Telefonul a devenit aproape nelipsit din viața noastră, în cea mai mare parte a timpului, doar că modernitatea are pericolele ei, uneori greu de identificat, chiar și pentru cei cu experiență în domeniu.
O reclamă care îți promite câștiguri substanțiale și foarte ușor, o atenționare că ai un colet care trebuie să ajungă la tine sau, ironic, un îndemn să descarci o aplicație ”minune” care te protejează de pericolele online – sunt câteva situații în spatele cărora se ascund atacuri cibernetice care pot prelua controlul asupra telefonului, tabletei sau calculatorului. Uneori, cu consecințe grave, directe, care îi lasă cu conturile goale pe cei care au dat curs solicitărilor aparent normale, ”nevinovate”, și astfel au oferit acces liber unor programe informatice de tip virus, foarte periculoase.
Au pățit-o deja foarte mulți suceveni care, spre disperarea lor, au constatat că telefonul le ”joacă feste”, nu mai răspunde la comenzi sau, mai rău, banii din cont le-au ”plecat” fără ca ei să aibă habar de vreo operațiune.
”O simplă accesare a unui link primit de pe un grup de WhatsApp, a unei notificări de pe e-mail sau a celui dintr-o reclamă de pe o rețea socială poate da acces complet unui hacker asupra dispozitivului tău. E ca la un program de administrare la distanță, dar nici nu știi că altcineva are acces la toate informațiile tale și la aplicații, inclusiv cele financiare. Pot fi făcute transferuri bancare care apar ca fiind autorizate de către tine. De aceea banca nu îți înapoiază banii în astfel de cazuri, e considerată vina utilizatorului”, explică un expert în domeniu, ing. Edi Timofte, drd. securitate cibernetica la USV.
Numai în ultimele două-trei luni, la el au ajuns mai mulți suceveni care au fost păgubiți de bani, în urma instalării în telefoanele lor a unor programe de tip virus. Unii din ei sunt chiar persoane publice, foarte cunoscute, din domeniul sportului, dar și din mass-media.
Pericolele sunt greu de identificat de multe ori, mai ales că atacatorii au avut grijă să răspândească virusul prin pagini și mesaje care le imită foarte bine pe cele ale băncilor, companiilor sau chiar ale instituțiilor.
FakeCall – virusul care îți redirecționează apelurile după cum vor hackerii
O nouă amenințare pentru utilizatorii dispozitivelor de operare cu sistem Android este FakeCall. Această variantă de virus reușește să redirecționeze apelurile făcute de victime către băncile lor direct către numerele controlate de hackeri, fără ca utilizatorul să aibă suspiciuni. Practic, atunci când victima crede că vorbește cu un reprezentant al băncii, oferind informații care dau acces complet la conturile sale, discuția se desfășoară, în realitate, cu un atacator.
FakeCall, ca și alte programe – virus, își face loc pe dispozitivele Android prin fișiere APK, instalate din surse externe.
După instalare, acesta cere permisiunea să devină aplicația principală de gestionare a apelurilor, moment în care preia controlul complet al acestora. Mai mult, este capabil să-și acorde singur permisiuni pentru a evita să fie detectat.
”Este un virus nou, care va crea mari probleme și în viitor. Avem nevoie de specialiști în securitatea telefoanelor mobile, dar și de o culturalizare a populației în aplicarea unor măsuri de sporire a gradului de siguranță în interacțiunile cu mediul online. E foarte greu să nu dai click pe linkuri care ajung la tine zi de zi, din multiple surse. Toți primim fel și fel de informații, dar unele reprezintă pericole ascunse”, a precizat Edi Timofte, specialist în securitate cibernetică, domeniu în care predă și cursuri la Universitatea ”Ștefan cel Mare” Suceava.
Măsuri pentru sporirea gradului de siguranță în fața atacurilor informatice
Specialistul sucevean în securitate cibernetică a făcut și un scurt ”îndrumar” al obiceiurilor care duc la reducerea riscului de a fi ”virusați”:
- Nu dați click pe reclame înșelătoare, care promit câștiguri rapide, bonusuri extraordinare sau oferte incredibile, dar care te duc către site-uri false. Mesaje de genul ”descărcați aplicația noastră pentru suport rapid” sau ”actualizați aplicația de banking” trebuie tratate cu maximă reticență
- Nu dați curs mesajelor și e-mailurilor de ”phishing” care par venite din partea băncilor, a unor instituții financiare, prin care vi se cere să descărcați urgent aplicația către care vi se dă link, pentru a rezolva probleme de securitate
- Atenție la linkurile primite de pe rețele sociale și aplicații de mesagerie, prin care se profită de încrederea utilizatorilor, fiindu-le recomandat să descarce o anumită aplicație utilă, cum ar fi chiar una de securitate, dar care de fapt este un virus ”mascat”, ”ambalat” ca o aplicație legitimă
- Blocarea aplicațiilor care cer acces la cameră, telefon, microfon, agendă telefonică etc., fără a fi justificată o astfel de solicitare
- Blocarea notificărilor nedorite de la aplicațiile instalate
- Închiderea paginilor web pe care le-am accesat și nu le mai folosim
- Folosirea obligatorie a unei soluții antivirus sau chiar și anti-malware
- Activarea unui VPN, pentru navigarea pe internet
- Mare atenție la ce programe descarcă din Google Play, unde sunt și multe aplicații care nu au fost verificate și prezintă pericole pentru utilizatori
- Activarea funcției Play Protect, pentru detectarea aplicațiilor periculoase.