Deși considerat cel mai important test din cariera didactică, având o miză importantă, examenul de titularizare este din start picat de sute de candidați care își doresc un post stabil în învățământul preuniversitar.
Sunt candidați care, deși iau note mari, nu pot ocupa un post pe o perioadă nedeterminată, ci vor avea tot statut de suplinitor, și asta pentru că în oferta școlilor din județ nu există catedre vacante titularizabile pentru disciplina respectivă.
La discipline importante – Limba și literatura română, Engleză, Geografie – sunt sute de candidați înscriși, dar nici un post titularizabil.
Cu rezultate excelente sau nu obținute la examenul de titularizare, candidații de la unele discipline intră într-un joc fără miză, fără motivație, așteptând„la rând” ani de zile pentru deblocarea sau vacantarea unui post titularizabil, adică pentru stabilitate, continuitate, dezvoltare în carieră și într-o anumită școală.
„Vrem deblocarea posturilor din învățământ. În județul Suceava, în ultimii 7 ani, nu s-a scos niciun post titularizabil la limba și literatura română. Dau a noua oară examenul pe care l-am promovat cu note foarte mari. Nota mea nu are nicio șansă în fața corupției. Mâine, dau a noua oară concursul. Sper ca Dumnezeu să schimbe ceva, să vadă efortul depus de-a lungul anilor... Sistemul e pur și simplu putred...”, notează o profesoară din județul Suceava, la un mesaj al ministrului Educației, Ligia Deca, legat de acest concurs.
Sunt multe alte voci, zeci, care cer la unison același lucru: „Este nevoie de posturi scoase la concurs, deblocarea posturilor și corectitudinea deblocări”, „Sunt colegi care susțin examenele acestea de 10, 11 ani, toate cu note maxime. Nu sunt posturi, sunt reținute, sunt cu dedicație? Cum facem să nu trecem anual prin toate aceste probe, odată luate cu note bune spre maxime?”, „Le unele discipline suntem sute de candidați, mii la nivel de țară, poate, pe 5-6 posturi. Adulți cu experiență în învățământ, cu grade didactice, care dăm examen an de an pentru a avea un loc de muncă, deși luăm note peste 7. Faceți ceva, schimbați metodologia, să fie posturi titularizabile sau măcar reduceți din materie, dacă tot nu sunt posturi! Să se iasă la pensie, să se facă ceva, să nu li se permită unora, titulari, să ia ore peste normă, riscând ca suplinitori cu note mari să rămână fără post!”, „Note avem peste 7, dar posturi? Cum ne titularizăm dacă nu sunt posturi? Suntem obligați să stăm suplinitori pe viață cu statut de <titular>?”.
În județul Suceava, la concursul de ocupare a posturilor în învăţământul preuniversitar, s-au înscris 1.154 de candidați, cel mai mare număr din ultimii ani.
Pentru aceștia sunt vacante 174 de posturi titularizabile.
Disciplinele de concurs cu cel mai mare număr de candidați înscriși sunt: învățământ preșcolar - 215 candidați, unde sunt patru posturi titularizabile (deci 54 de candidați pe un post) și învățământ primar - 176 candidați cu 17 locuri libere.
Pentru limba română sunt 91 de candidați și nici un post vacant pentru angajare pe perioadă nedeterminată, la engleză sunt 53 de candidați și nici un post titularizabil, la fel și la geografie, unde sunt 31 de înscriși.