Duminică, 28 iulie, parcarea din fața Administrației Fiscale, lângă piața „Nada Florilor”, a găzduit cea de-a VIII-a ediție a evenimentului „Roți legendare – Fălticeni, 128 de ani de la apariția primului vehicul din oraș”. Organizat de Retromobil Club România, prin intermediul Retromobil Club Suceava, în colaborare cu Primăria și Consiliul Local Fălticeni, evenimentul a reunit peste 100 de vehicule istorice, rar întâlnite pe drumurile României de astăzi, toate respectând criteriile stricte impuse de Retromobil.
Evenimentul a fost marcat de prezența unor vehicule deosebite, atât modele străine de lux, cât și „proletarele” Trabant-uri, Wartburg-uri și Lada. De asemenea, au fost expuse și mândrele Dacii 1100 și 1300, IMS, Oltcit și Aro, reprezentând cu demnitate industria autohtonă.
Jurnalistul Relu Ursachi Gavril, prezentatorul evenimentului, a subliniat importanța culturală și automobilistică a orașului Fălticeni, evidențiind că acesta este al treilea oraș din România unde a circulat un vehicul, după București și Iași.
Manifestarea automobilistică a atras numeroși pasionați ai automobilelor, inclusiv pe primarul Gheorghe Cătălin Coman, președintele Secției Ford Clasic România, Narcis Aprodu, și vicepreședinții filialelor din Vrancea și Botoșani, Adrian Toader și Nicușor Constantin. Primarul Gheorghe Cătălin Coman și-a exprimat dorința ca acest eveniment să devină o tradiție, crescând de la an la an, pentru ca generațiile viitoare să-și amintească cu plăcere de edițiile „Roților legendare”.
„Sunt mașini foarte frumoase, foarte valoroase, unele dintre ele unice în România și foarte rare în Europa și în lume. Ne mândrim cu acest lucru, mulțumim partenerilor noștri tradiționali, Retromobil Club România și președintelui Iulian Todirică, pentru că el este inițiatorul și sufletul acestei manifestări și ne bucurăm că îi putem fi și noi alături. Așa cum iarmarocul de la Fălticeni, este încărcat de istorie, ne dorim ca și acest eveniment să crească de la an la an și copiii și nepoții noștri să își aducă aminte de a 40-a sau 50-a ediție a <Roților legendare>”, este dorința primarului Gheorghe Cătălin Coman
Mașinile rare dau valoare expoziției și fac deliciul spectatorilor
Narcis Aprodu, președintele Filialei Vaslui a Retromobil Club România a remarcat organizarea excepțională a evenimentului și a apreciat contribuția Filialei Suceava a Retromobil Club România, una dintre cele mai puternice din țară, la succesul manifestării care „adună în fiecare an mașini foarte rare și asta dă valoare expoziției și face deliciul spectatorilor”.
Iulian Todirică, președintele Retromobil Club Suceava, a mulțumit participanților pentru efortul depus și a subliniat importanța acestui eveniment, care a crescut semnificativ de la prima ediție, ajungând să facă parte din Calendarul național al activităților Retromobil Club România.
„<Roți legendare> este o activitate care a început firav, în urmă cu opt ani, cu 20 de mașini expuse pe terenul de sport al Școlii <Mihail Sadoveanu> și care a crescut de la an la an. Acest eveniment face parte din Calendarul național al activităților Retromobil Club România și avem o prezență numeroasă, cu mulți participanți din județe cum ar fi Vrancea, Galați, Vaslui, Buzău, Bacău, Botoșani, Neamț, Iași, Maramureș. Această activitate este organizată cu sprijinul Primăriei Municipiului Fălticeni și mulțumesc conducerii primăriei și domnului primar Cătălin Coman, prin implicarea colegilor mei din Clubul Retromobil și a pasionaților de vehicule care au făcut istorie, cărora le mulțumesc pentru ajutor. Avem și o expoziție cu numere de înmatriculare vechi, colegul nostru, profesorul Narcis Aprodu,se ocupă de colecționarea numerelor de înmatriculare vechi și a adus o foarte mică parte din colecția sa la Fălticeni”, a precizat Iulian Todirică.
Mașini unice în România
Cea mai veche mașină din expoziție, care peste 4 ani împlinește venerabila vârstă de 100 de ani, a fost un Fiat 520 Torpedo din 1928, care a putut fi admirată pe străzile Fălticeniului, Iulian Todirică venind cu ea pe roți.
