Facultatea de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare“ Suceava a organizat, în perioada 15-18 septembrie, la București, vizita de studiu ”Educația timpurie – de la politici educaționale la bune practici naționale”.
La eveniment au participat 17 studenți ai programului de licență Pedagogia Învățământului Primar și Preșcolar și ai programului de masterat Managementul Instituțiilor Educaționale și două cadre didactice, conf. univ. dr. Otilia Clipa și conf. univ. dr. Doina Maria Schipor.
Evenimentul a fost organizat de conf. univ. dr. Otilia Clipa, prodecan al Facultății de Științe ale Educației, fiind finanțat din fonduri obținute printr-un proiect susținut de Ministerul Educației, cu tematica referitoare la organizarea evenimentelor pentru dezvoltarea competențelor studenților.
Activitățilepropuse în cadrul vizitei au urmărit facilitatea înțelegerii politicilor educaționale, prin întâlniri cu experții din cadrul Ministerului Educației și de la Comisia de Învățământ din Senatul României, și analiza diverselor alternative educaționale pentru educația timpurie din municipiul București.
Luni, 16 septembrie 2024, la Ministerul Educației a avut loc o întâlnire la care au participat directori și inspectori pentru formare inițială și continuă, care au explicat etapele de realizare ale politicilor educaționale și viziunea asupra formării profesorilor. Studenții au pus întrebări legate de tematicile politicilor educaționale, de modalitățile prin care s-ar putea implica în dezbaterile naționale și despre posibilitățile de comunicare și colaborare între instituțiile educaționale.
Discuțiile au fost continuate marți, 17 septembrie, la Comisia de Învățământ din cadrul Senatului României, prin sublinierea aspectelor privind analiza și aprobarea documentelor în comisie, statutul și componența comisiei și pașii care trebuie respectați pentru a fi aprobate.
S-a urmărit astfel creșterea calității educației din perspectiva profesorilor și a reprezentaților comisiei.
Programul vizitei a continuat cu participarea la activități vizând educația timpurie organizate de Grădinița Acorns (https://www.acorns.ro/), unde s-a asistat la activități practice și s-a analizat dezvoltarea senzorială a copiilor de 1-3 ani, cu discuții despre modalități optime de conectare a copiilor cu personalul didactic. Vizita la Centrul Româno-Danez pentru educație integrată a urmărit observarea activităților pentru educație timpurie și tehnici prin care pot fi integrate activitățile din interiorul grădiniței cu activitățile din spațiul exterior acesteia.
Atelierele de formare au inclus și o vizită la grădinița și școala primară din cadrul Politehnicii București, unde au fost apreciate mediul de învățare, condițiile foarte bune de educare și dotările de care dispun și o deplasare la Questfield International College (https://www.questfield.ro/our-school/), unde au luat contact cu un sistem de formare de la creșă, până la nivelul de liceu, care funcționează cu peste 300 de elevi. Miercuri, 18 septembrie, a fost organizată vizita la Grădinița Step By Step – Bambi (https://www.bambistepbystep.ro/), unde studenții au participat la activitățile organizate pentru copiii de vârstă preșcolară și antepreşcolară și au analizat sistemul alternativ educațional Step by Step și implicațiile asupra educației timpurii.
În viziunea conducerii Facultății de Științe ale Educației din cadrul Universității „Ștefan cel Mare”, efectele pozitive ale vizitelor de studiu pot genera o motivație puternică de a înțelege și dezvolta competențe complexe pentru cei care se pregătesc să preia misiunea de a fi profesor, formator pentru generații viitoare.