taxat, mai ales la cursele mai lungi, este cunoscută de polițiști.
Miza este mare pentru că o cursă cu un taxi de la aeroport și până în Vama Siret este taxată cu cel puțin 50 de euro. În schimb, microbuzul ucrainean îi duce pe oameni până la Cernăuți cu 20-30 de euro.
- Polițiștii din aeroport, puțini, nu pot asigura permanența. Când pisica nu-i acasă, șoarecii joacă pe masă
Totuși, este evident că polițiștii trebuie să ia măsuri mai dese față de mașinile ucrainene care repetă transportul de pasageri și care nu sunt printre cele cu licență.
Problema este însă că la Postul de Poliție Transporturi Aeriene Suceava sunt încadrați doar doi polițiști. Alți doi polițiști mai fac totuși acțiuni la aeroport, detașați de la Gara Suceava (toți sunt din cadrul Serviciului Poliției Transporturi Suceava).
Din informațiile noastre, cu acest număr minim de polițiști se poate acoperi doar 40% din programul de 24 de ore, ceea ce evident că le facilitează unora posibilitatea de a forța legea privind transportul de persoane.