De la Liviu Domunco, vicepreședintele Filialei Suceava a Retromobil Club România am aflat că printre exponatele deosebite s-au numărat și un DAF 33, o mașină unică în România, un Opel Rekord și un Chrysler Imperial din 1963, unicul exemplar din România.
„DAF 33 este o mașină superbă și foarte bine restaurată, ținând cont că pentru acest model se găsesc foarte, foarte greu piese de schimb. Tot la premiere, la această ediție avem un Opel Rekord și unicul exemplar de Chrysler Imperial din România, fabricat în 1963. De anul trecut am început să avem în cadrul <Roților Legendare> și o expoziție de biciclete și motociclete. Anul acesta avem o premieră la această categorie, o bicicletă cu motor din 1980. Practic, nici nu se aude când trece această bicicletă cu motor pe lângă tine”.
Pe parcursul a patru ore, colecționarii de mașini au avut ocazia să discute cu vizitatorii interesați despre caracteristicile și poveștile vehiculelor expuse.
„Am venit din Baia Mare cu acest DAF 33 variomatic din 1972, motor boxer în 2 pistoane, răcită pe aer. Am parcurs 300 de kilometri până la Fălticeni fără probleme pe drum, doar aglomerație, care presupune mai multă atenție distributivă”, ne-a spus Paul Feher, proprietarul unicului DAF 33 din România.
Nicușor Constantin, din Botoșani, a venit la Fălticeni cu cea mai valoroasă piesă din colecția sa, un Imperial Grand Coupé produs de Chrysler în 1963. Mașina atrage prin design, prin tehnologia utilizată în urmă cu peste jumătate de secol, prin starea impecabilă a caroseriei și a părții mecanice și motorul foarte silențios.
„Este printre primele mașini care au fost făcute cu cutie de viteză <push button>, o cutie automată cu trei viteze, renunţându-se astfel la tradiționala manetă de la volan. Are un interior foarte spațios, pentru șase persoane, are geamuri electrice, scaune electrice, antenă electrică. E a 38-a mașină din totalul seriei de 9.620 de autoturisme Chrysler Imperial produse în perioada respectivă și figurează cu un singur proprietar în Statele Unite. Este o mașină cu care parcurg sute de kilometri, fără probleme, ar putea fi folosită și zilnic, dar ca și consum, buzunarul trebuie să fie <extensiv>, cum spun americanii”, ne-a asigurat Nicușor Constantin.
Bicicletă Sparta cu motor a fost produsă în anii '80 în Olanda, are un motor de 30 c.m.c., montat pe butucul din spate, atinge o viteză maximă de 25 km/h, este funcțională în totalitate și este singura din județ, în țară mai existând doar câteva exemplare.
Premii și parada mașinilor de epocă
Manifestarea s-a încheiat cu o paradă a mașinilor de epocă pe străzile din centrul municipiului și cu acordarea de premii, diplome și cupe. Printre premiile acordate s-au numărat:
-Premiul de excelență: Primarul municipiului Fălticeni, Gheorghe Cătălin Coman, pentru contribuția adusă la organizarea manifestării;
-Cea mai mare distanță parcursă pe roți: Alina Bandarău, cu Dacia 1310, din Buzău;
-Cea mai mare și impunătoare mașină: Nicușor Constantin, Chrysler Imperial 1963;
-Cea mai mică și frumoasă mașină: Paul Feher, DAF 33;
-Cel mai tânăr retromobilist: Mario Doroftei;
-Cea mai valoroasă colecție de numere de înmatriculare: Narcis Aprodu;
-Două roți legendare cu motor: Ștefan Groza, pentru bicicleta cu motor din 1980;
-Prima apariție într-o expoziție: Opel Rekord Coupé, adus de Iulian Pilat;
-Premiul de fidelitate: Adrian Toader, participant de la prima ediție
-Premiul de excelență pentru Dacia 1320: Cristinel Popescu
-Premiu de excelență pentru motocicletele: IJ 350 din 1962, MZ 250 din 1970 și Mobra, primul model - Ionel Nelu Biriac;
Premii speciale au primit – Maria Todirică, Alexandru Găleată, Andrei Ohrec, Mateiu Alma Ioana pentru mașinile prezentate în expoziție, dar și pentru implicare în organizarea evenimentului;
Evenimentul a fost un succes, aducând împreună pasionați ai vehiculelor istorice și oferind o incursiune în evoluția automobilismului, consolidând legăturile dintre participanți și creând noi prietenii în cadrul familiei Retromobil.