Repede, foarte repede, a trecut și mai bine de jumătate din această vară și am intrat în luna august, când valorile de trafic au crescut deja simțitor, pe fondul întoarcerii acasă, în concedii, a unui număr important de suceveni care lucrează peste hotare.
Statistic, în toți anii precedenți, luna august a adus o creștere a numărului de accidente de pe șoselele județului, în condiții de creștere a valorilor de trafic, coroborată cu inconștiența unui procent important de participanți la trafic, nu doar șoferi, important de precizat.
Această perspectivă neplăcută, dar reală, se suprapune în anul 2024 peste un fond deja sumbru.
În primele 7 luni ale acestui an, pe raza județului Suceava au avut loc 65 de accidente grave, soldate cu 45 de persoane decedate, față de 39 de morți în aceeași perioadă a anului 2023.
Din păcate, Suceava stă nu prost ci foarte prost la acest capitol.
Suntem în creștere la mortalitate rutieră față de anul trecut, care a fost tot unul cu mortalitate ridicată, și avem cel mai mare număr de decedați din accidente din România.
Acest loc 1 este o certitudine în analizele Poliției Române, la mare distanță față de alte județe, inclusiv față de București.
Explicațiile faptului că avem mai puține accidente grave dar mai mulți morți
Paradoxal, numărul de morți în accidente este în creștere deși numărul de accidente grave este în scădere semnificativă în județul nostru, -14 față de 2023.
Cum se explică asta? Avem, din păcate, accidente cu mai mulți decedați, în frunte cu carnagiul cu 5 morți produs la începutul lunii iulie între Suceava și Cumpărătura. Atunci, un autotren scăpat de sub control de un șofer ucrainean a zdrobit pur și simplu un autoturism de teren în care se aflau 5 oameni, o familie întreagă din Volovăț și un bărbat din Buzău, care îi aducea acasă pe suceveni.
Apoi, față de alte județe, avem un număr foarte mare de decedați din rândul bicicliștilor, pietonilor, căruțașilor, inclusiv motocicliști.
În majoritatea cazurilor, vorbim despre inconștiența acestora, ei devenind victime în accidente după erori grave comise chiar de ei în trafic.
Ca exemplu, în luna iulie, o poloneză a murit într-un accident produs pe drumul național 17A, în zona Trei Movile, pe drumul care leagă Sadova de Vatra Moldoviței, după ce soțul ei, care conducea vehiculul pe două roți, a depășit o coloană de mașini, pe linie continuă, iar la un moment dat nu a mai putut controla vehiculul, care a intrat violent în parapetul de protecție de pe marginea drumului.
Sunt evident și excepții, cel puțin doi bicicliști fiind uciși în accidente, în acest an, de șoferi care pur și simplu au intrat în plin în ei, în timp ce rulau regulamentar pe acostament.
În plus, din păcate, persoane rănite inițial în accidente și ajunse la spital au decedat ulterior, Serviciul Rutier primind notificări în acest sens chiar și la o lună de la accident.
Controale susținute ale Poliției Rutiere. Reducerea numărului accidentelor depinde și de fiecare dintre noi
Structurile de poliție rutieră din județ au pregătit un intens grafic de controale în această lună, cu precădere în weekenduri, dar nu numai. Se va pune accent și pe verificarea tehnică a mașinilor cu numere străine și pe controalele cu aparatele etilotest și DrugTest.
Aceste controale pot limita într-o oarecare măsură accidentele, dar nu le opt evident stopa.
Depinde mai degrabă de fiecare dintre noi în a fi mai atenți în trafic și a încerca să conducem/să ne deplasăm într-un mod cât mai atent și mai preventiv, pe ideea că nu știi ce intenție are cel care aparent trebuie să îți dea prioritate, asta ca să dăm un exemplu.
În anul 2023, în județul Suceava au avut loc 137 accidente grave (cu 12 mai puține decât în anul 2022), soldate cu 81 de persoane decedate, față de 62 de morți în anul 2022.
Sunt șanse ca cifra decedaților să crească în acest an, dacă se menține ritmul actual.