Ce exemplu mai bun de management defectuos al unei companii de transport călători poate fi decât acela de a nu pune la dispoziție locuri pentru cererea existentă? Așa s-a întâmplat în toată această vară pe zona de cale ferată Vatra Dornei-Suceava și retur.
Turiști aflați la Vatra Dornei, Câmpulung Moldovenesc, Gura Humorului s-au trezit că nu prea au cu ce veni pe calea ferată spre Suceava sau Iași, decât cei care au luat bilete cu multe zile înainte.
Compania de călători a acționat în acest sens în mai multe etape.
Mai întâi, majoritatea trenurilor Regio, care mai preluau ceva călători, au fost anulate în weekenduri. Asta după ce de foarte de sus s-a limitat drastic plata orelor suplimentare pentru personalul de pe trenuri.
O măsură logică ar fi fost ca măcar trenurile rămase în parcurs, cele InterRegio, să circule cu vagoane suplimentare.
Ei bine, perechile de trenuri Cluj-Napoca – Galați și retur (care traversează pe timp de zi stațiunile Gura Humorului, Câmpulung și Vatra Dornei) au ajuns să aibă câte 3 vagoane, în loc de 4.
Și 4 era puțin, însă cu 3 vagoane acest tren este total depășit de cerere.
Luăm ca exemplu zilele de duminică, când este cerere mare de bilete spre Suceava și Iași dinspre stațiunile amintite.
Trenul plecat din Cluj cu 3 vagoane duminică, 25 august, era deja plin loc pe loc la Vatra Dornei. Mai departe, călătorii care nu aveau deja bilete luate au trebuit să se descurce cum au putut. Iar cel puțin de la Gura Humorului foarte mulți au așteptat acest tren – IR 1832 Cluj-Napoca – Galați.
Oamenii fie au călătorit în picioare, fie au căutat alte variante de transport.
Relevant este că la acest tren – IR 1832 Cluj-Napoca - Galați, vineri, 23 august, pentru duminică, 25 august, abia mai erau 11 locuri disponibile.
Efectul a fost că cele 3 vagoane au fost arhipline, aerul condiționat a devenit fierbinte, iar coșmarul a fost amplificat spre Suceava și de o întârziere a trenului. Așadar, nici pentru oamenii cu bilete și care au avut loc cumpărat nu a fost deloc bine.
Nu am fi scris poate de ziua de duminică, 25 august, dacă nu am fi știut că scenariul s-a repetat toată vara.
Iar alte trenuri care să aducă oamenii din Vatra Dornei spre Suceava și Iași nici nu sunt în acel interval de prânz – după-amiază.
- Trenul supraaglomerat se compune la Galați
Cu privire la trenul IR 1832 Cluj-Napoca – Galați la care facem referire, am aflat că acesta are compunerea făcută de Regionala Galați, care probabil nu este prea interesată de fluxul de călători de pe sectorul Vatra Dornei – Iași.
Regionala Călători Iași ar fi solicitat suplimentarea acestui tren cu 1-2 vagoane, măcar în zilele de vineri și duminică.
- Calea ferată ca alternativă la traficul aglomerat sună bine în discursuri, dar lipsește cu desăvârșire
Așadar, calea ferată ca alternativă la traficul aglomerat dinspre Frasin spre Suceava nu prea există din păcate. Într-o țară cât de cât normală, dacă ai cerere de bilete pentru 5-6 vagoane asiguri măcar 7, pentru eventuale probleme pe parcurs, defectarea unui vagon etc.
Evident, cei care sunt șefi pe la CFR Călători au scuze, iar în parte ele sunt justificate. Criza de vagoane de ani de zile nu interesează pe nimeni de la nivel înalt (ne referim la nivel de ministru al Transporturilor cel puțin), iar mai toate solicitările regionalelor CFR sunt ignorate.
Multe vagoane stau la gard cu reviziile expirate, iar cele din parcul activ nu satisfac nici pe departe cererea, cu atât mai mult în perioada de sezon estival, când cele mai lungi garnituri circulă spre Litoral.
CFR Călători nu are suficiente vagoane de cușetă, vagoane de dormit și nici vagoane pentru parcurs normal.
Iar ce se face la capitolul progrese la CFR Călători este în ritm foarte scăzut.
Problema este mai peste tot în țară, iar totul pentru că de sus, de foarte de sus, calea ferată este considerată încă cenușăreasa transportului, în contradicție totală cu optica din mai toată Europa.