Colectivul de geografi de la Departamentul de Geografie, de la Universitatea „Ștefan cel Mare” Suceava, reacționează cu privire la schimbările din noile planuri cadru de liceu, unde Geografia a fost eliminată pe anumite niveluri de studiu, situație care va avea un impact negativ în formarea tinerelor generații.
„Nu este o noutate ceea ce se întâmplă, având în vedere că Geografia a suferit un proces continuu de comprimare în ultimii 35 de ani și de decădere a statutului său. Considerăm că a venit momentul în care nu mai putem accepta ca unei discipline care a adus rezultate prestigioase României la concursuri și olimpiade internaționale, care este atât de utilă și atractivă elevilor să i se reducă atât de dramatic numărul de ore la ciclul superior al claselor liceale (clasele a XI-a și a XII-a).
Aducem în fața decidenților, a elevilor, părinților și a întregii opinii publice câteva argumente prin care demonstrăm rolul important pe care îl are Geografia în pregătirea tinerilor pentru viață, în cunoașterea prezentului, dar și a provocărilor cu care se va confrunta societatea în viitor”, transmit reprezentanții departamentului.
Geografia are numeroase aplicații practice în viața de zi cu zi, în domenii precum:
- planificare urbană și dezvoltare regională– organizarea eficientă a orașelor, stabilirea infrastructurii și dezvoltarea durabilă a regiunilor,
- gestionarea resurselor naturale– utilizarea responsabilă a resurselor naturale,
- previziunea și managementul dezastrelor naturale– geografia contribuie la prevenirea și gestionarea dezastrelor,
- agricultură și utilizarea terenurilor – alegerea tipurilor de culturi adecvate, a unor practici agricole în funcție de sol și climă,
- transport și logistică– organizarea rețelelor de transport și logistică,
- turism – promovarea destinațiilor și dezvoltarea sustenabilă a acestora,
- protecția mediului– schimbări climatice și implementarea unor politici de protecție a ecosistemelor,
- cartografie și GIS(Sisteme informatice geografice) - navigație, analiză spațială, amenajare urbană, dotarea infrastructurală a teritoriului și monitorizarea mediului,
- geopolitică și relații internaționale– strategii economice, politice și militare ale statelor,
- educație și conștientizare– diversitate culturală etc.
- Argumente
Geografia pregătește un elev pentru realitățile vieții, iar elevii din clasele a XI-a și a XII-a nu pot fi privați de acest obiect.
Geografiadezvoltă imaginația, dar și gândirea critică, pragmatică, analitică, dar și capacitatea de sinteză la elevi, transmite Departamentul de Geografie de la USV.
Geografia este profund ancorată în realitatea proceselor și fenomenelor care preocupă omenirea în prezent (distrugerea stratului de ozon, încălzirea globală, proliferarea teritorială a ploilor acide, a deșeurilor, supraexploatarea resurselor – subsolice, solice, ape, păduri, degradarea mediului, explozia demografică și urbană, migrații ale populației ș.a.) explicând aceste procese și dând soluții viabile pentru controlul lor. Studierea Geografiei le dă posibilitatea elevilor români să contribuie încă din clasele a XI-a și a XII-a la rezolvarea problemelor lor, ale comunității, națiunii și, de ce nu, a celor regionale sau chiar globale.
- „Rol esențial în formarea culturii generale, a spiritului enciclopedic și explorator al realității”
„Această disciplină clădește spiritul patriotic, respectul și dragostea față de țară și cultivă apartenența noastră la spațiul carpato-danubiano-pontic, european și euroatlantic. Geografia joacă un rol esențial în formarea culturii generale, a spiritului enciclopedic și explorator al realității oferind cunoștințe despre lumea înconjurătoare și dezvoltând o înțelegere profundă a relațiilor dintre oameni și mediul în care trăiesc.
Prin specificul său, Geografia este una dintre disciplinele care oferă poate cel mai bun cadru abordării interdisciplinare în educație, considerată fundamentală în învățământul contemporan.
Nu în ultimul rând, geografia contribuie la integrarea elevilor în realitate, ajutându-i la orientarea în spațiu și ancorarea în timp”, notează Departamentul de Geografie USV.
Argumentele sunt mai numeroase și ar putea continua.
„Geografii suceveni solicită realocarea (la toate filierele și profilele) celor două ore care erau obligatorii și care au fost eliminate inexplicabil de la clasele a XI-a și a XII-a, menținerea Geografiei ca probă scrisă la alegere la examenul de bacalaureat pentru toate filierele, profilurile și specializările și recunoașterea importanței acestei discipline în cadrul științelor naturii, dar și în cadrul ariei curriculare Om și societate”, transmit directorul de departament: lector univ. dr. Despina Saghin,
prodecan: conferențiar univ. dr. Ionuț Cristea, director al Centrului de Cercetare în Geografie Aplicată – GeA: conf. univ. dr. habil. Dumitru Mihăilă.