Numărul de înșelăciuni reclamate la poliție este în creștere mare, comparativ cu cele înregistrate anul trecut, după cum a arătat recent Monitorul de Suceava într-un articol.
În primele 9 luni ale anului 2024, la nivelul județului Suceava au fost sesizate 559 de infracțiuni de înșelăciune, cu o creștere de 192 de fapte față de aceeași perioadă a anului trecut. Parte din aceste fapte intră în sfera fraudelor informatice, cu prejudicii mari și foarte mari.
Din ce în ce mai mulți suceveni reclamă că le-au dispărut banii din cont prin intermediul unor aplicațiile mobile pe care și le-au instalat după ce au accesat anumite link-uri sau au descărcat aplicații pe desktop-ul telefonului.
Așadar, telefonul, de care foarte mulți sunt din ce în ce mai dependenți, poate fi o mare capcană, practic la câteva clicuri distanță.
Din păcate, două exemple vin de foarte recent, din ultima săptămână.
În data de 7 noiembrie, polițiștii de la Fălticeni și Suceava au fost sesizați de către două femei, care au fost păgubite cu aproape 65.000 lei.
Într-un prim caz, o femeie din Rădășeni a sesizat Poliția municipiului Fălticeni că din cont i s-a sustras suma de 42.750 de lei.
Fiind audiată, femeia a declarat faptul că pe 6 noiembrie a fost contactată telefonic de către un bărbat care s-a recomandat a fi reprezentant al unei unități bancare și de tranzacționare acțiuni și valori și i-a propus să-și reînnoiască baza de date.
Dusă în eroare de faptul că în urmă cu mulți ani a avut acțiuni la o societate, femeia a crezut că individul se referă la acele acțiuni și astfel a fost de acord cu ”actualizarea datelor”.
Capcana a venit imediat, individul spunându-i că trebuie să descarce o aplicație în telefon, respectiv ”BIZ DAEMON”. Instalând aplicația și urmând pașii, femeia i-a permis practic bărbatului să îi controleze telefonul.
Fără să-și dea seama, victima a instalat și o aplicație de plată și retragere numerar, iar în acest mod i-a fost transferată din cont suma de 42.750 lei, într-un alt cont, necunoscut.
Unei înșelăciuni asemănătoare i-a căzut victimă și o femeie din municipiul Suceava, în cazul ei fiind vorba de ”doar” 21.000 de lei.
Femeia a fost contactată de către un bărbat care i-a spus că este reprezentant al unei bursei de valori și că ea deține mai multe acțiuni și dividende. Escrocul i-a spus că are nevoie de contul bancar al persoanei vătămate, pentru a-i transmite acțiunile.
Bărbatul a îndrumat-o pe femeie să-și instaleze pe telefonul mobil diverse aplicații.
După ce a avut acces la telefonul victimei și la datele ei de securitate, escrocul i-a retras banii din cont, respectiv suma de 21.145 lei.
În acest caz, s-a încercat și accesarea unui cont de economii, fără a fi sustrași bani din acel cont, însă simpla accesare a contului a condus la blocarea contului și reținerea dobânzii, în cuantum de 500 lei.
IPJ Suceava subliniază măsurile care pot fi luate pentru sporirea gradului de siguranță în fața atacurilor informatice:
- Nu dați click pe reclame înșelătoare, care promit câștiguri rapide, bonusuri extraordinare sau oferte incredibile, dar care te duc către site-uri false. Mesaje de genul ”descărcați aplicația noastră pentru suport rapid” sau ”actualizați aplicația de banking” trebuie tratate cu maximă reticență
- Nu dați curs mesajelor și e-mailurilor de ”phishing” care par venite din partea băncilor, a unor instituții financiare, prin care vi se cere să descărcați urgent aplicația către care vi se dă link, pentru a rezolva probleme de securitate (băncile nu comunică niciodată în acest mod)
- Atenție la linkurile primite de pe rețele sociale și aplicații de mesagerie, prin care se profită de încrederea utilizatorilor, fiindu-le recomandat să descarce o anumită aplicație utilă, cum ar fi chiar una de securitate, dar care de fapt este un virus ”mascat”, ”ambalat” ca o aplicație legitimă
- Blocarea aplicațiilor care cer acces la cameră, telefon, microfon, agendă telefonică etc., fără a fi justificată o astfel de solicitare
- Blocarea notificărilor nedorite de la aplicațiile instalate
- Închiderea paginilor web pe care le-am accesat și nu le mai folosim
- Folosirea obligatorie a unei soluții antivirus sau chiar și anti-malware
- Activarea unui VPN, pentru navigarea pe internet
- Mare atenție la ce programe descarcă din Google Play, unde sunt și multe aplicații care nu au fost verificate și prezintă pericole pentru utilizatori
- Activarea funcției Play Protect, pentru detectarea aplicațiilor periculoase.