Programul Rabla Local, despre care s-a vorbit foarte mult și care a pornit la drum, anul trecut, după lungi așteptări, cu o primă sesiune la care s-au înscris multe dintre primăriile din județ, inclusiv Primăria municipiului Suceava, s-a sistat foarte repede, posibil și definitiv.
Privit cu mult entuziasm înainte de lansare, programul Rabla Local, prin care proprietarilor de mașini cu o vechime de peste 15 ani li se acordau 3.000 de lei fără a fi obligați să cumpere o mașină nouă,a avut un succes redus la prima și singura sesiune de înscrieri care a existat.
Concret, deși municipalitatea suceveană a alocat fonduri pentru casarea a 1.000 de mașini vechi, în program s-au înscris 423 de proprietari de mașini.
Mai mult, la final de 2023, doar 183 de mașini fuseseră casate efectiv. O parte dintre cei cu dosare eligibile au renunțat să mai acceseze programul.
Acest eșec a fost se pare cam prin toată țara, iar acea primă sesiune lansată nu a mai fost urmată de altele, așa cum se anunțase.
Un sucevean interesat de program, după luni de așteptare, a transmis un e-mail Ministerului Mediului, solicitând informații actualizate despre program. ”Referitor la mail-ul dumneavoastră transmis Administrației Fondului pentru Mediu și înregistrat cu nr. 52167, prin care solicitați informații în legătură cu Programul privind casarea autovehiculelor uzate – Rabla Local, vă aducem la cunoștință că în Bugetul de Venituri și Cheltuieli al Fondului pentru mediu pentru anul 2024 nu au fost prevăzute fonduri pentru lansarea unei noi sesiuni de finanțare pentru acest program” a fost răspunsul venit de la autorități.
Așadar, programul a fost sistat după doar o primă sesiune, iar în acest an nu au existat fonduri pentru Rabla Local.
Ce va fi la anul nu știm, dar perspective pentru acest program nu prea par să fie.
Din cei 3.000 de lei care urmau să ajungă la sucevenii care casau o mașină veche, 2.400 de lei au fost alocați de Ministerul Mediului, iar 600 de lei de către unitățile administrativ teritoriale (primării).
Ajungem și la întrebarea de ce nu a mers acest program, aparent o bună oportunitate pentru mulți suceveni de a scăpa de mașinile cu o vechime de peste 15 ani, unele din ele deja trase la gard.
Principala problemă pare a fi fost legată de condițiile de eligibilitate, destul de stufoase, care i-au făcut pe mulți să dea înapoi. Apoi, chiar și prima sesiune a avut un buget alocat foarte târziu, astfel că mulți au renunțat la acest program și au căutat alte variante.
Un factor care a contat este legat și de creșterea prețului la mașinile second-hand, astfel că unii, nu puțini, au decis să mai tragă de mașinile ceva mai vechi, în loc să le cedeze pentru 3.000 de lei.
În plus, alții au folosit mașinile vechi pentru programe Rabla destinate autovehiculelor noi. Cert este că planul Statului Român de a scoate de pe șosele zeci de mii de mașini vechi prin acest program nu a avut efectul scontat.