O nouă întâlnire de proiect Erasmus, derulată la sfârșitul lunii septembrie, a însemnat pentru trei cadre didactice de la Colegiul „Vasile Lovinescu” din Fălticeni oportunitatea de a ajunge în Italia. Aceasta a fost organizată în baza Parteneriatului Erasmus+ 2023-1-TR01-KA210-VET-000155550 “Strengthening Traditional Board Games through Vocational Education and Raising Awareness”, în perioada 23-26 septembrie 2024, la Palermo, în Italia. Gazdele au fost Promimpresa Società Benefit S.R.L., împreună cu Liceo Teoretico Statale S. Canizzaro, unde s-au desfășurat activitățile.
Proiectul a fost promovat de către liceulZonguldak Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi – Turcia, împreună cu partenerii din Italia, țara gazdă, Spania și România, reprezentată de Colegiul „Vasile Lovinescu”, din Fălticeni, instituție care a găzduit, în aprilie 2024, prima întâlnire. Scopul acestui proiect Erasmus+ este popularizarea, promovarea și valorificarea în mod digital a jocurilor de societate tradiționale.
Întâlnirea din Palermo a cuprins demonstrații de jocuri de societate din Turcia, Spania și România, urmate de un turneu cu premii, foarte disputat și apreciat de elevii școlii-gazdă. Copiii au demonstrat că le place interacțiunea directă și competiția, punând la loc de cinste spiritul de echipă, deși unii dintre ei, fiind din clase diferite, s-au cunoscut cu această ocazie.
Delegația română a fost alcătuită din prof. Cristina Buta, responsabil de proiect, prof. Alina Busuioc și prof. Cristinel-Petrică Acatrinei-Vasiliu, directorul Colegiului „Vasile Lovinescu”. Sarcina principală a celor trei cadre didactice a fost cea de a-i învăța pe elevii italieni, dar și pe profesorii din celelalte țări, jocul „Nu te supăra, frate!”, jocul copilăriei multor români ajunși acum la peste 40 de ani. Varianta internațională a acestui joc se numește LUDO, dar el este cunoscut sub numele românesc atât la noi în țară, cât și în țările vecine. A fost o sarcină destul de solicitantă, deoarece un număr foarte mare de elevi au dorit să-l joace și au făcut-o cu pasiunea și entuziasmul specifice vârstei. Învingătorii au fost premiați cu seturi de jocuri, rechizite, dulciuri, materiale promoționale despre proiect, despre școlile și țările participante. A fost un succes neașteptat, elevii îndrăgind literalmente acest gen de activitate, ceea ce a făcut ca pentru 2-3 ore să uite, efectiv, de telefoane și de internet.
Până la următoarea întâlnire de proiect, a fost stabilit că în cadrul săptămânii „Școala Altfel”, în cadrul Colegiului „Vasile Lovinescu”, din Fălticeni, va fi organizat un concurs cu premii, la care elevii ce au participat la activitățile de proiect din luna aprilie, din România, vor avea ocazia să-și învețe colegii să joace jocuri de societate și să-i arbitreze, cultivându-și astfel capacitatea de comunicare, de rezolvare de probleme, de atenție distributivă. Variante online proprii pentru toate cele 4 jocuri vor fi disponibile, la finalul proiectului, pe site-ul acestuia, https://www.stebogvera.com/
Activităţile proiectului vor contribui, din plin, la stimularea interesului pentru învățare al elevilor, permițând profesorilor să încerce diferite metode de predare, inspirate din strategia acestor jocuri.
Liana SĂVESCU-GHENGHEA