Echipa Colegiului Național „Petru Rareș” Suceava, alcătuită din Tudor Dochia și Alexandru Turculeț, coordonată de prof. Victor Șutac, s-a clasat pe prima poziție a Olimpiadei Naționale de Creativitate Științifică, la secțiunea Științe aplicate, Seniori.
Elevii au fost premiați pentru proiectul „Platformă completă pentru asamblarea PCB-urilor - Kinetic Assemblies”.
Potrivit acestora, „proiectul oferă o soluție completă pentru producerea plăcilor imprimate la scară medie. Motivația principală pentru crearea acestui dispozitiv a fost dorința de a integra mai multe subsisteme separate într-un singur aparat modular. Astfel, elevii au reușit să combine într-un singur aparat operațiunile de aplicare a pastei, selectare și plasare a componentelor și încălzirea plăcii finalizate. Fiecare dintre aceste operațiuni este în mod obișnuit realizată de un aparat separat. Soluția propusă are un cost considerabil mai mic decât în cazul mașinilor existente pe piață”.
Competiție găzduită de Suceava
Olimpiada Națională de Creativitate Științifică s-a desfășurat în perioada 29 mai – 2 iunie, la Universitatea din Suceava.
Ediția din acest an s-a bucurat de participarea a 251 de elevi, categoriile juniori și seniori, provenind din 32 de județe ale țării, cu 113 proiecte prezentate la cele trei secțiuni: Științe fundamentale, Științe aplicate și Tehnologia informației. Menționăm faptul că la această ediție s-a înregistrat cel mai mare număr de participanți, un interes deosebit fiind generat de secțiunea Științe aplicate pentru seniori, unde cei 62 de elevi calificați au prezentat 28 de proiecte, față de cele 12 proiecte realizate de 16 elevi la ediția de anul trecut.
Premiile au constat în diplome și sume de bani, oferite de Ministerul Educației (600 lei/Premiul I/elev; 400 lei/Premiul II/elev; 200 lei/Premiul III/elev), medalii de aur, argint și bronz, oferite de organizatorii locali, 6 diplome speciale, oferite de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, și 20 de tablete, oferite de Fundația Umanitară ASSIST.
La secțiunea Științe aplicate, Seniori, Locul I a revenit echipei de la Colegiul Național „Petru Rareș” Suceava, menționată mai sus.
La Juniori, Locul I a mers la Bihor, pentru proiectul „Orgă de lumini”: „Proiectul este destinat creării unui ambient original într-o încăpere, în funcție de ritmul muzicii. Acest proiect se poate adapta mai multor domenii, în funcție de necesități: iluminatul microculturilor, terapie medicală, audio-video”.
La secțiunea Științe fundamentale, Seniori, locul I a revenit echipajului de la Galați, pentru proiectul „Help Albinuța”.
„Proiectul introduce un concept inovator, cel al stupilor inteligenți. Echipamentele industriale de recoltare a mierii din fagure distrug ouăle care nu au eclozat, ceea ce duce la o reducere masivă a populației de albine. Soluția propusă realizează, cu ajutorul unei camere video, un sistem de diferențiere între zonele cu miere și cele cu larve, astfel încât sistemul de colectare automată a mierii, montat pe fiecare stup inteligent, să evite distrugerea zonelor cu larve”, au menționat organizatorii.
La Juniori, premiul I a mers la echipajul din Iași, pentru proiectul „Studiu privind modificarea unor parametri ai apei din râul Bahlui la trecerea prin orașul Iași”.
„Proiectul analizează o serie de parametri utilizați pentru monitorizarea calității apei râului Bahlui, pentru a identifica eventuale surse de poluare și a evalua impactul asupra ecosistemului acvatic. Au fost prelevate probe în mai multe locații, în decursul lunilor octombrie, noiembrie, decembrie 2023 și februarie-martie 2024. Parametrii apei au arătat variații semnificative, reflectând diferitele presiuni asupra ecosistemului acvatic, în funcție de localizarea în oraș”, au explicat realizatorii.
La secțiunea Tehnologia informației, Juniori, premiul I a revenit echipei din Vaslui, pentru proiectul „Fire Fighter”: „Proiectul constă într-un robot care poate detecta focul prin intermediul unui senzor de foc/căldură și îl poate stinge cu ajutorul unei pompe și a unui servomotor care să direcționeze apa către foc”.
La Seniori, locul I a mers la Sibiu, pentru proiectul „The Search for the Time Travelling Dog”: „Jocul își propune să faciliteze învățarea limbilor străine (engleză, franceză, germană) într-un mod captivant și accesibil. Proiectul introduce o notă de originalitate prin fuzionarea unui joc de rol și a unei aplicații educative. Povestea captivantă și distractivă, precum și interfața prietenoasă fac din acest joc unul foarte atractiv și accesibil pentru toate categoriile de vârstă”.
Competiția de la Suceava organizată de Ministerul Educației și Inspectoratul Școlar Județean Suceava, în parteneriat cu Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava și Societatea Științifică Cygnus și cu sprijinul financiar al Fundației Umanitare ASSIST, EGGER, SAV-COM și MILK, care au contribuit la buna desfășurare a evenimentului.